Bygga lösdrift

Helena999

Trådstartare
Hej! Vi ska bygga lösdrift och det ska vara godkänt att bygga utan bygglov (ute på landen) samt godkänt för 2 st hästar mellan 140-165 i mankhöjd. Räcker 15 kvm för 2 hästar eller man får bygga större utan bygglov?
 
Bor du på en lantbruksfastighet får du bygga till lantbruket utan bygglov. Gör du inte det så kan det behövas bygglov för allt som inte faller in under friggebod eller attervallshus.
Om 15 kvm räcker beror lite på hur stora hästarna är och om dom ska äta inne i hallen eller inte och hur gamla dom är.
Så här står det i reglerna om man inte fodrar i ligghallen:
Vuxna hästar:
80 % av arean för vuxen häst i enhästbox
Sto med föl: 80 % av fölningsboxen
Unghästar 12-24 mån: 60 % av arean för vuxen häst i enhästbox
Unghästar 5-12 mån: 40 % av arean för vuxen häst i enhästbox
Om du tänker fodra i hallen så är det samma regler som för en box.
 
Hej! Vi ska bygga lösdrift och det ska vara godkänt att bygga utan bygglov (ute på landen) samt godkänt för 2 st hästar mellan 140-165 i mankhöjd. Räcker 15 kvm för 2 hästar eller man får bygga större utan bygglov?
Jag har 35 kvm för 2 hbl (ca 160 cm i mankhöjd båda två), jag hade absolut inte kunnat ha mindre, då hade inte båda gått in i hallen samtidigt. 15 kvm är knappt större än en normalstor box för hästar i den storleken, så nej, det är för litet.
 
Bygg för fyra när du ändå håller på, gjorde det felet här, bara fånigt. Eller så tänker du till så det går lätt att bygga till.
 
Bor du på en lantbruksfastighet får du bygga till lantbruket utan bygglov. Gör du inte det så kan det behövas bygglov för allt som inte faller in under friggebod eller attervallshus.
Om 15 kvm räcker beror lite på hur stora hästarna är och om dom ska äta inne i hallen eller inte och hur gamla dom är.
Så här står det i reglerna om man inte fodrar i ligghallen:
Vuxna hästar:
80 % av arean för vuxen häst i enhästbox
Sto med föl: 80 % av fölningsboxen
Unghästar 12-24 mån: 60 % av arean för vuxen häst i enhästbox
Unghästar 5-12 mån: 40 % av arean för vuxen häst i enhästbox
Om du tänker fodra i hallen så är det samma regler som för en box.
Det stämmer inte riktigt att man får bygga utan bygglov. Beror på var gården ligger. JG har en jordbruksfastighet men som ligger inom sk tätbebyggt område och jag måste söka lov för allt. Tänk också på att ett stall inte går under benämningen friggebod så du måste ändå söka bygglov.
 
Sen kan det behövas förprövning med för djurskyddet!

Ska det vara ekonomibyggnad i lantbruket ska det bidra med sin försörjning till lantbruket,och då kan det vara förprövning från första platsen. Värt att kolla upp lite nogranare!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 908
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
2
Svar
29
· Visningar
2 888
Senast: ameo
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 019
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp