Bygga huvudgavel

MissFideli

Trådstartare
Jag vill bygga en huvudgavel. Har en bild i skallen. Den ska vara klädd och ha ett överdrag som går att ta av och tvätta eller byta.

Men vad bör man ha för material i gaveln (dvs trä och stoppning, tyg väljer jag senare) för att det ska bli bra? Vill ha den relativt mjuk att luta sig emot, men såklart inte för mjuk.

Sv: Bygga huvudgavel

Jag byggde en gavel nyss. Vi köpte en MDF-skiva på närmsta byggvaruhus, limmade fast hobbyskum från Jysk och tog sedan ett tyg och häftade fast. Hobbyskummet är 3 cm tjockt tror jag, jag tyckte det var lagom, det ger en mjuk känsla men blir inte som en tvättsvamp att luta sig mot. Man kan även köpa tjockare skumgummimadrasser om man föredrar det.

Själv häftade jag fast yttertyget också och slog i några möbelspik för att få lite "Chersterfield-känsla på det" Kan fota den när jag kommer hem så du får se, men hela gaveln var färdigbyggt på en dag och var inte alls komplicerad att göra.

MDF, okej. Tänker nog också häfta, men planerar att sy ett överdrag till madrasserna i samma tyg så allt blir enhetligt. Hobbyskum från Jysk var smart, tack för tipset!

Ser gärna bilder!

Har du satt fast gaveln i väggen eller sängen eller står den lös? Hur mycket högre än sängen är gaveln?

/Maran, som ska fixa gavel så småningom

IMG_1632.jpg

Så, här är min gavel. Jag skruvade fast den i sängstommen, annars tycker jag att de kan samla så mycket damm. Den sticker väl upp ca 70 cm bakom sängen. Tyget är en sammetsliknande gardin från Mio :p

Snyggt!! Jag funderar på att dra ut den mer åt sidorna och sätta hyllor på som sängbord. Då slipper jag ben på dom och inga hål i väggen :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 642
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 250
Senast: malumbub
·
Hemmet Jag fyndade skitfina trästolar för 10kr styck som jag ska renovera nu. Aldrig gjort det förut så säkert glömt någon detalj. Jag ska...
Svar
1
· Visningar
623
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar