Butta-tips önskas

Sv: Butta-tips önskas

Min häst gav vi A-fil. Vi började på våren innan det ens var risk för fång, så när hon väl fick fång hade hon redan fått fil i någon vecka eller så. Det var aldrig något problem att få henne att mumsa i sig alltihop
men det var många år sedan nu :*(

var samma sak med min

men jag varierde jätte mkt
gav många mål om dan så han inte skull vara säker
när han skulle få det äckliga

riv morötter, äpplen och sätt strösocker på
sen ge olika varje gång
varira massor

lycka till

Så Metacam har kommit för häst också? Bra att veta...
Har det samma användningsområde som buttan?

Jag har haft Metacam till en av hundarna (har en riktig olycksfågel som har behandlats många ggr nu) och hon bara älskar det! Äter hellre det än maten... Fast hundar är ju lite konstiga.

Metacam för häst har precis kommit till Sverige, men har däremot används ganska länge i Finland bla. Det skall ha samma användningsområde som Butta. Även om det skulle vara dyrare kommer jag att satsa på det nästa gång eftersom jag inte kan vara i stallet både morgon och kväll för att ge hästen medicin.

Hur fick den här tråden liv??

Vad gäller butta så är min erfarenhet att första gången kan det gå bra, andra gången blev det tvärvägran. INGENTING (kanelbullar, morötter, äpplen, sirap, b-vitamin you name it) funkade mer än att sätta en spruta i munnen. Och det kommer jag aldrig mer plåga en häst med utan det får bli något annat än butta.

/Jane

Sv: Re: Butta-tips önskas

mandalaki skrev:
Sirap? Pållan kommer att tycka att hon plötsligt fått matten från himlen :rofl:

Inte nödvändigtvis, min häst vände baken till bara jag visade sirapsflaskan efter några dagar...
Blandade tex butta urgröpet av ett äpple och sirap och la tillbaka det i äpplet men inte hjälpte det.

Sen gjorde jag så att jag klippte av spetsen på en 20ml-spruta, blandade buttan med lite vatten och fyllde sen på resten av sprutan med chevinal och gav direkt i munnen.

En såndär stor spruta, blanda pulvret med vatten å se tilla tt det inte klumpar sig i den lilla "hålet" så e de bara å spruta in de i munnen sen som avmaskningsmedel.

Ett litet råd är att prova antingen proviva nypon (även bra för lilla magen) eller vanlig nyponsoppa. Min häst totalvägrade att äta sin medicin (dock inte butta) men när jag började med proviva så åt hon med god aptit. Nu är hon helt galen i sin mat :p .

Tack tack för alla tips, jag skrev tråden i januari så för min del är det överspelat :D

Hej!

Enda sättet att få i min tjej butta (vi har testat betfor, äpplen, kli, luzern, motots"pure´", melass etc.) är att ta en jättestor spruta, blanda ut buttan med vatten och spruta in den i munnen, som m an gör med avmaskningsmedel. Inte så snällt, men annars äter hon den inte alls.mvh/ Lavinia, som lyckligtvis inte behövt hälla i henne butta på snart 3 år

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
564
Senast: Celinehenn
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
10 174
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka