Butta med hö

Nominous

Trådstartare
Hästen äter butta två gånger om dagen och det blir med automatik att den som fodrar morgonen eller kvällen (när jag inte kan vara där) ger han dosen. Och det blir ju i samband med fodringen.

Om man utgår från detta:
Utfodring med hö samtidigt med behandling kan fördröja absorptionen genom att fenylbutazon binds till fiberkomponenterna i hö och frigörs först i blindtarmen och absorberas i grovtarmen.

betyder det bara att det tar längre tid för buttan att tas upp och då verka, eller uteblir viss effekt av substansen?
Om det bara tar längre tid gör det ju ingenting iomed att han får dos med 12h mellanrum och han går ju ute och äter gräs dygnet runt och har fri tillgång på halm/höblandning i slowfeedingnät och dessutom får hö och lusern i nära anslutning till medicineringen, för då blir det ju alltid fördröjt så det borde bli lika hela tiden.

Eller kan effekten utebli om den absorberas i grovtarmen istället? Det syns väl att det hjälper eftersom hästen är helt smärtfri. men den antiinflammatioriska egenskapen ser jag ju inte.

Sv: Butta med hö

Jag hade tolkat beskrivningen så som det står . Försenad effekt , inte minskad effekt . Då hade det enligt mig stått det . Men jag vet inte för jag har varit förskonad från butta alla år ....
Ring och kolla ? Följdfråga så finns ju finadyne som alternativ till butta och betydligt lättare att få i hästen än buttan som smakar apa ....

Vad tråkigt att din häst tydligen inte är frisk ?:( hoppas det inte är ngt jätte jobbigt :(

Sv: Butta med hö

Ja men då tolkar du det lika som mig! Då tänker jag inte oroa mig något :) gör jag lika varje dag så blir det ju ingen skillnad.

Han har jättetunna sulor och bärrandens inre del och sulan orkade inte bära skon tillsammans med grönsulorna utan det blev tryck och blödning. Så nu blir det specialsmidda skor och spara ut lite väg och vila två veckor till med butta så skulle han vara fullt ridbar igen, på mjukt underlag i början. :)

Det roliga i det hela var att veterinären bedövade bort båda hovarna helt och gjorde fullständig hältutredning och det fanns inte en enda antydan till känning någonstans. Slog bilder på framhovar och hela frambenen och helt kliniskt rent på bilderna. Han kände igenomryggenigenom ryggen och den var fullt rörlig och superfin. Han trodde inte det var möjligt! Haha.. han var helt säker på att ryggen skulle vara stum. Helt förvånad över att hästen var i så fint skick och att han fungerar. Så jävla roligt att höra och få det bebekräftat att man gör rätt och att det funkar :D

Liknande trådar

Hästvård Var på Apoteket igår och hämtade ut en omgång Fenylbutazon. Då betonar apotekaren att "du vet väl att man inte ska ge butta ihop med...
Svar
17
· Visningar
2 119
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund