Bygga muskler på ung häst

Edla

Trådstartare
Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte så mycket träning på sitt gamla hem så undrar om ni har några bra övningar för att göra honom starkare? Inte mager men smal och kan behöva lite mer foder också. Några ideér?
/Edla

Jag har också en sexåring som behöver lägga på sig lite och muskla sig, jag har haft honom en dryg månad. Min erfarenhet är att vanlig, allsidig träning är det bästa. Jag rider just nu väldigt mycket övergångar. Det musklar hästen på sikt, och hjälper samtidigt till att kalibrera vårt signalsystem. Vi arbetar även en del med ryggningar, att kunna rygga för skänkeln utan att tygeln drar och att kunna rygga ett steg i taget. Det brukar som bonus ge rumpmuskler. Vår sjuåring har satt riktigt mycket muskler sedan femårsåldern, det är ju bara att träna på.

Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte så mycket träning på sitt gamla hem så undrar om ni har några bra övningar för att göra honom starkare? Inte mager men smal och kan behöva lite mer foder också. Några ideér?
/Edla
Börja i lugn takt. När hästen har kondis kan du göra mer krävande styrkeövningar. Analysera ditt foder och putta in vad som behövs. Gäller att få rätt blandning av protein och energi så han inte bara blir tjock. 😊

Tack så mycket! Jag hade tänkt också att rida i skogen på mer ojämn mark, och i början kortare turer då. Tänkte då bara lite i skritt. Kan det vara en bra idé för att få honom lite starkare?

Och bra idé med övergångar samt ryggningar, tack :bump:

Som tidigare nämnts är ju övergångar och ryggningar bra och även att successivt bygga upp. Att kolla över foder är också en god idé för optimalt muskelbyggande. Sedan att ofta rida i skogen på ojämn mark är toppen! Variera tempo och gångarter med tiden. Kanske hittar du också någon klätterbacke du kan använda dig av framöver? Lycka till! :up:

Tack så mycket! Jag hade tänkt också att rida i skogen på mer ojämn mark, och i början kortare turer då. Tänkte då bara lite i skritt. Kan det vara en bra idé för att få honom lite starkare?

Och bra idé med övergångar samt ryggningar, tack :bump:
Skritta i backar är super om du har tillgång till det. Ut och promenera för hand i backar och off road så att han får lyfta på benen ordentligt. Bra träning för dig när du går bredvid oxå! Rygga några steg i uppförsbacke, gå långsamt nerför, gör halt i nerförsbacke - allt avsuttet i början.

Variera ridning med tömkörning. Då får hästen möjlighet att gymnastisera sin kropp utan att behöva balansera upp en ryttare.
Jag brukar använda bommar.

Unghäst som inte har gjort så mycket, ta det lugnt skynda långsamt.

Ut och skritta i skogen gärna de stigarna eller rakt ut i skogen där den måste lyfta på benen och tänka på var den sätter fötterna.
(uppsuttet, gående, tomkörning beroende på vad som passar er eller variera)

Tänker lågintensiv träning. Att som flera redan har sagt rid ut, promenera eller tömkör.
Har två veterinärer i stallet som jobbar på klinik och diskuterade upplägg med den ena nyligen och det sämsta man kan göra är att som en del gör rida mycket i två- tre veckor. Sen väldigt lite eller ingenting i flera veckor. O sen rida intensivt i några veckor. Då kommer skadorna som ett brev på posten.
En sexåring kan du aktivera fem dagar i veckan men om den är omusklad så lägg in tex en dag med en timmes promenad eller tömkörning i skogen, en dag rider du ut i alla gångarter, två dagar på banan max en halvtimme, en dag tömkörning på bana el uteritt.
Skulle inte heller rida den svettig nu till att börja med.

Bra grovfoder är grunden. Jag kompletterar med Hippo Alfa Müsli om det behövs. Gillar att ligga på en hög kvot runt 8-9, då kommer överlinjen snabbt.

Sen jobbar jag hästarna 4-5 dagar i veckan. Longerar i galoppintervaller en dag i veckan. Början med 2 minuter x 4. Ingen inspänning, stanna inte på volt utan använd hela ridbanan och spring med så de får galoppera på raka spår också. Rider ut, dressyrar och tömkör. Varierad träning är alltid det bästa!
FunPic_20241207_213134050.webp

/Edla
När jag fick hem min unghäst (skulle precis fylla 5) var hon smal, noll muskler och knappt mer än insutten. Vår resa har mest bestått av utredningar och olika behandlingar pga diffusa rörelsestörningar, men nu när vi (förmodligen) vet vad problemet är arbetar jag henne mestadels från marken för att stärka. Jag har aldrig ridit henne hårt utan mestadels uteritter innan vi kom fram till problemet, men det var fel sorts aktivitet för henne.

Hade jag vetat det jag vet idag, hade jag arbetat henne från start på samma sätt jag gör nu, vilket är:
- Equibodybalance med equiband
- tömkörning
- skritt för hand över upphöjda bommar
- promenader i skogen
Jag rider i manegen en gång i veckan, då max 30 min. Ibland också uppsutten skritt på en uteritt.

Hade jag fått hem en ny unghäst hade jag arbetat den på samma sätt, all avsutten träning har stärkt henne väldigt mycket! Sen självklart med en frisk häst kan man gå fortare fram än vad vi gjort under snart 2 år 😂 men jag hade börjat arbeta den som jag skrev ovan, för att stärka och bygga muskler.
F1D22A26-FC7C-4725-B491-5507C972C611.webp

/Edla
Det låter klokt med uteridning i skritt till en början. Passa på att ta tänderna, prova ut passande sadel, få hästen genomgången av Equiterapeut samt gör en plan för hovarna med din hovslagare så har du en fantastiskt start på ett liv tillsammans!

Bra grovfoder är grunden. Jag kompletterar med Hippo Alfa Müsli om det behövs. Gillar att ligga på en hög kvot runt 8-9, då kommer överlinjen snabbt.

Sen jobbar jag hästarna 4-5 dagar i veckan. Longerar i galoppintervaller en dag i veckan. Början med 2 minuter x 4. Ingen inspänning, stanna inte på volt utan använd hela ridbanan och spring med så de får galoppera på raka spår också. Rider ut, dressyrar och tömkör. Varierad träning är alltid det bästa!
Visa bifogad fil 165366
Hur gör du i galoppen? Om jag skulle springa skulle min bli galen :rofl:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 056
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
783
Senast: Blyger
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 485
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 894
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka