Bygga en isolerad utebox!

noapoa

Trådstartare
Behöver tips och råd då jag ska bygga en isolerad utebox 3x3 till bästa möjliga pris. Hur får man tillväga? Ritningar? Bilder? Kör nog på markplattor eller grus som botten.
 
Sv: Bygga en isolerad utebox!

Jag skulle nog leta efter en begagnad Prefab-utebox och isolera den. Då behövs reglar och fuktbeständig plywood + isoleringsmaterial.

Finns det någon särskild anledning till att du behöver en isolerad utebox?
 
Sv: Bygga en isolerad utebox!

Är de billigare än att bygga nytt?

Har en häst med kronisk bronkit, de e anledningen :)
 
Sv: Bygga en isolerad utebox!

Varför ska du ha den isolerad? Du lär inte kunna få upp temperaturen i den utan att få dålig luft där inne. Om hästen behöver värme så lägg täcke på den.
 
Sv: Bygga en isolerad utebox!

Är de billigare än att bygga nytt?

Har en häst med kronisk bronkit, de e anledningen :)

Ja, det beror ju på om man har en hel massa lösvirke hemma eller inte. Har man redan materialet så blir det ju billigare.

Hur som helst kan du lugnt ha en oisolerad utebox till hästen om det handlar om att den inte tål stalluften. Isolerar du uteboxen uppstår precis samma problem som i stallet (om inte värre) dvs dålig luftkvalité (för den hästen). Så, som Shaggy säger: Lägg på ett täcke och låt uteboxen fungera som den är tänkt dvs. som ett skydd mot nederbörd och stark vind.
 
Sv: Bygga en isolerad utebox!

Oisolerad med bra luft intag är bättre för bronkit hästar. Isolerar du så behöver du ändå ordna med ventilation.
Det bästa för bronkit hästar är egentligen lösdrift.
 
Sv: Bygga en isolerad utebox!

Ne. Ingen oisolerad, detta är en svårklassad hopphäst. Och det var inte de som var frågan, om vad som är bäst av isolerad och oisolerad då jag rådgivit med min veterinär om det.

Så en isolerad 3x3 utebox, vad kostar det? Har inget virke hemma, och kör på grus och inte betong platta :) grus har vi hemma!
 
Sv: Bygga en isolerad utebox!

Behöver den verkligen vara isolerad? Stänger du till så tror jag hästen i sig själv avger mycket värme för att värma upp utrymmet.

Har ingen aning om vad det kostar att isolera en utebox, aldrig hört talas om någon som gjort. Men kolla vad ett litet isolerat garage eller liknande kostar?
 
Sv: Bygga en isolerad utebox!

Ne. Ingen oisolerad, detta är en svårklassad hopphäst. Och det var inte de som var frågan, om vad som är bäst av isolerad och oisolerad då jag rådgivit med min veterinär om det.
Behåll hästen inne i stallet, det blir garanterat bättre luft där. Varför ska du flytta hästen från ett stängt stall med stor luftvolym till ett stängt stall med minimal? Hur förväntar du dig att det ska förbättra luftkvaliteten?
Jag tror du missat poängen med utebox och hur de fungerar. Länsstyrelsen i mitt län skulle aldrig godkänna en lösning där man isolerade och stängde till uteboxen. När jag byggde mina så ville de ha mer ventilation än vad som var i ritningen. De krävde ~5 cm öppen kant längst upp runt hela bygget och då hade jag ändå skrivit med att luckorna alltid skulle vara öppna.
Tänk på att du kan få så många boxar så du måste förpröva. Reglerna ska givetvis följas även när man inte behöver förpröva men i fall med förprövning så kommer de dessutom ut och tittar på resultatet.
 
Sv: Bygga en isolerad utebox!

Behöver tips och råd då jag ska bygga en isolerad utebox 3x3 till bästa möjliga pris. Hur får man tillväga? Ritningar? Bilder? Kör nog på markplattor eller grus som botten.

Hur tänker du med isolerad utebox:)?

I min värld är en utebox en konstruktion med stor öppen del, för att försäkra om god ventilation.
Där jag var installad tidigare, hade de några uteboxar. Där var "halva dörröppningen" alltid öppen ut. Det fanns ingen överlucka att stänga.
Uteboxarna hade isolerade väggar, men självklart frös vatten et c ändå när det var kallt.
Min häst, som hade kvickdrag, bodde i en av uteboxarna. Han var förstås orakad. Han var islandshäst och behövde i stort sett inte täcke eftersom han var anpassad för klimatet, men hade svettäcke när så behövdes.

Om man tänker sig att få upp temperaturen i en helt öppen utebox så undrar jag hur det skulle gå till? Har du ordentligt öppet så som det är i uteboxar, så kan du elda på hur hårt du vill utan att få upp temperaturen.
Att stänga till motverkar sitt syfte.
 
Sv: Bygga en isolerad utebox!

Det är ju bara att sätta på ett bra täcke och ge tillräckligt med mat så klarar hästen det galant. Utan att stänga in den
 
Sv: Bygga en isolerad utebox!

*knapplån*
Bäst luft blir det i ett isolerat utrymme (uteboxen) med uppvärmning (hästen) och ordentlig ventilation med insläpp av frisk luft nere och utsläpp av gammal luft uppe.
Värmen i utrymmet gör att luften rör på sig och tar med sin ev. föroreningar.

Hur man gör det billigast har jag däremot ingen uppfattning om.
 
Sv: Bygga en isolerad utebox!

*knapplån*
Bäst luft blir det i ett isolerat utrymme (uteboxen) med uppvärmning (hästen) och ordentlig ventilation med insläpp av frisk luft nere och utsläpp av gammal luft uppe.
Värmen i utrymmet gör att luften rör på sig och tar med sin ev. föroreningar.

Hur man gör det billigast har jag däremot ingen uppfattning om.
Det har du rätt i på sätt och vis. För mig ter det sig dock ganska lönlöst att isolera en utebox på samma sätt och med samma ventilation som ett stall. Då kan man ju liksom lika gärna ha hästen kvar i stallet :p Till ts kan jag också säga att veterinärer är bra på väldigt mycket, men ventilation i stall och djurens närmiljö är inte deras expertområde. Åter igen så fryser inte en häst om den är rätt täckad och har rätt mat. Något som även veterinären borde ha hygglig koll på...
 

Liknande trådar

Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
603
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
638
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 392
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 921
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp