Bygga nytt stall!

A

Ancor

Om man ska bygga ett helt nytt stall, enda från grunden, vart kan man hitta info om lite olika byggnader, inredning osv? Skulle vilja ha era synpunkter på vad ni tycker är bäst, billigast och vad som funkar bäst i längden! gärna hemsidor som man kan besöka på nätet då jag än så länge bara är på "kolla runt" stadiet ;)

Tack på förhand!

Sv: Bygga nytt stall!

J_e_n_a skrev:
Om man ska bygga ett helt nytt stall, enda från grunden, vart kan man hitta info om lite olika byggnader, inredning osv? Skulle vilja ha era synpunkter på vad ni tycker är bäst, billigast och vad som funkar bäst i längden! gärna hemsidor som man kan besöka på nätet då jag än så länge bara är på "kolla runt" stadiet ;)

Tack på förhand!
Billigast är ju att bygga med eget virke.. Inte färdiga boxar!
Jag har en idee... som jag själv byggt stall me!
Man använder U-balkar å lösa plank.. Funkar kanon eftersom man då kan ändra boxens storlek som man vill! Tex.. om man vill ha en fölbox tar man bara bort ena vägen!
Ska man bygga från grunde är det bara gjuta platta å bygga upp ett stall!

"bara" gjuta platta?? är det lätt?? :D lägger man bara gjutsak på marken då inom någon form?? :idea: *undrar*

tittade på hur u-balkar ser ut, men var har man dom?? :crazy:

going36 skrev:
Man använder U-balkar å lösa plank.. Funkar kanon eftersom man då kan ändra boxens storlek som man vill! Tex.. om man vill ha en fölbox tar man bara bort ena vägen!
Ok, tack för tipset! :idea:
Tänkte mer om man kan få tips om företag som "tillverkar" stallbyggnader, boxar mm. Där man kan beställa en offert liksom.

Här ska det byggas ett SPRILLANS NYTT stall och flytta från det gamla förhoppningsvis till nästa år, om vi får bygglov osv. :banana:

tittade på hur u-balkar ser ut, men var har man dom någonstans?? :crazy:

i stallväggen/en stolpe som man sedan lägger plankorna i... så ska jag göra... u balkar ska tydligen vara dyra, men jag har fått mina gratis!!! :banana:

va bra :D är det dom där som är i hörnen av boxarna och som går upp till taket?? eller har jag missuppfattat det?

Är du intresserad av lösvirkesbyggt stall, murat eller modulstall? Ifall du är intresserad av modulstall kan jag tipsa dig om att det är mycket billigare att anlita företag som bygger garagemoduler än de specialicerade "hästmodulstall"-företagen.

Jag var inne på att bygga modulstall och fick offert från lite olika företag. Klart billigast var garagemodulerna och då anpassar de så att det passar som stall (ex. högre takhöjd, innerväggar, innertak osv.)

Nu valde jag ändå murat stall till slut. Vilket håller på att byggas nu.

u profiler ser ut sår här: |_|
sen sätter du plankorna emellan järnen.. du kan ha stående eller liggande plankor. vill du ha stående så får du lägga en profil på golvet och sen sätta i dom stående och lägga en profil ovanpå som håller ihop. eventuellt två på sidorna med..

ska man ha liggande plank (förmodligen lättast att göra) så sätter man profilerna i stallväggarna/stolpe som jag skrev och sen lägger man i dom...

det du menar i hörnet av boxarna upp till taket, det är ju stolpar som stöttar allt! eller har jag fel?

när jag höll på att rita på det nya bygget så hade jag "tändig" kontakt med de ansvariga nere på länstyrelsen. Det var en jättestor hjälp! det är SÅÅÅÅÅÅ mkt som ska skickas med in... ju mer information du får med, ju snabbare går handläggningen...
de skickade även ut egna broshyrer till oss, vad som gällde för stallbyggen just där vi bor...

Räkna ändå med att det tar 2-3 månader innan du får det hela godkänt...om det måste kompletteras så drar det ju ut ännu längre på tiden...

Ja, just det, glöm inte att ansöka om förprövning hos länstyrelsen om ni bygger för fler än 5 hästar!
Hlsn Helena

going36 skrev:

Undrar om du (eller nån annan) vet ungefär vad det kostar att hyra nån som gräver och gjuter platta. Tot. 105 m2
(På landsbygden och troligen är det lite av kompispris i det här fallet)

Håller nämligen på att övertala pappa att om han ändå ska låta gjuta 63m2 platta så kan han lika gärna lägga till så att det finns platta att bygga två engelska boxar på.
(Vill ju gärna kunna ta med hästen hem på semester och annan ledighet + att jag en dag kommer att ärva huset och då måste jag hur som helst bygga boxar. och då är det enklast att göra det från början när det är lätt att komma till.)

Takstolar finns redan så det räcker både till garage och stalldel så det blir "bara" extra-kostnad för gräv och gjutning (och det är ju redan grävskopa på plats) samt väggar, plåttak och dörrar.

åkte till haninge bibliotek för att låna boken, men självklart var den redan lånad.. :( men nu har jag iaf reserverat den eller vad det nu heter och får den som tidigast 7 dec :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 983
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 269
Senast: Edla
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Jeps
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård... 2
Svar
24
· Visningar
3 737
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka