bygga förtroende....

C

Capriole

Har precis fått ett sto som blivit slagen tidigare. Hon är nervös och känslig. Det är såklart helt naturligt nu när hon byter miljö men hon var det även på hemmaplan. Undrar om någon har bra tips på hur hon kan få förtroende för oss.

Sv: bygga förtroende....

Har precis fått ett sto som blivit slagen tidigare. Hon är nervös och känslig. Det är såklart helt naturligt nu när hon byter miljö men hon var det även på hemmaplan. Undrar om någon har bra tips på hur hon kan få förtroende för oss.

Bara va med henne i början, sitt i hagen osv..Absolut inte tvinga henne till något, låt henne komma till er, hon kommer när hon känner sig mogen:)

Lycka till med henne, vill höra framgångarna:laugh:

Bara va med henne i början, sitt i hagen osv..Absolut inte tvinga henne till något, låt henne komma till er, hon kommer när hon känner sig mogen:)

Håller med om det där, och när hon sen är lugn kan ni kanske prova något som jag tränat med min medryttarhäst, för att han skulle bli lugn med mig. Inte för att han blivit slagen, utan för att han är så j*kla envis och nervös och inte såg mig som sin ledare. Jag stängde in mig med honom i ridhuset och hade bara grimma och grimskaft på honom. Sen lät jag honom gå bakom mig, och han fick tillgång till hur mycket grimskaft han ville ha, så han själv kunde välja vilket avstånd han ville ha till mig. När han kom för nära ryckte jag lite i grimskaftet(absolut inget hårt ryck!!! mest bara som att vifta lite med det - istället för att lyfta lite på svansen som hästar gör när de varnar) för att varna honom, jag är "flockledare" och vill inte ha honom för nära. Om han inte backade när jag ryckte i grimskaftet vände jag mig om, fortsatte stå framför honom och fick honom sen att backa genom att trycka med öppen hand mot bringan och smacka. Och när han väl backat ett par steg fortsatte vi gå.

När du sen svänger så ska hästen också svänga, dock ska du inte bestämma hur, så länge den följer dig och inte kommer för nära.

Och när hästen följer dig bra, har lärt sig att stanna när du stannar, följer med när du svänger och låter bli att gå på dig, då kan du öka tempot lite, springa med den och fortsätta träna på samma sätt som i skritt.

Viktigt att tänka på är att hela tiden ha långt grimskaft, och alltid bara ha grimma + grimskaft (när hon sen lyssnar bra på dig och följer dig "som en hund" så kan du prova att göra det helt utan några hjälpmedel som grimma + grimskaft).

Du kan också träna som så att du ställer dig brevid hästen (med näsan riktad mot ryggen, fortfarande ska det vara ett visst avstånd mellan er) och håller ut armen som är vid hästens bakdel. Då ska hästen flytta på rumpan, och gör den inte det kan du peta till den med tummen i sidan. Kanske svårt att förstå den beskrivningen... Men detta lärde i alla fall min moster mig, och hon har tränat det med framgång på den häst hon hade innan, som var väldigt nervös och såg sig själv som ledare. Min kusin har också tränat det med sin häst, vilken troligen hade blivit slagen tidigare. Och min moster tipsade om den bok hon tror att hon fått det ifrån (var längesen hon läste den!) "Dansa Med Hästar" av Klaus Ferdinand Hempfling.

Och sen gäller det bara att lära känna varandra och gå sakta fram. Ta ett steg i taget och umgås mycket med henne. Min medryttarhäst är väldigt rädd om sina öron, och efter att jag ridit honom ett år fick jag lov att börja röra dem när vi kelat en bra stund. Dock får jag fortfarande inte röra dem hur som helst, utan fortfarande så blir det bara när vi kelar - eller när dom är så leriga att jag måste borsta dom. Men ge henne tid, helt enkelt. Och visa att du är hennes kompis, samtidigt som du är flockledare. Använd absolut inget våld! ;)

Hoppas det löser sig och att hon finner sig tillrätta! :D

Senast ändrad av en moderator:

Tack så jätte mycket :bow:. Hon har redan landat lite, mest tack vare min 24-åriga gentleman som gett henne en plats i flocken... har stått länge och ryktat och pratat med henne idag. hon var misstänksam i början men efter ett tag slappnade hon av. hoppas det fortsätter så :)

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
633
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 489
Senast: Fiorano
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Lars L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama