Sv: Butta.

Tack för alla tips... Har börjat ge honom genom sprutor som jag köpt på Apoteket (sjukt billiga) tillsammans med filmjölk det fungerar iaf... Men funderar ändå på att blanda med äppelmos ist för det lär vara mycke godare...

Men nu vill jag fråga en till sak.. Jag kan bara ta mig ut till stallet 1 gång om dagen då det är långt och knöligt att ta sig dit. På butta paketet står det att hästen ska ha medicinen 2-3 ggr dagligen. Inget om hur långt emellan. Men vad är bäst av dessa 2 alternativ? Att ge 1 dos innan träning och sen den andra dosen efter träningen? Rädd att det ska bli för tajt då. Eller att han bara får 1 dos om dagen istället????

Ska fråga veterinären oxå men inte alltid lätt att få tag på dom därför testar jag här oxå!!

Står det inte på receptet eller på förrättningsunderlaget hur medicinen skall fördelas över dygnet? :confused: Det brukar ju vara jätteviktigt...

Eftersom det finns Metacam så är Butta inget alternativ tycker jag. Min förra häst som var helt okomplicerad att avmaska etc blev inte rolig att ha att göra med efter några dagars butta-kur.

Om det står 2-3 gånger dagligen så innebär det att om du ger 2 gånger så ska det vara 12 timmar emellan tillfällena. Ger du 3 gånger så ska det vara 8 timmar mellan tillfällena. Doserna ska alltså vara jämt fördelade över dygnet.
Om du bara ger en gång eller två med kort mellanrum så är risken att hästen inte får en jämn smärtlindring under hela dygnet så som det är tänkt.
Butta är starkt mot magen så att ge två doser med så kort tidsintervall kan i värsta fall ge problem med magen.
Jag brukar alltid låta hästarna äta hö före och efter att de har fått det så att man lindrar ev. magbesvär. Det blir ju alltid värre om man ger på fastande mage tänker jag.

Det är inte så konstigt att det inte står eftersom det är så att medicin ska fördelas jämt under dygnets timmar. På hästar liksom på människor. 2 gånger om dagen innebär att det ska vara 12 timmar emellan, om det inte skulle vara så, då däremot så ska det stå.

Jag brukar alltid låta hästarna äta hö före och efter att de har fått det så att man lindrar ev. magbesvär. Det blir ju alltid värre om man ger på fastande mage tänker jag.

Men med just Butta har jag för mig att det står på bipacksedeln att det ska ges på fastande mage! (Eller tänker jag på något annat preparat nu? :confused:)

Jag pratade även med en veterinär om det senast för ett par år sedan, eftersom min häst har känlig mage. :)

Jo, precis. Men jag tänkte mest att veterinären brukar ju rekommendera ett visst upplägg, kanske i samråd med hästägaren beroende på vilka rutiner som passar bäst.

Du har redan fått många bra tips, men ett annat tips som jag fått att fungera är att blanda in pulvret med salt innan det läggs i mat eller på något annat gott. Smaken av medicinen dämpas av saltsmaken. Kan vara värt att testa "salta" äpplen!

Men med just Butta har jag för mig att det står på bipacksedeln att det ska ges på fastande mage! (Eller tänker jag på något annat preparat nu? :confused:)

Jag pratade även med en veterinär om det senast för ett par år sedan, eftersom min häst har känlig mage. :)

Nja, det kan fördröja upptaget men hellre det än en häst med magsår. Det tas ju upp iallafall men inte lika fort. Är behovet en snabb smärtlindring så ger jag utan hö första gången men med hö efterföljande gånger.
Så här står det i fass:
Dosering
Den första dagen ges 1 dospåse per 100 kg kroppsvikt och därefter ½ dospåse per 100 kg kroppsvikt dagligen uppdelat på 2-3 doser under 1-2 veckor.
Pulvret blandas med kraftfoder eller melass. Vid behov kan behandlingen fortsättas under flera veckor. Samtidigt utfodring med hö kan fördröja absorptionen.

Svarar alla:

Jag har pratat med veterinären och hon sa att det är okej att jag ger dubbel dos innan jag tränar honom. Eftersom det inte är lätt att få i honom medlet kan ingen annan göra det åt mig.

Svarar oxå på varför han får Butta. Skulle testa och se ifall han kändes bättre vid ridningen när han äter Butta därför ska han även ridas.

Han har varit inne på Klinik utan att dom riktigt hitta vad felet var och då får man testa sig fram lite.

Det går att ge honom detta genom att spruta in det i hans mun visst han protesterar men håller jag ett stadigt grepp över nosen så ger han med sig efter en stund och jag kan snabbt spruta in det.

Jo, precis. Men jag tänkte mest att veterinären brukar ju rekommendera ett visst upplägg, kanske i samråd med hästägaren beroende på vilka rutiner som passar bäst.

Det har jag faktiskt aldrig varit med om trots att jag tyvärr har fått mycket erfarenhet av häst och medicinering. Men visst kan det säkert förekomma, jag har ju inte träffat alla veterinärer ;)

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 609
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
351
Senast: Bison
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10