S
Shipp
Vi bor på en fastighet som är "reggad" som en lantbruksfastighet, det finns boningshus, garage och en gammal packhall här, det fanns tidigare ett stall här också med var i så dåligt skick att vi valde att riva det. Nu har jag börjat fundera på häst här igen, marken har vi, enda som behövs är en stallbyggnad. Nu har en lantbrukare sagt till mig att eftersom det är en lantbruksfastighet får vi bygga stall utan godkännande från kommunen.
Anledningen till att jag undrar är att det var ett par som sökte lov om nybygggnad av hästgård en bit härifrån men fick avslag pga att det ansågs olämpligt ( för nära bostadsområde)
Så går jag till kommunen nu ( JOBBIG kommun) vet jag att de kommer att säga nej till stall här, men har lantbrukaren rätt, eftersom detta är en lantbruksfastighet och det har funnits stall och djur här förr ska vi inte behöva godkännande av kommunen???
( Bygglov ska behövas ändå förstår jag)
Någon som har koll på detta?
Annars vem vänder man sig till, länsstyrelsen?
Anledningen till att jag undrar är att det var ett par som sökte lov om nybygggnad av hästgård en bit härifrån men fick avslag pga att det ansågs olämpligt ( för nära bostadsområde)
Så går jag till kommunen nu ( JOBBIG kommun) vet jag att de kommer att säga nej till stall här, men har lantbrukaren rätt, eftersom detta är en lantbruksfastighet och det har funnits stall och djur här förr ska vi inte behöva godkännande av kommunen???
( Bygglov ska behövas ändå förstår jag)
Någon som har koll på detta?
Annars vem vänder man sig till, länsstyrelsen?