Butta-fråga

majola

Trådstartare
Hur snabb smärtlindring ger butta?

En av mina hästar har varit halt under veckan. Han har fått en påse butta om dagen mån-fre (ska alltså få den sista idag) och var igår kväll vid insläpp (har stått i liten hage) i princip ohalt. Hästen har problem med höger fram och blir pga detta halt några gånger om året. Veterinären säger att det inte går att behandla, utan hästen ska vid dessa tillfällen vila och få t ex butta så går det tillbaka.

På tisdag ska hästarna skos och jag är lite orolig över hur han ska orka att stå på det onda benet. Även om han är (nästan helt) ohalt nu så blir det ju en ganska stor belastning. Kan jag ge honom en påse butta även på tisdagen innan hovis kommer i smärtlindrande syfte? Hur långt innan ska jag i så fall ge den?

Jag fattar inte riktig vad du menar, men som smärtlindring skall du kunna se effekt på ca en halvtimme.

Jag menar alltså hur långt innan skoningen jag ska ge buttan för att den ska ta bort eventuell resterande smärta.

Ditt svar var i alla fall tydligt! :) En halvtimme alltså.

Tack, tack! :bow:

Jag håller inte med Martha, när det gäller butta har jag märkt en viss tendens att vissa individer kan dröja upp till tre dagar innan någon smärtlindring blir synlig.
Detta trots att dubbla dosen ges första dagen.
Det konstiga är att effekten av butta dröjde ungefär ett-tre dygn efter sista dosen.
Jag må ha konstiga hästar :) och jag är övertygad om att Martha har större flora av exempel än jag men jag stötte på en rapport som hovslagare har gjort i USA där man mätte viktfördelningen för ett antal hästar (lätt hälta på ett ben) under behandling med butta. Upp till tre dygn belastade hästen ojämnt på hovarna.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar