Bygga billig lösdrift?

J

Jossan

Jag går i tankarna att bygga en lösdrift hemma på gården.
Förutsättningarna finns inte riktigt ännu (har varken mark eller material) men jag jobbar på det :D

Tänker försöka arrendera mark nära huset, och förhoppningsvis kunna bygga en ligghall till ca 3 hästar.

Hur kommer man billigast undan?

Jag och karln är väl sådär lagom händiga, absolut inga snickare. Men viljan finns där, och jag är beredd att jobba hårt för att kunna ha hästarna hemma!

Så, kloka bukefalister, har ni några tips?
Finns det nåt bra sätt att få material billigt?
Billigaste/smidigaste konstruktionen? (kommer behöva bygga nytt, finns inga byggnader i hagarna)
Typ av material?
Annat att tänka på?
Hur funkar det med elen, måste man dra ut el eller går det att lösa på annat sätt (batteri)?


Jag är SÅ tacksam om någon vill ta sig tid!



MVH/




Josefine
 
Sv: Bygga billig lösdrift?

Du måste ha en uppvärmningsbar box för varje påbörjat 10-tal hästar.
Var skall du ha den boxen?
 
Sv: Bygga billig lösdrift?

Nu vet jag inte riktigt vad vår lösdrift sammanlagt kostat eftersom vi hade ett skjul och ställde ut det i hagen och byggde på det lite. Gruset däremot kostade 1600 hemkört till gården. Ett lastbilslass tror jag det blev, ca 13 ton. Jag kommer inte ihåg dimensionen (kan det ha varit 0.18-0.32?) men rätt grovt.

Vi grävde bort en del av leren/jorden och lade på gruset. Till det behöver du en hjullastare, jag har en sambo som jobbar i den branschen och han lånade från jobbet så det kostade bara bränslet. Annars får man räkna på ca 500 per timme med förare.

Sen har vi spån och halm som strö.

Det som kan vara problem är den uppvärmningsbara boxen som I_U skriver om. Vi har ett stall sen tidigare så det är inget problem för oss. Du kanske kan få tag i ett flyttbart stall som du kan ha till det och som uppbindninsplats? Finns ju olika företag som tillverkar sådant.
 
Sv: Bygga billig lösdrift?

En sak till, bygg större än nödvändigt. Jag ska bygga ut mitt i sommar har jag tänkt. Det blir mer lättmockat om de har ordentligt med plats och inte trampar sönder allting om de som mina gärna står där inne.
 
Sv: Bygga billig lösdrift?

Vi har en ladugård på gården, som vi förhoppningsvis kommer att få använda om ett par år eller kanske innan. Än så länge vill vår hyresvärd ha sin traktor där.
Men, men, jag har inte frågat rakt ut, så kanske...
Gjuten platta finns, dock inte där jag skulle vilja ha den (så i framtiden skulle jag nog göra en ny).
Däremot har vi ett stort garage med avrinningsränna, som skulle kunna funka som tillfällig uppbindningsplats.

Vad gäller själva lösdriften, så skulle jag absolut bygga i överkant. Har nu (inackorderat) fyra hästar på en lösdrift som är laglig för sju, och det känns ganska lagom.
Skulle också ha grus och spån/halm med någon form av markberedning under.
Har en kompis vars kille pysslar med sånt, så det kanske skulle gå att fråga honom.

Ett plåtskjul känns inte aktuellt, antar att man bygger i trä, eller?
Dvs trä med plåttak (eller annat tak)?


Tack för svaren, ni inspirerar mig! :banana:



Josefine
 
Sv: Bygga billig lösdrift?

Ingen aning... Men man bygger ju ridhus i plåt så.... Det gäller vä bara att regla ordentligt!
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga billig lösdrift?

Om du bygger storleksmässigt för fem hästar eller fler, spelar ingen roll om du bara ska ha tre. Så måste du ha förprövning från länsstyrelsen på det hela innan du börjar. Det gäller också om det redan finns andra lantbruksdjur på gården. Det räknas efter något som kallas för djurenheter. En häst eller en ko är en djurenhet men det går flera får på en djurenhet. Men så fort antalet djurenenheter på en gård överstiger 5 (eller möjligheten att ha, om du bygger för fler) måste länstyrelsen vara med både vi ny- och ombyggnad.
 
Sv: Bygga billig lösdrift?

Byggde vårt lästall 2004 men lite kunskap och mycke vilja ;) Byggde i trä eftersom jag tycker plåt är rent estetiskt vedervärdigt och inte lika stabilt. Det blåser en hel del här nere och de hallar och skjul man ser fara över vägen är nästan uteslutande plåt :eek:
Nåvål, en tanke var att det skulle vara stabilt, det är störtskönt att klia sig mot sidorna både inne och ute.
Storleken är 4x15m höjd 3m på högsta och 2,5 på lägsta sidan. Grävde ner 70 cm plintar med 3m mellanrum och grävde ner lecablock mellan plintarna. Fyllde sedan med sand, samma som jag använde på ridbanan. Byggde sedan regelverket enligt denna bild:

Stommen

Använde mig av 100x100 virke och som takbjälkar på 200x50 med 70x45 reglar som jag skruvade fast plåttaket på.
Har en öppning på 2x2m på kortsidan och en på 3x2m på långsidan:

långsida

Tänk också på att när du bygger på ofri grund så kan markägaren vid uppsägning begära att byggnaden ska tas ner om man inte kan komma överns om annat.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 967
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 221
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 272
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 314
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp