Butta till digivande sto

Maris_

Trådstartare
Vet ni hur det är med att ge Butta till sto som har föl som diar?

Ett sto i stallet får Butta och hon har ett föl som diar. Ägaren frågade vetten som sa att det var helt ok, medans det i "bruksamvisningen" står att det inte ska ges till ston som ger di!

Vad är er erfarenhet och vad kan hända? Kan det vara farligt för fölet?

/ Maris

Sv: Butta till digivande sto

Alla mediciner går ju över i mjölken, men den mängd som gör det kan ju knappast vara speciellt stor. Det står alltid så i beskrivningen av läkemedel.
Jag har gett ett av våra avelsston Butta/Finadyne flera gånger under årens lopp och då har hon både haft föl vid sidan och varit dräktig utan att det har varit några problem. Anledningen är en gammal skada som ibland "aktiveras" och ger besvär.
Ett annat sto jag känner till gick på butta hela förra sommaren med föl vid sidan och dräktig på nytt utan att något av dem tog skada, inte ens stoets mage. Det är väl annars det största problemet, att det är starkt för magen och kan ge magsår.

Ett litet tillägg till mitt förra inlägg...

Man ska ju naturligtvis undvika all form av medicinering så långt det är möjligt på dräktiga och digivande ston, men är det nödvändigt så har iallafall inte jag sett några problem med just butta.

Mitt sto med föl vid sidan gick på hög dos butta i somras p.g.a fång. Jag gav henne mag-tarm-preparat samtidigt för att hålla hennes mage i balans och det fungerade bra.
Det är ju som Jarrah skriver, all medicin går ut i blodet, man får väl hålla koll på fölis, att magen är okej och rådfråga veterinär igen om behandlingen drar ut på tiden. Mitt sto gick på butta i över tre veckor, det kändes inget bra alls men vi hade inget alternativ då. Nu är hon avlivad så det gick ju inte vägen ändå...

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 315
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka