buskisavel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rist
  • Startdatum Startdatum
R

Rist

Hej! Jag har smugit runt i skuggorna på avels forumet i några månader nu och tänkte äntligen ta lite mod och skapa en egen tråd :)

Först vill jag bara säga hur imponerad jag är av era djupa kunskaper och det känns tryggt att vi har en så seriös avel i Sverige :bow:

Jag är komplett okunnig när det kommer till avel, hingstar och så vidare. Anledningen till att jag börjat intressera mig för avel är att jag har ett litet sto jag är mycket sugen på att ta ett föl efter för eget bruk. Ja, vad ni brukar kalla för buskisavel. :crazy:

Nåja jag har kännt mig väldigt träffad men vill inte riktigt ge mig förrän jag har fått beskriva just mitt specifika fall och hoppas att någon har lust att ta sig tid och svara. Jag lyssnar gärna på negativa åsikter också, bättre att höra innan man står där med ett föl på halsen ;)

Hästen i fråga har ingen stam, och inga egna meriter :smirk: och hon var ett idiotkorkat impulsköp för att "hon hade något i blicken". I början var hon rädd och ful, (kom från lite tråkiga förhållanden) men när jag börjat få bukt med psyket och kunde börja träna henne visade sig hennes kvaliteer. Hon är högställt och har en fantastiskt samlingsförmåga, ett naturligt undertramp och fin bakbensaktivitet. Traven är enorm och skritten och galloppen är ok men inte utöver det vanliga. Halsen är väl ansatt. Hon är vacker när hon är välgödd och har lite muskler. Psyket är skarpt, hon är snäll och bits och sparkas inte, men hon är inte alltid den mest medgörliga, det är även mycket nerv i henne vilket kan göra balansgången med att få kontroll över hennes bångstyrighet och att inte skrämma henne svår. Men det är även det stolta tempramentet som ger det där lilla extra powern när man rider dressyr. Men ärver fölet mammans temrament skulle det nog kunna vara svårsålt om något går fel.

Hon hoppar tillräckligt bra för en hobbyryttare, har löshoppat upp till 1.20 men det är aldrig något vi tränat på. Hon är lite för liten, 1.53
jag har tyvärr ingen bild. det är mycket fullt i henne

Jag har försökt skriva både negativt och positivt, men är som sagt ingen expert och det står jag för, men hade varit tacksam att få höra andras tankar

Sv: buskisavel

Först vill jag säga välkommen.

Var kommer hon ifrån ditt sto? Låter som en liten men naggande god häst. Vad är det för inriktning du vill ha på fölet? Skall du ha den själv eller sälja. Är det halvblods hingst du är ute efter eller? Ja lite frågor blev det också.

Alla är ju nybörjare någon oavsett vad man håller på med inte sant :)

Allting som handlar om genetik är ju i grund och botten en form av lotteri, det enda vi kan göra är att bättra på oddsen och hoppas på att få fram en högvinst. För att öka på oddsen kan man via kontroll av blodslinjer, och genom att sitta och plugga stammar kolla vilka linjer som verkar passa ihop med vad.

Att din häst inte har någon stam ser inte jag som något problem annat än i ditt val av hingst då du inte vet vad som ligger bakom henne.....men som sagt tidigare två välstammade individer med perfekt psyke är ingen garanti för en perfekt avkomma och tvärtom.

Problem nummer två verkar vara dessa "märkessnobbar" inom ridsporten som stirra sig blinda på färgen på pappren får efter registrering :eek: alltså kanske du får en svårsåld avkomma! Även om din plan inte är att sälja avkomman kan du hamna i en sådan situation och då är det ju alltid lite trevligare att ha en lättsåld produkt.

Buskisavel ???
Buskisavel är när man utan att bry sig om avelsföreningen där stoet är registrerad väljer en hingst som inte är stambokförd.
Med stambokförd hingst menas att hingsten har för rasen en erkänd härstamning+ att den uppfyller de krav som avelsföreningen ställer på de hingstar som skall bli fäder till nästa generations individer.

Om du använder ett sto med okänd härstamning och du själv tycker hon har kvaliteér för att få en avkomma som har bruksvärde så har du all rätt att deltaga i vanligt avelsarbete.

Skillnaden när du använder ett sto utan härstamning mot när du använder ett sto med full härstamning och stambokförd, är att avkomman undan sto utan härstamning blir utan s.k. avelsvärde--avkomman blir en bruksindivid och kan inte införas i stamboken med fullt avelsvärde. Avkomman kan inte bli ett stambokfört avelsto eller en stambokförd hingst.

Men du har lika stor anledning som alla andra att välja en hingst som är nogrannt avelsvärderad och godkänd för avel.

Väljer du att använda en "godkänd" hingst så får avkomman tillträde till alla unghäst arrangemang och kan bli en bra bruksindivid.

Är du ung så kan du ivarjefall teoretiskt bli en hingstproducent med ditt okända sto som anmoder.

Det krävs betäcknintg i fyra generationer med godkänd hingst för att din stoavkomma kan stambokföras i huvudstambok. Ett sto stambokförd i huvudstamboken kan sedan föda en hingst som kan avelsvärderas och om han motsvarar rasen krav kan stambokföras och verka i komersiell avel såsåm "godkänd" hingst.

Det här gäller oavsett om ditt sto är ponny eller häst. Är det en häst så måste hingstvalet och avelsföreningen vara ASVH (halvblod).
Är det ett ponnysto måste hingstvalet och avelsföreningen vara ASRP.

Betäck fyra generationer med halvblodshingst/ RP hingst--stoet i huvudstambok och betäck igen med halvblodshingst/RP hingst och avkomman har möjlighet att verka i avel.

Givetvis blir det långdraget men är teoretiskt möjligt och bra försvar till de som har åsikter om att betäcka ett sto med okänd härstamning.

Men du liksom vi andra "snobbister" med stambokförda ston får avkommor som kommer till största delen att verka som bruksindivider.

Lycka till och läs allt du kan hitta om tilltänkt fader.

Varför svarar du alltid på MINA inlägg som om det var jag som ställt ursprungsfrågan? En slump, ett misstag eller någon annan mening bakom det.... :confused:

:)

Jag tycker att du ska avla pa ditt sto. Tank bara pa att valja en hingst som ar lite mer schysst och jamt i sitt satt att vara.
En snall och frisk hast kan man alltid salja, medans en het hast ibland kan vara lite svarsald.
Om du hade tankt att behalla avkomman sjalv, ar det inte sa viktigt vilka papper du far. Det spelar egentligen ingen roll om du har grona, rosa eller inga papper alls pa din hast, vinner du i ringen far du lika myckete prispengar i alla fall!!
Det viktigaste du ska tanka pa ar att avla fram en hast som fungerar och mar bra. Om den sedan presterar utover det vanliga ar det en bonus.

Eftersom du har ett sto med okänd härstamning och du alltså inte vet vad som finns bakom henne, tycker jag att du ska satsa på en förvärvningssäker hingst. Alltså inte bara en hingst som är framstående själv, utan som har en stor andel framstående avkommor. En äldre herre som man har lite koll på vd han ger :)

Vad roligt att jag fick så bra svar! :) Var rädd att jag skulle bli tagen som oseriös och bli bedd att gå och leka med min my little ponys eller något.

Jo avkomman är det tänkt att jag ska ha själv, men det skulle ju ändå vara trevligt att ha en säljbar häst då det kan vara svårt att förutspå hur ens liv kommer att se ut i trettio år. Det finns ju helt klart en risk att man måste sälja av någon anledning.

Jag har gjort lite detektiv arbete i hennes bakgrund för det hade ju varit himla roligt att veta vad som ligger bakom. Tyvärr har jag kommit till en återvändsgränd. Jag köpte henne av en gammal kavalerist som köpte henne på auktion som ett-åring. var auktionen låg någonstans har jag ej fått reda på. och nu har tyvärr den gamle mannen dött. inga kvitton finns.

jo det är nog smartast att ta en halvblodshingst, hon är registrerad som halblod med grå papper. Jag har i och för sig tittat länge efter morgan hingstar då dessa påminner väldigt mycket om hur hon ser ut i kroppen och har ett lugnt psyke. men med tanke på pappersarbetet är det bäst med halvblod och det finns ju en hel del snygga av dem med trevligt psyke också.

jag är ute efter en hobby häst med inriktning mot dressyr. jag tycker själv att 1.20 är svindlande högt och skulle jag och pållen hoppa en sån bana på höjden av vår karriär skulle det vara mer än vad som behövs. troligtvis skulle mattes nerver stoppa galenskaperna långt tidigare :crazy: dressyr får hästen bli hur bra den vill utan att jag skulle vara ledsen

Jo, det är ju ett lotteri, men det är ju nervöst med okänd härstammning. det kan ju ligga en b-ponny bakom vad jag vet som helt plötsligt kan få för sig att slå igenom! men för att föra aveln vidare måste man väl exprimentera lite, någon har ju uppenbarligen gjort det med gott resultat annars hade vi ju inte haft så många olika raser. Nu påstår jag ingalunda att mitt sto skulle bli det stora genombrottet för svensk halvblodsavel :)

Jo, det har jag förstått att det inte är en stängd stambok. Nu har jag i och för sig inga planer på att starta upp ett stuteri med min pålla som anmoder, jag vill bara ha en häst :)
skulle fölet bli ett sto skulle jag kanske avla på henne för försäljning om hon blir mycket fin och det skulle kännas att hon har något att tillföra i avlen men inte annars. och nu ar det här mycket teoretsikt då det ligger så långt i framtiden *hehe*

jo absolut! lite mindre nerver hade varit uppskattat. Men det känns ändå som en liten balansgång för det finns mycket i hennes mentalitet som jag hade viljat behålla. hon är till exempel otroligt intelligent, och hon listar ut på vilket sätt vissa övningar är bra för henne och tar de till sina extremer för att se var gränserna går. Jag har till och med sett henne träna sluta i hagen vid ett flertal tillfällen, en gång för att imponera på en ny häst i flocken :p

och tempramentet gör mig till en duktigare ryttare om inte annat. jag nös en gång under ett dressyr pass och hamnade i obalans då la hon in ett bocksprång (enda gången hon bockat med mig) i precis rätt sekund så att matte fick käka sand :devil:
stör man hennes rytm får man ju skylla sig själv

Jo det är helt klart så jag tänkt göra, och när tiden kommer för att välja hingst är det då buke passar så bra in i bilden :angel: då jag själv har lite mindre bra koll på sånt där.

Först ska jag tänka igenom länge och väl bara om jag verkligen ska avla, och så måste ekonomin bli starkare först. Kom på att jag glömt tala om en sak som ligger till stor nackel.
hon har bockhov på ena fram, ingen kraftig och det har aldrig påverkat henne *ta i trä* men man kan inte komma undan det faktum att den finns där. hur är det med det? är sådant ärftligt? och i så fall ska man låta bli att avla på hästar som har bockhov?

Håller med Görel. Börja kolla in dom äldre beprövade hingstarna, som man vet något om, både hur dom är själva/tävlande samt vad dom gett för avkommor.

Du hade kommit en bit i ditt letande på hennes stam sa du. Ge oss ledtrådarna, så skall du se att det kanske finns någon här som vet mer än både du och andra kanske tror. Många här sitter på en otrolig information. Testa.

Inte för det stör mig att du avlar på ovannämda sto, men om det vore jag som hade stoet skulle jag inte betäcka henne med tanke på framförallt storleken och att du inte har någon stam på henne. När jag för många år sedan hörde de gamla uppfödarna betona vilken vikt det var att det var en bra stam i stona så log jag lite åt detta nu är jag själv bland de äldre och har insett att vägen till framgång är att man har ett välstammat sto.

Jo visst är det så!
Men med tanke på att hästen köptes av en gammal kavallerist, som väl om någon är av den gamla nogranna stammen :smirk: och med tanke på hästens kvaliteter så kan man väl misstänka att det faktiskt finns bra stam på henne.
Tvivlar på att farbrorn bara köpte en häst för att den hade kvalitet, särskilt som det är ett sto...

Och varför inte avla på en individ som är korrekt exteriört och rörelsemässigt, det finns ju hästar med bra stam hur långt tillbaka som helst som är i total avsaknad av kvalitet men som används i avel med stammen som enda argument...

Men det kanske kan vara värt att visa just den här individen på en utställning för att få en opartisk bedömning av henne. :D

Tycker att du är lite ute och cyklar, i din första mening så säger du att det inte stör dig och sedan stör både den avsaknaden av känd stam OCH även hästens storlek dig.

Det finns inga garantier i avel det är vi ju flera stycken som redan konstaterat, man kan bättra på oddsen rejält men man måste även våga chansa lite ibland.

Det finns ju inga garantier att KokoBella med 42 poäng exteriört och välkänd stam kommer att lämna internationella stjärnor lika lite som lilla Märta utan känd stam och kort i rocken inte skulle kunna göra det....

Vore avelsarbetet så enkelt som du verkar tro skulle vi ju alla sitta och föda upp hästar som syns på OS och VM-banor i de olika grenarna.

*knapplån*
svara på alla samtidigt..

Jag uttryckte mig kanske lite oklart med efterforskningarna på hennes stam. Jag har inte fått fram någonting. Jag upptäckte henne när jag kollade på en annan häst som stod hos gubben, den andra hästen hade fin stam men var resultatet av ett totalt misslyckat försök att få fram ponny ur ett stort halvblodssto. (halvblodskropp med ponny ben) så den var totalt ointressant men var gubbens favorit och den han ville sälja till mig. Så han avfärdade alla mina frågor om mitt nuvarande sto (jasmine) med -äh det där är bara en vägkorsing, och forstatte tala om fördelarna med ponnyhästen, och var ovillig att ge någon som hellst information om jasmine. så ja, stammen var viktig för honom och så vitt han visste hade inte jasmine någon :smirk:

det tog ett halvår innan hon blev såpass fin att jag började känna mig nyfiken på stammen men då hade gubben tyvärr gått bort :(
jag har ringt runt till de jag vet har varit i kontakt med henne men allt jag fått fram är att han köpt henne på auktion som ett-åring. kan inte ens vara säker på vilket år för gubben sa ett årtal och tandläkaren sa att hon var ett år yngre än det.

Jag har även DNA-testat henne när hon fick pass, men hittade ingenting där heller :(

Jag hade gärna tagit ut henne på bedömning med det känns inte så aktuellt då transport är tortyr för både häst och omgivning.

Debatten om det är smart att avla/inte avla på okänd härstamning lämnar jag till mer kunniga men får hålla med om att i det här fallet är kombinationen av icke känd härstamning + min okunnighet inte så lyckad, och som definitivt väger tungt i argumentet låta bli att avla...
storleken är visserligen inte positiv men det stör mig inte då jag själv är en liten plutt på under 1.60 och runt 50 kilo. och hade jag köpt häst hade jag kollat i storleksklassen 1.50 - 1.60,

så om fölet blir litet är det ju trots allt vad jag vill ha - kanske inte så bra i försäljningssyfte men tanken är ju inte att sälja. detta sker bara om allt skiter sig ordentligt. och jag kan ju inte ha en häst som inte passar mig bara för att jag kanske någon gång i framtiden måste sälja..

Jag tycker att var och en skall göra som den vill och vad man gör med ovannämda sto spelar inte mig den minsta roll. Jag bara säger hur jag skulle agera om stoet var mitt. Några garantier inom djuravel har aldrig funnits men sannolikheten med goda avelsdjur höjer chansen till ett bra resultat väsentligt. När du pratar om Koko-Bella så finns det forskninig från Försäkringsbolag där hästar med högre exteriörpoäng (40 och uppåt) har betydligt bättre hållbarhet och även med poäng 8 och uppåt på benen och har hon dessutom en meriterad härstamning så finns det nog ingen anledning att tro mer på Lilla Märta. Och vad det gäller kvalitetstecknet "gammal kavallerist" så har jag nog sett tillräckligt många officerare från K1 för att sätta någon större tilltro till dessa

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju faktiskt så att även hästar med okänd härstamning kan vara väldigt bra exteriört, nu är ju inte alla hästar utan känd stam exteriört dåliga :angel: ... Alla hästar har föräldrar även om man inte känner till vilka de är.

Det här är väl inte direkt ett tips, men det finns ju en viss risk för inavel här, då man inte känner till härstamningen. Vad händer då och hur stor är risken? Eller skulle man kanske kalla det för accidental linjeavel??

Vad säger ni, ni som vet?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka