"Butta" åter i ridsporten

Sv: "Butta" åter i ridsporten

Jag säger bara fy F**N rent ut sagt.

Vadå rättvist för alla??? Knappast rättvist mot hästen.

Det ska bli intressant att se vilka som röstade för......

Kanske har jag fattat fel? men menar de att det är ok att smärtlindra hästen för att den ska kunna prestera fast den har ont?

Vansinne:crazy: en häst som inte är frisk ochh därmed är i behov av medicin ska inte tvingas tävla:mad:

Jag hoppas innerligt att detta inte går igenom. Vansinne att det öht kommit upp!
Det säger mycket om hästsporten när högdjuren tycker att det är okej med smärtlindrade hästar i tävling!

inte höjer prestationen??? :eek:

det är väl klart som fan att det höjer prestationen, nu får folk alltså lov att tävla HALTA och smärtpåverkade hästar!! :mad:

Jag tycker det är bra att nolltoleransen tas bort och istället ersätts med gränsvärden.

Nolltoleransen fungerar ju inte eftersom mätinstrumenten hittar så små mängder i prov som saknar betydelse och som kan ha kommit dit som damm från luften eller substans från handen.

Ex på detta Tony Andre Hansen.Varför ska ryttare sättas dit för doping när det som hittas är av så liten mängd att det saknar betydelse?

Men detta gränsvärde är på full terapeutisk nivå!
Skall vi ha ett gränsvärde skall det ligga så lågt att det inte kan ha ngn terapeutisk effekt.
Det här beslutet borde inte kunna bli tillämpbart här i landet då det strider mot vår djurskyddslagstiftning.
PL

Jo, gränsvärden ska ha så låga värden att de behandlingsmässigt saknar betydelse.
Roligt att träffas:) var ett tag sedan, och passar på att fråga, för visst är dagens instrument så förfinade att de kan hitta rester av i princip ingenting?

Och beroende på hur avancerat instrumentet är, kan det fällas där det annars skulle frias.

Nej inte av ingeting men nog kan jag ev tänka mig att lämna en gnutta marginal för slarv långt under terapeutisk nivå men är det inte bättre att de som tävlar lär sig hantera mediciner på ok sätt?
När det gäller mjölk finns inga marginaler!
PL

Kan man garantera att all substans av otillåten medicinering för tävling försvunnit ur hästens kropp när karenstiden gått ut?

Jag fick den förklaringen angående HongKong labbet att den tesked peparat som förut av instrumenten kunde hittas i en simbassäng, med det nya förfinade instrumentet kunde hittas i en mindre insjö.

Man måste ha koll på karenstider gentemot analysmetoder.
Det beslut vi talar om här har dock inget med detta att göra utan är en djurskyddsmässig o sportslig katastrof!
PL

Allvarligt talat - var är ridsporten på väg?? :(

Hästen har ett jobb - att vara tävlingshäst - låt oss hjälpa till med de medel som finns

:eek::eek::eek:

Ursäkta, men vad är det för idioter som sitter där egentligen? :eek:
Det kan ju verkligen inte vara några djurvänner eller människor med någon som helst (vettig) kunskap eller empati för hästarna.

USCH jag hoppas dom SKÄMS ordentligt och att folk agerar. Sådär ska det ju inte få vara! :mad:

Det där tänkte jag också citera. :p

Det är ju skillnad på "låt oss hjälpa hästen" och "låt oss dölja problemen så vi folk inte ser att det är fel på hästen" :grin:
PUCKON rent ut sagt.

Helt fruktansvärt horribelt :eek::mad::confused:

Hoppas verkligen att det inte går igenom.............. :o

Vilket fantastiskt bra sätt att komma tillrätta med alla dopingsskandaler som varit den senaste tiden :cool:

Hästen har ett jobb - att vara tävlingshäst - låt oss hjälpa till med de medel som finns
Varför, om man tycker som det här citatet, behövs regler om gränsvärden & otillåten medicin?

Fullständiga idioter...

idioter :eek: stackars dessa hästar som ska tävlas skadade med butta i kroppen :cry: fy helvete för att det är tillåtet helt plötsligt:S Vad händer i ridsporten? :S

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 336
Senast: starcraft
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 299
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) FEIs generalförsamling var helt överens när samtliga röstade ja till Equine Prohibited Substances List - listan över de...
Svar
2
· Visningar
881

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar