Bygga kaninhus?

Pallas

Trådstartare
Jag har blivit med kaniner och har byggt en stor utehage till dem. Provisoriskt fick de ett hus en vecka som stod på tomten sedan gammalt, men idag ska jag bygga nytt åt dem. Eftersom de är kolonidjur tänkte jag att det kanske är bäst att bygga två hus, i varsitt hörn av hagen? Hur bygger jag husen bäst, så att de blir trivsamma för kaninerna? Jag tänkte bygga en låda med två utgångar, med avtagbart lock som tak för att underlätta städning och om man måste få tag på kaninen.

Ni som har kaniner i utehage, hur har ni löst det med matskålar och höhäckar? Jag har nu hö i en trådback, men det sitter inget tak över den och det måste det nog göra för att det inte ska regna på det.

Har ni bilder ser jag gärna hur ni löst det!

Sv: Bygga kaninhus?

Jag har gjort så att mitt hus står en bit över mark och jag ger all mat/vatten under. Hö-nätet sitter också fast under längst bak mot "väggen" så att det absolut inte blir regnat på.

Just nu håller jag på att måla huset men lägger in bilder så fort jag är klar.
Vill gärna se bilder på ditt hus/gård!

:)/Hannapirat

Tack för era svar! Ska bygga lite till nu när jag är ledig tre dagar, eventuellt utöka hagen till dubbel storlek. Ska se vad jag har för material hemma och vad jag måste införskaffa.

Ett större hus måste de i allafall ha, de jag byggde blev för små. Kanicklarna gillar dem i allafall, men de är inte lagliga. Jag ska försöka göra en ritning imorgon och ta lite kort på det befintliga bygget så ni får se.

Två hus låter som en bra idé, och du kan väl ha höet i husen?
Alternativt göra en "miniversion" av höplatser till får, med tak.

Tänk på att om inhägnaden ska användas under vintern måste husen vara minst 0,5 kvm (om det är kaniner under 3 kg) och vara upphöjda från marken.

Tillägg: Jag hade nog satt nät på en del av husen alt. om öppningarna är stora. Så att de kan sitta skyddat men ändå spana ut.

Tack du också! Husen jag byggde blev för små. Ävenom kaninerna trivs i dem är måtten för små. Jag har idag gjort en ritning som jag tänkte börja bygga på imorgon (om kroppen tillåter). Den kommer bli ca 1,7x0,6 m, på 50 cm höga ben. På "nedervåningen" kommer jag sätta skivor på baksidan och kortsidorna, för att kunna ha höhäck och ev matskålar där. På "övervåningen" kommer det bli en dörr med nät, ett öppningsbart tak och en skyddad boplats.

Just nu sitter jag och letar efter lite större, låga plastlådor (tänk inomhusburbotten) att kunna ha på golvet i huset. Detta för att kunna lyfta ur och göra rent ordentligt, det blir så lätt äckligt annars. Tar tacksamt emot tips!

En fråga till: jag hade tänkt lägga stenmjöl undet buren, där jag ska ha höhäcken, eftersom de verkar använda området framför höhäcken som toalett och jag vill att det ska vara enkelt att göra rent. Tål de sånt eller ska jag välja annat material?

Jag vill också gärna veta vilka grenar som är era kaniners gnagfavoriter, ska ta med mig barnen ut i skogen och yxa till imorgon. Björk var ingen favorit här.

Mina älskar också äpple, sen är hallon och vinbärs-blad en favvis! Är det dessutom något hallon kvar på grenen blir dom som tokiga, jordgubbar, smultron och blåbär är också favoriter som godis.

Det får bli lite sälggrenar här då.

Vad tror ni om att basera det nya huset på två såna här lådor som botten?
00403_PE057535_S3.jpg

Det är konstigt hur olika dom kan vara. :D Mina kaniner kollar väääldigt konstigt på min om jag försöker ge dom vinbärsblad. Dom provar inte ens att tugga på dom, antar att det kanske luktar konstigt. :D

Våra är väldigt förtjusta i rölleka-blad, tydligen. De blir som tokiga och hoppar efter bladen innan jag ens hunnit lägga ned dem. :D

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 581
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 633
Senast: majha
·
Anläggning Vi planerar köpa två hästar framöver och funderar lite kring det här med stall. Vi funderar på lösdrift för dem, men oavsett måste man...
Svar
11
· Visningar
4 680
Senast: Trollfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama