Butet eller Paris D ???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare EbbaMaria
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 766
E

EbbaMaria

Nu vill jag höra era åsikter! Men bara av er som har erfarenhet av den ena, andra eller båda. Jag är i stånd att köpa mig en ny sadel och det står mellan dessa två.
Min häst har rätt så taskigt sadelläge, rätt långt bak.

Vilken är skönast, har endast suttit i sadlarna på provbockar och gillar båda. Är kanske Prestige Paris D lite "mer" sadel? Buteten är väl lite "nättare"...

Vilken får man bäst "hjälp" med balansen i ?

Kom igen nu, ös svar över mig, jag behöver tips!! :)

Sv: Butet eller Paris D ???

Har ridit i båda, och har en Paris D själv. Jag tycker att Parisen är skönare. Men som sagt smaken är som baken. ;) :D

Sedan är det en prisfråga oxå, Parisen är något billigare.

Har aldrig ridit i en Butet, men Parisen är iaf jättskön och ger bra stöd. Buteten är ju helt platt, och jag tycker den känns lite hård..

Jag har en paris D. supernöjd. Bra plats och fint grepp... Butet är mer en flatback och paris en sadel...
Dessutom har jag hört att bommen knäcks ganska enkelt vid flitig användning på Butet vilket absolut inte kan hända i en Paris.
Paris går att ändra bommen på om ditt taskiga sadelläge skulle ändra sig...
De flesta som har butet har även en förbygel- kanske bara för det snygga iofs...
Paris har en väldigt bred kanal mellan bossorna- fördel för ryggraden som kan jobba rätt.
Efter att ha ridit i min paris så länge så säger jag att den är väldigt bra för balansen... Butet sitter man på, Paris i... kanske hade jag inte haft samma känsla om jag hade haft butet i alla år... Den är ju skön på sit sätt...
Ska man köpa en så dyr sadel ska man ju prova och rida i dom, det är en självklarhet...

Jag har en Paris D (f.ö. till salu!) som är urskön! Underbar sadel som slår Butet med hästlängder. Dock är namnet Butet mer värt i många ögon.

Nu har jag dock bytt upp mig från min Paris till en ännu skönare sadel! Kostar ungefär lika mycket men Sellerina Equipesadeln är det ingen annan sadel som slår enligt mig! Equipes hemsida

Anledningen är först och främst att jag har växt ur min sadel (för långa ben) och även bytt häst. Fördelen med Parisen är ju att man kan värma om bommen.
Greppet är jättebra då det är dubbelt kalvskinn i hela sadeln så man sitter som klistrad!

EbbaMaria: PM:ade dig!

Senast ändrad av en moderator:

Jag går mot strömmen och säger att paris D'n var en av de värsta sadlar jag ridit i! :devil: Tyckte den kändes hård och stum och gav dålig känsla. Provred både parisen, paris 'n och butet, och jag köpte den sistnämda. Vet inte om du har ridit i en sådan, men man får i stort sett ingen hjälp med balansen alls.
Den är väldigt platt och har små klossar, men det är också det som är vitsen, för eftersom den är så tunn så känner man t.o.m vibrationer när hästen fiser :angel:
Kanalen är lika bred som den är i parisen, och bommen är det livstids garanti på, det står i garantisedeln. Så skulle bommen (mot förmodan) gå av så åtgärdar de den. Vill du absolut ha en svart sadel och behöver den omedelbart så får det nog bli en paris, för butet tar ca 6 mån på sig om du specialbeställer en. (söliga fransmän!)
Skulle jag köpa sadel igen så skulle jag dock inte köpa en precis likadan, utan antingen en butet med de djupare sätet, för den "normala" är så väldigt platt.
Men mest troligt skulle jag köpa en jaguar igen, jag saknar min älskling :crazy:
fattar igentligen inte alls varför jag bytte.... :confused:
Men snygg är den, om man nu ska gå på estetiken. :cool:

Jag tycker att Butet är en mkt trevligare sadel än paris.
Den finns med deep seat vilken inte alls är så flat.
Man är ju olika men jag uppfattar buten som mjuk och trevlig att rida i. Parisen känns klumpig och som om den ligger uppepå hästen.

Det är en viss prisskillnad.
Parisen passar mer på svängda ryggar.
Buten passar min som handen i handsken och han är rak med liten manke. Den ligger även bra på kompisens häst som är aningen svankig med höög manke.

Köp en Butet ;)

Jag verkligen älskar min Butet! Visserligen en dressyrsadel men ändå, har aldrig haft en så underbar sadel. Vill verkligen inte sälja den, bättre kvalité får man ju leta efter. Snygg är den dessutom.
Den är mjuk och trevlig, riktigt skön att rida i. Ligger väldigt bra på många hästar (rider alltid bara i min när jag rider andras hästar om den inte ligger helt åt helvete men det har den inte gjort hittills, allt från små knubbiga ponnier till taniga halvblod till mitt eget halvblod) och det är ju alltid kul, den är förhoppningsvis välinvesterad på det viset - man kan ha den väldigt länge om man inte har en häst med extremt sadelläge lixom.
Så jag skulle helt klart välja Butet! :love:

Av de två så helt klart Butet.
Tycker inte riktigt om Paris. Har iof. inte ridit så mkt i Butet men tyckte om den! Man sitter närmare hästen.

Men titta på många märken och typer. Prestige har ju fler än Paris tex.

nä men man behöver inte stoppa om buteten, så det spelar ingen roll! det är ingen som stoppar om dem för dme är så bra att det behövs inte. jag har en butet som jag har andvänt typ 7 år och den behöver absolut inte stoppas om.

Välj Butet, dem är underbara! :love:

Liknande trådar

Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 506
Senast: Idaw83
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 455
Senast: Ceta
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 139
Senast: ufot
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 194
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka