Butta i maten?

Görel

Trådstartare
Moderator
Ska man ge Butta i maten, eller hur annars?

Min häst var på klinik idag, och hon har blivit ordinerad Butta. Men p g a en viss stress på kliniken glömde veterinären bort att ge mig det, och kom utrusande med förpackningen medan vi försökte lasta en trilskande häst. Därför kommer jag tyvärr inte exakt ihåg veterinärens ordination :(

Sv: Butta i maten?

Görel skrev:
Ska man ge Butta i maten, eller hur annars?

Min häst var på klinik idag, och hon har blivit ordinerad Butta. Men p g a en viss stress på kliniken glömde veterinären bort att ge mig det, och kom utrusande med förpackningen medan vi försökte lasta en trilskande häst. Därför kommer jag tyvärr inte exakt ihåg veterinärens ordination :(
Butta ska vara smaklöst, så det brukar gå ner om man lägger det i maten..
Själv är jag livrädd för att medicinera i maten pga. av alla dopingregler.. :crazy:

Tack :bow:

Min häst är ingen tävlingshäst så det är jag inte rädd för. Det finns visserligen en annan häst i stallet som tävlar, men jag tänkte blanda fodret till min häst i hink och vara noggrann med att det inte komme ri kontakt med den tävlande hästens mat.

Görel skrev:
Tack :bow:

Min häst är ingen tävlingshäst så det är jag inte rädd för. Det finns visserligen en annan häst i stallet som tävlar, men jag tänkte blanda fodret till min häst i hink och vara noggrann med att det inte komme ri kontakt med den tävlande hästens mat.
Så lite..

Tänk på att vara snäll och informera de andra i stallet att din häst går på Butta så de inte "lånar" din box och får i sig av det...

Hoppas din häst blir frisk snart!

Smaklöst? Ja, ungefär lika smaklöst som arsenik ;)

Butta smakar capital FAN och det kan vara trixigt att få i vissa kusar det. På min funkade det i betfor.

Görel: hur gick det med din häst?

Använd en gammal doseringsspruta. Häll i pulvret och LITE vatten. Skaka, spruta sen in direkt i munnen som med avmaskning. Butta ogillas avmånga hästar pga av smaken. Annars är finadyn mer "smaklöst"

Jag blandade ut mitt i rent strösocker och havre då åt skrället inte annars, Nyttigt nej effektivt JA. Jag började med att spruta in det i munnen men dom sista dagarna stog han rätt upp på bakbenen bara jag närmade mig med sprutan

Hon röntgades i båda hasorna samt ena fram där hon tidigare haft kotledsinflammation. Vet såg inga spattförändringar på bilderna, däremot en liten skugga som skulle kunna tolkas som en förändring. Hästen ska röntgas om innan betäckningssäsong. Däremot så har hon ont i kotleden och hovleden. När kotleden bedövades sågs bara en liten förbättring, men när hela hoven bedövades gick hon rent. Nu är hon ordinerad vila och Butta, och så ska vi komma tillbaka om tre veckor. Teorin är att hon avlastat frambenet och därför visat hälta i bak.
Så nu är det bara att vänta och se... Är överlycklig över att hon hittills inte har några spattförändringar, så att hon både kan leva och sättas i avel!

Tack för svaren!

Jag börjar med att blanda det i kornkrosset, och så får jag se hur hon reagerar!

De flesta hästar äter INTE butta och att butta skulle vara smaklöst är ju den största lögn jag har hört! Jag har själv smakat och det smakar RÄV!!!! Tvi!! Och smaken sitter i flera timmar trots att man bara smakar några små korn!!

Du kan testa att ge henne buttan i en liten mängd mat så att du är säker på att hon äter upp allt, tror inte att det räcker med kornkross. Ta något hon tycker är supergott, rivet äpple, betfor eller något annat smaskens och bara lite. Funkar det inte så får du blanda ut buttan med något, jag föredrar äppelmos, och i med det i en plastspruta och tryck ut det långt bak i munnen på hästen och håll sedan upp huvudet tills hästen svalt, precis som man gör vid avmaskning.

Lycka till!

Strösocker ska jag prova nästa gång jag har en häst som måste få butta. Min reagerade precis som din efter tt tag med spruta i munnen-hon stod på bakbenen... För att inte tala om när hon fick hippotrim i fem dagar, hon var jättesvår att avmaska i tre år efter den omgången...

mandalaki skrev:
Smaklöst? Ja, ungefär lika smaklöst som arsenik ;)

Butta smakar capital FAN och det kan vara trixigt att få i vissa kusar det. På min funkade det i betfor.

Görel: hur gick det med din häst?
Hm, jag snaska det ju för min tandvärk... och då smaka det inget alls :angel: detsamma sa min veterinär...
När jag försökte få spruta istället och hävdade att hon inte skulle äta det.. ;) :angel:

Sweet skrev:
De flesta hästar äter INTE butta och att butta skulle vara smaklöst är ju den största lögn jag har hört! Jag har själv smakat och det smakar RÄV!!!! Tvi!! Och smaken sitter i flera timmar trots att man bara smakar några små korn!!

Du kan testa att ge henne buttan i en liten mängd mat så att du är säker på att hon äter upp allt, tror inte att det räcker med kornkross. Ta något hon tycker är supergott, rivet äpple, betfor eller något annat smaskens och bara lite. Funkar det inte så får du blanda ut buttan med något, jag föredrar äppelmos, och i med det i en plastspruta och tryck ut det långt bak i munnen på hästen och håll sedan upp huvudet tills hästen svalt, precis som man gör vid avmaskning.

Lycka till!
Nej men! :eek: Du får inte kalla mig och min veterinär för lögnare heller! :mad: :p

Smaken är väl som baken... :D

Men enligt mig och de allra flesta hästar så smakar butta inte hallontårta precis. :smirk:

När jag åkte från stallet hade hon ätit upp drygt hälften! Det gick delvis eftersom hennes elaka matte lagt en massa morötter i kornkrosset ;)

Har hon inte ätit upp allt till i morgon ska jag pröva betfor och äppelmos!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 844
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 018
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 667
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka