Bygga ligghall

hanna_shetland

Trådstartare
Lite funderingar kring ligghallsbygge...

Hur bygger man grunden/dränering på bästa sätt? Bort med matjorden, markduk, singel och sedan strö? Eller? Tyvärr är hagen i fråga platt så det finns ingen möjlighet att bygga på en höjd/kulle.

Plintar eller gjuta direkt i marken? Material ner mot backen? Tänker på fukt...

Har läst att man bör ha öppet under tak för ventilationens skull, visa gärna bilder på era byggen, behöver alla tips jag kan få :)

Sv: Bygga ligghall

Nu är det iofs inte en ligghall vi har, utan mer än stor (ca 13 x 4 m) "veranda" till vår lösdrift, men den hade absolut gått att strö upp om man velat det:

Vi har använt oss av plintar och 90-stolp med 2-3 meters mellanrum. Till sarg så har vi köpt begagnade ölandsplattor som grävts ner till hälften och som utåt sett får stöd av nedersta regeln och inåt sett av 0-18-gruset som vi har fyllt hela verandan med. Denna uppgrusning har gjort att hästarna får kliva upp ca 15 cm från marknivån när de går in i verandan, och där inne är det ju sedan alltid snustorrt. För att hindra att gruset åker ut så är det en lite högre tröskel vid varje dörröppning.

Vidare så har vi vanlig panel (hittade 50 kvm färdigmålat på blocket för 3000 kr!), snedtak (plasttak) med öppet i bakänden för cirkulation och så ska det så småningom fodras så att det blir sparktåligare (ja, snarare för att det ska vara godkänt) än vad bara panelen är. Tre fönster i plexiglas har vi också.

Tillägg: Vi har mkt genomsläpplig sandjord hos oss och vi grävde aldrig bort något utan la gruset direkt på marken. Ngn matta blev det inte heller att vi la på. Vi har räknat med att vi får fylla på med mer grus efter några år.

Vi har en ganska klassisk variant med nedgrävda telefonstolpar, brädväggar och självbärande plåttak. Väggarna slutar ngn decimeter ovan mark och det är lite öppet upptill. Vi jämnade bara till marken och sedan har jag strött direkt.

Tack för era svar! Var lite orolig att man "måste" gjuta platta men det verkar ju fungera bra hos er ändå...?

det där med telestolpar funderar jag också på.... antingen gräva ner dom, eller lägga dom på marken och bygga så det blir flyttbart .
Är det plåttak man ska ha el plasttak?
Om det ska fungera som ligghall måste man väl gjuta? eller?
vi ska bara ha som vindskydd,och ska ha grus som underlag.

Vi har grävt, markduk och sen singel på det.

Den ena långsidan består av en vägg på ett av uthusen.
Sen har vi grävt ned telefonstolpar och har vanlig panel på övriga sidor med plåttak.
Ströat upp med halm och har en Thermobar där inne :)

Fungerar utmärkt som ligghall :)

Hur många hästar har ni och hur stora hallar bygger ni?
vi har 2 st som är 146 resp 162 höga,samt en på 86cm,och funderar på om det räcker med 3x5 m stort vindskydd? eller ska man bredda och ta 4x5? ska användas som vindskydd....
Vad beräknar ni att ert bygge går på i pengar?

Nu har vi 3 C-ponnyer och 2 D-ponnyer men vi räknar ändå på 9kvadrat/häst trots att det är ganska mkt mer än vad lägen kräver.
Men jag skulle inte vilja ha min C-ponny i en mindre box än en som är 3x3m och jag tycker det är konstigt att lagen säger att det är okej med 80% av ytan som krävs för en box för hästen blir ju inte direkt mindre för att den står i en ligghall även om den kan välja att gå ut när den vill...

Så med storleken på dina hästar skulle jag inte vilja ha mindre än absolut minst 20kvadrat men helst 25-30..
De där extrakvadraten kostar nästan ingenting att lägga till så det känns onödigt att snåla på storleken.

Jag vet inte riktigt vad vårt bygge kommer att kosta.
Virket är eget virke sen tidigare från egen skog = i stort sett gratis
Taket vet jag inte riktigt vad det kostar men inte många kronor/kvadrat iaf.
Telefonstolparna var också gratis.
Markduken har vi fått genom tjänster/gentjänster och samma sak med gruset.
Men ett par tusenlappar för tak, spik och färg skulle jag gissa på¨.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Ska till våren påbörja byggandet av vår lösdrift där vi ska ha två hästar. Har tänkt ha fri tillgång på foder (med...
2
Svar
22
· Visningar
7 870
Senast: Nielaa
·
Anläggning Mina två ponnier går på lösdrift, vi byggde en ligghall och öppningen var en halv långsida. Min ponny gillar inte att känna sig trängd...
Svar
10
· Visningar
6 710
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka