Bygga nytt stall!

A

Amarone

Nu har vi planer på att bygga nytt stall, då vi håller på att "växa ur" det gamla.
Vi har inte obegränsat med pengar, tråkigt nog! ;-)
Vi kommer att göra så mycket som möjligt själv, har byggt stall tidigare, men det är sisådär 15 år sedan....
Det blir inget färdigköpt monteringskit utan lösvirke från början till slut! Allt för att spara pengar!
Nu undrar jag om det är någon mer här som nyligen har byggt stall själv? Eller kanske är på väg att börja bygga, i såfall kan vi bolla ideér och lära av varandras erfarenhet och tidigare misstag!

Stallet vi planerar blir för 5 hästar med boxar som ska vara stora nog att föla i. Sadelkammare och loge för förvaring av foder.

Sv: Bygga nytt stall!

Vi ska börja vårt stallbygga här hemma snart...blir ett litet stall för två hästar med stallgång, foderkammare och sadelkammare...Det ända vi inte kommer göra själv är att gjuta grunden men där e prisuppgiften på ca 4800kr.
Bygganden blir av virke vi får (gratis) från en gård ca 2km härifrån som ska riva en lada för att bygga ridhus och taket blir tegelpannor som vi hämtade själv (gratis) för ca 3 veckor sen...Ritningen är gjord av svärfar som nästan är fullt utbildad aritekt och han kommer även hjälpa mig och sambon att bygga upp det hela.
Eftesom stallet kommer ligga ca 7m från ytterdörren kommer vi inte dra in vatten för att slippa klöddet på vintern+att byggnaden ska utan några större ändringar kunna användas till annat om man vill.
Elen blir det en vän som är elektriker som fixar...
Billigare går det nog inte att göra...

Senast ändrad:

Nu har vi planer på att bygga nytt stall, då vi håller på att "växa ur" det gamla.
Vi kommer att göra så mycket som möjligt själv, har byggt stall tidigare, men det är sisådär 15 år sedan....
Det blir inget färdigköpt monteringskit utan lösvirke från början till slut! Allt för att spara pengar!
Nu undrar jag om det är någon mer här som nyligen har byggt stall själv? Eller kanske är på väg att börja bygga, i såfall kan vi bolla ideér och lära av varandras erfarenhet och tidigare misstag!

Stallet vi planerar blir för 5 hästar med boxar som ska vara stora nog att föla i. Sadelkammare och loge för förvaring av foder.
Börja med att skicka in ritningarna för förprövning hos länsstyrelsen. För fem hästar eller fler ska stallet förprövas. Gratis om du gör det innan byggstart, dyrt om du inte gör det. Sedan, var noggrann med ventilationen. Köp hem boken "att bygga häststall" av Ventorp och Michanek, så kan du få idéer och hjälp med vad du ska tänka på när du väl bygger.

Börja med att skicka in ritningarna för förprövning hos länsstyrelsen. För fem hästar eller fler ska stallet förprövas. Gratis om du gör det innan byggstart, dyrt om du inte gör det. Sedan, var noggrann med ventilationen. Köp hem boken "att bygga häststall" av Ventorp och Michanek, så kan du få idéer och hjälp med vad du ska tänka på när du väl bygger.

"Att bygga häststall" är redan inköpt!

Har inte gjort klart ritningarna ännu, men när det är klart så ska jag skicka in för förprövning.

Ni som byggt stall i den här storleken vad har slutsumman stannat på?

Vi ska också bygga stall här i sommar. Vi har en befintlig byggnad, gammal lada utan inredning så det är "bara" det vi ska göra.

Vi har precis tömt den på allt skräp som låg där innan och börjat ta ut stora stenar som ligger där. Det finns inget golv så det ska förhoppningsvis grävas ur till helgen, sen gjuter vi själva. Tanken är att det ska bli 5 boxar med öppningsbara fronter, bred gång som man kan köra in med traktor i, spolspilta och foderkammare i själva ladan. På ena kortsidan finns ett gammalt magasin i tre våningar. På undre våningen ska vi gjuta golv och ha grovfoder m.m. Sadelkammaren blir på andra våning. Tredje våningen gör vi inget med än sålänge. Undre våningen ligger lägre än själva stalldelen och är lågt i tak så det blir inte så jättehögt upp till sadelkammaren.

Sambon vill ha murade boxväggar men jag vill ha ett mer flexibelt stall som man kan ändra efter behov så jag hade gärna sett att det var öppningsbara mellanväggar också.
Boxarna kommer bli ca. 3,5x4m. Två boxar och spolspilta på ena sidan och tre på andra. Trappa till sadelkammaren och ramp till grovfodret i ena änden av gången. I andra änden är det portar på båda sidor så man kan köra igenom.

Vi bygger bara fyra boxar till en början eftersom vi inte hinner få klart förprövningen tillräckligt snabbt.

Vi ska göra det mesta själva, familj och vänner får rycka in och hjälpa till när det behövs.

på vilket sätt har ni vuxit ur ert stall är det för många hästar :confused:

går det att göra något åt den befintliga stallbyggnaden bygga ut påbyggnad :confused:

Jag har bara ett litet stall med två boxar.
Det är litet och allmänt opraktiskt och tyvärr är det nog nästan omöjligt att göra något mer av byggnaden.
Därför ska vi bygga ut.
Så att jag kan återuppta min hästuppfödning igen.
Det nuvarande stallet går inte att använda till dräktiga ston.
Men det får vara kvar som gäststall eller ponnystall.

Nu har vi satt en budget på 150 000 :- , får se hur långt vi kommer med det....

Vi byggde nytt stall som var inflyttningsklart hösten -06.
Det är för 3 hästar, varav en fölbox, sadelkammare, logdel och loft över stalldelen till förvaring av hö.
Vi murade upp stalldelen, logdel och loft är trä. Ser ut ungefär som en liten ladugård. Vi gjorde allt jobb själva utan elen,grävning, plattan och takstolarna. Vi sågade även virket själva till stall och boxar.
Plattan är på 100 kvadrat. Vi fick gräva ur en hel del och fylla upp med en hel del grus och sten för att det skulle bli bra dränerat. Vi ville inte ha massa pölar som blir kvar på stallplan. Grävning och grus kostade 27000kr. Gjutningen kostade 29 000kr. Takstolarna vi köpte kostade 17 000kr. Det är väll den delen som är dyrast och det som vi inte kunde göra själva.
Vi trodde att våran budget på 150 000kr skulle räcka, men den håller inte. Det landar nog på ca 250 000kr när allt är klart.
Men i den kostnaden ingår även inköp av 1 hektar mark till vinterhage i närheten av stallet och avstyckningskostnad till lantmäteriet.
Även kostnad för staketstolpar, eltråd och aggregat är inräknat.
Vi kunde säkert kommit billigare undan om man hade åkt runt och kollat priser noga, men vi hade inte så mycket tid på oss utan var tvugna att bli färdiga.
Nu har vi bara putsen utvändigt och viss el till logdelen kvar.
Jag är mycket nöjd med vårat stall och det blev ett billigare alternativ än att köpa färdig hästgård.
Lycka till med stallbygget.

Fortsätter planeringen av stallet....
Någon som har byggt med hjälp av byggsats från Lövångers bygg, såg att dom hade förmånliga priser! Någon med erfarenhet?

Hola,
Vi har inte byggt ännu men skall snart. Vår byggsats från Lövångers ligger på gårdsplan. Jag har gjort en tråd om vårt stallbygge här på Hästverksam som du kan följa om du vill.

mvh Eva

Hola,
Vi har inte byggt ännu men skall snart. Vår byggsats från Lövångers ligger på gårdsplan. Jag har gjort en tråd om vårt stallbygge här på Hästverksam som du kan följa om du vill.

mvh Eva

Nu har jag spanat in din tråd, som jag totalt missat tidigare! Toppen!
Det lutar nog åt att det blir ett Lövångers för vår del också!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 350
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej alla erfarna stallbyggare! Behöver lite planeringshjälp. Vi ska bygga stall. Just nu är det sommarstängt på företaget som...
Svar
10
· Visningar
2 558
Senast: ptr
·
Fritid Jag går i tankar om att separera från sambon. Vi har två barn ihop och lever på en hästgård. Han har i flera år sagt att han inte vill...
2
Svar
22
· Visningar
4 374
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.