Bygg egna agility hinder

T

TAphoto

Nu behöver jag tips på bra och smarta hemmabygda agility hinder.
Jag ska snart börja träna min valp och har inte råda att köpa agilityhinder.

Jag har några från H**ks som jag byggde på lite.

Jag har en tunnel och "hopp"hinder så jag behöver ett A-hinder, Vippbräda och ett balans hinder..

Sv: Bygg egna agility hinder

Vad kul att du vill börja träna din hund i agility. Det jag dock undrar lite över är hur gammal hunden är? Du skriver valp. Den vanligaste rekommendationen är att inte agilityträna hundar som är under ett år gamla, då alla hopp med mera i agilityn kan vara väldigt slitsamt för en hund som inte är färdigutvecklad i höfter med mera.

När jag har byggt hinder hemma har jag gjort slalom genom att sätta pinnar i gräsmattan, balans genom att spika fast en bräda på tre tjocka stubbar och brädor till ramp upp och ner. Dock en väldigt låg balans.

Vad gäller A-hinder och vippbräda (och för all del den normalhöga balansen) så tycker jag nog inte att man ska börja med att träna sådana hinder hemma, utan hellre söka upp en klubb när hunden är mogen och gå en kurs där hunden får lära sig på rätt sätt och i sin takt. En miss på vippbrädan så har man en skräckslagen hund sedan.

Lycka till!

Det är inte så svårt att bygga egna agilityhinder som man kan tro. En "platt"tunnel gör du ganska lätt igenom att bara fästa ett tyngre tyg eller lättare presening i den vanliga tunneln. Se till att tunneln är ordentligt fastsatt i marken bara så att inte hunden fastnar i tyget och drar med sig tunneln.

Själv har jag bara vippbrädan hemma av klätterhinderna, ska kolla om jag har någon bild på den...
Men som föregående talare så rekomenderar jag att lära in klätterhinderna med hjälp av duktig instruktör, ingenting jag skulle börja exprimentera med själv, om det inte är så att du är väldigt duktig.

Efter lite efterforskning ser jag att hunden bara är 3 månader gammal och på tok för ung för att börja träna agility. Jag skulle rekomendera att du bara använder tunnlarna, på sin höjd. Skulle absolut inte hoppat ett hinder med en 3 månaders hund av så stora raser.

Att lära hunden hinderna är inte det som är svårast eller tar längst tid. Om din hund bara är 3 månader finns det ingen anledning att lära den hinder som den kan skada sig på och bli skrämd då motoriken inte är på plats. Jag tycker du ska ta det lugnt med hunden, träna torrhandling utan hinder och lära hunden lyssna på dina signaler.

Ska du sen bygga hinder kan du kolla i agilityreglerna där finns mått på alla hinderna sen är det bara att börja bygga. Jag har en gungbräda som vi byggt själva:

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 019
Senast: Nova123
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
842
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 570
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka