Bygga bädd av enbart spån?

U

UnderIce

Hej!

Jag undrar om någon vet om man kan bygga en bädd av enbart spån? Då menar jag ju en bädd som man bara mockar ur bajset ur;). Ni förstår säkert....

Jag hade en sådan bädd av halm tidigare och det fungerade jättebra och blev mjukt och skönt för hästen och samtidigt jättesmidigt att mocka.

Nu har jag bara möjlighet att använda spån så då undrar jag om man kan ha en bädd även då och hur man i så fall gör.:confused:

Tacksam för svar...

Sv: Bygga bädd av enbart spån?

Hej!

Jag undrar om någon vet om man kan bygga en bädd av enbart spån? Då menar jag ju en bädd som man bara mockar ur bajset ur;). Ni förstår säkert....

Jag hade en sådan bädd av halm tidigare och det fungerade jättebra och blev mjukt och skönt för hästen och samtidigt jättesmidigt att mocka.

Nu har jag bara möjlighet att använda spån så då undrar jag om man kan ha en bädd även då och hur man i så fall gör.:confused:

Tacksam för svar...

JA det går men det går åt lite spån för det behöver vara tjockt, om det e kallt på vintern och inget värme i stallet blir det kallare än vad det e med halm tycker jag , sen har inte hästen något att tugga på ....

Lägg en bädd av kalk i botten o sedan torv med spån ovanpå.

Det blir mer lukt av spån o det håller inte ihop lika bra.

precis som Axel skriver håller det inte ihop så bra.. behövs inte alls mkt för att hela bädden ska vara förstörd.. och luktar apa rätt lätt gör det också..

Jag tycker det går ganska bra, dock blir den ju lite rörligare på toppen än en bädd av annat. Mycket kalk i botten, ta bort toppen där det är kiss ibland och kalka på och försöka att inte röra till genom att mocka för mycket. Att ha lite bajs kvar kan i början ge stadga istället för en helt pedantmockad.

Min var helt luktfri.

Jag har aldrig träffat på en luktfri spånbädd.:crazy:
Jag tycker alltid det luktar ammoniak i stall med spån.:eek:
Jag känner bara en person som lyckas hålla en box med spån luktfri. Men den personen handplockar i princip hela boxen och sopar rent varje dag. Mockningen tar ca 45 min/box. H*n har två boxar. Inte en enda fuktigt spånflisa finns kvar efter den mockningen.:angel:

Inte ens med torv i botten verkar det funka luktfritt. Men det är ju den som sköter bädden som kanske gör fel, vad vet jag.

Jag själv har endast torv med antingen Stallosan eller kalk i botten. Helt luktfritt om man inte sticker igenom med en vass grep. Nu använder jag förstås en spångrep och den går inte att sticka med för bädden är ordentligt packad. Men om det ändå skulle bli en grop om hästen gräver, så är det lätt att fixa med kalk, lite gammal torv från bädden som trampas till ordentligt och ny torv uppe på.

Det går bra att ha en permanentbädd men du måste lägga på ett tjockt lager. Första året jag försökte hade jag för tunt och då luktade det. Denna vinter har det funkat bättre. Kalk i botten och sen på med spån. Vi har tagit bort högar och lagt på mer spån när det blöta kan anas.
Nu har vi lösdrift och öppet men ingen besvärande lukt och minimalt med spånåtgång i jämförelse med när vi mockade traditionellt.

har stått med spån bädd många år nu och funkar utmärkt, luktar inget om den sköts rätt!
tycker istället att halmbädd luktar? hur sköta halmbädd på bästa sätt??

Tack för alla svar.....

Det verkar som att ni har lite olika åsikter om hur bra det går att ha en spånbädd. Men jag ska nog försöka mig på det i alla fall.

Hur köper man torv då om man skulle ha det i botten? Går det också köpa i små plastbalar. Anledningen till att jag inte kan ha halm längre är att jag har flyttat till ett annat stall och där har jag ingen plats att ha halmen, den tar ju ganska mycket plats. Annars hade jag gärna haft kvar den, tycker att det blir så härligt i boxarna med det. Plus att de alltid har något att mumsa på.....

Men jag ger min häst fri tillgång på grovfoder under natten i alla fall så om han vill har han alltid något att pilla med.

Vad är det för slags kalk man ska ha och vart köper man den??

Till halmbädden hade jag faktiskt ingen kalk, för det blev att jag började med att inte plocka ut så mycket blött och la på nytt istället och det blev jättebra och luktade ingenting. Men det var liksom inte meningen från början att det skulle vara en bädd, men att inte ha bädd när man strör med halm tycker inte jag va lätt, man fick ju ta ut jättemycket varje gång då.

Men om den mockas ren så är det ju ingen bädd.

Det går som sagt utmärkt att ha en spånbädd men det blir inte så kompakt bäddad om man inte har en duktig häst och en rutinerad bäddmänniska.

Men om den mockas ren så är det ju ingen bädd.

Den boxen jag beskrev var ingen spånbädd utan en vanlig traditionell "mocka ut varje dag-bädd". Och den var luktfri.

De stall med bädd av spån som jag besökt har alltid luktat illa. Öht tycker jag stall med spån inte är luktfria, det pyser alltid lite ammoniak.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 994
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 033
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 271
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka