bygga egen sadelkammare till släpet?

lis1e

Trådstartare
undrar om det är någon som har försökt sig på att bygga en sadelkammare till sitt släp?

har sett att det finns lösa skåp att köpa, men hur sätter man fast dem? någon som har en bild att visa kanske?

min tanke med det hela är att ta bort fönstret och väggen därfram och sedan sätta dit en sadelkammare. men jag är osäker på hur man sätter dit en sadelkammare och på hur man skulle kunna bygga den!

tips och idéer kanske?

Senast ändrad:
Sv: bygga egen sadelkammare till släpet?

Jag hade ett löst skåp på min trane som jag hade för många år sen.
det fästs med några plattor och sen kan man lyfta av skåpet, väldigt enkelt och smidigt.

maj2006047.jpg

maj2006035.jpg

undrar om det är någon som har försökt sig på att bygga en sadelkammare till sitt släp?

har sett att det finns lösa skåp att köpa, men hur sätter man fast dem? någon som har en bild att visa kanske?

min tanke med det hela är att ta bort fönstret och väggen därfram och sedan sätta dit en sadelkammare. men jag är osäker på hur man sätter dit en sadelkammare och på hur man skulle kunna bygga den!

tips och idéer kanske?

Tror att denna variant finns på Star Trailer.

Jag har ett sadelskåp som på bilden i inlägget ovan.

Man får inte plats med så mkt med än sadel och träns + hjälm och lite andra småsaker men det är skönt att inte behöva lasta in sadeln i bilen (har inte combi).

tack för bilder! det ser ut att vara i glasfiber?
öppnas skåpet inne från släpet? för det innebär ju isf att man var tvungen att ta bort väggen där fram.

hannaz - nej det är ju det jag är ute efter. jobbigt att ha allt i bilen. =)
du skulle inte kunna ta fler bilder på hur det är fäst i själva släpet?

Kanske var otydlig. Till Star finns (fanns?) det sadelkammare att sätta på som sitter framtill men där man tagit bort framväggen och skåpet öppnas inifrån.

Det som jag har hängs på och öppnas utifrån, glasfiber.

De är rejält dyra, nytt 6000 kr eller nåt. Jag gjorde ett fynd och hittade ett fint begagnat för 1500 kr. Så lite ska man nog inte räkna att komma undan med men 2500-3500 har jag sett annonser på då och då.

Man hänger på skåpet. På mitt släp fanns redan förberett med hållare.

bilderptrane.jpg

Men vi valde sen att skruva fast det på andra sidan. Sitter ett gångjärn på skåpet och det är nog tänkt att man ska sätta ett fäste med en ögla så man kan låsa fast det med hänglås. Det var dock lite klurigt att få det att sitta utan att det glappade och eftersom jag ändå inte ska plocka av och på det så skruvade vi som sagt fast det. På mitt trane så är skåpet lite för brett för att gångjärnet ska gå i rät vinkel med den lodräta balken framtill på släpet så man fick bocka gånggärnet för att dörren på släpet skulle gå att öppna. Dessutom blev det lite skramligt eftersom skåpet då inte satt dikt an mot fronten av släpet så det blev bättre med skruv. (röda ringen visar gångjärnet som vi skruvat fast. Svarta ringarna visar hur gångjärnen ser ut även på sadelskåpet)

bild2ptrane.jpg

två bonusbilder på hela släpet + bomklädsel/padding som jag sytt själv. Gör ganska mycket för intrycket.

bild3trane.jpg

bild4trane.jpg

Senast ändrad:

tack så jättemycket för bilderna!

vill ju helst ha ett skåp som man öppnar inneifrån.
min tanke var att gubben ska bygga ett (men han vet inte om det än) och då tror jag det smidigaste sättet är om man öppnar inne i släpet.

har oxå ett trane, som är nyrenoverat i somras och när vi var iväg i höstas så fylldes hela bagageluckan och bilen med saker. får man in lite i en sadelkammare så är det ju bra!

hur har du sytt skydden? snyggt!

Senast ändrad:

Jag har inte kvar det släpet så jag kan inte ta fler bilder, men man öppnar det från utsidan.

Du menar att du ska bygga ett sånt som jag har på den star trailer jag har nu? det öppnas från insidan.

CIMG1732.jpg

ja exakt, om det nu går vill säga. =)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 186
Senast: cewe
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
21 724
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 297
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 228
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar