Bygga hinder?

Mariaauto

Trådstartare
Hej !

Tjejerna här hemma vill gärna ha lite fälttävlanshinder. Vilket kan ju vara kul så länge jag slipper delta ;)

Jag undrar dock över mått på pullermangrav och bank.

Hur bred, djup å lång bör en pullermangrav vara? Detta är alltså bara för skojs skull å skall absolut inte tävlas på! Däremot ska den vara säker och rolig!

Hur hög och lång skall en bank vara? Kan man göra en sida kortare/längre än den andra så att de passar både häst o ponny eller finns de nåt mått som funkar bra för bägge?

Vill även passa på å fråga om de finns fler typer av hinder som är bra å bygga. Vi har tillgång på de mesta, skog, maskiner, grävare etc, så de är mest bara fantasin och kunskap som kan sätta stopp.

Tack på förhand!

Maria

Sv: Bygga hinder?

Du kan beställa "Banbyggarkompendium Fälttävlan" från ridsportförbundet.
Där står de grundläggande måtten och hur man skall bygga så att hinderna uppfattas rätt av hästen.

/Max

det har vi! har tom en stockkombination! Har även byggt ett stigsprång av mindre liggande stockar.

De jag undrar över är mest de tekniska måtten för speciellt bank å pullermansgrav

Sambon hjälpte mig med banken nu i augusti och gjorde en super lösning, vänster upp är det två språng. Alltså en vanlig bank för häst, dock får ju ponnyerna jobba lite mer ;)

men höger sidan är det tre språng.. Anpassat för ponny, har varit otroligt uppskattat :) dock har jag inte prova ponny delen ännu, men dom som har säger att det var en bra konstruktion. Dock är det ju bara hobby - alltså ej tävlingsbana

Om det går bra med lite snö på så kan jag ta imorgon.
Dock så tror jag att jag kan ha när sambon bygger från i augusti, kan kolla ikväll.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 873
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 374
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka