Busig ponny attackerar hunden!!!

vindvissla

Trådstartare
Jag har tre hästar, två fullblod och en ponny. De rids inte för tillfället eftersom jag är gravid, och de går ute på lösdrift med fri tillgång på hö. Jag går upp ett par gånger varje dag och kollar så att allt är ok och pratar lite med hästarna och då följer min hund med upp. Hon håller sej längs med häckarna där hon letar kaniner.

Problemet är att ponnyn i princip varje gång går till attack mot hunden, springer efter och försöker nita henne med hovarna. Jag kan inte riktigt bestämma mej för om han är arg eller bara busig, men i vilket fall som helst så vill jag inte ha en död hund. Vad kan jag göra?

Sv: Busig ponny attackerar hunden!!!

Man kan lära hästen att hunden hör till flocken och att det är ok att den kommer in i hagen. Led dom tillsammans ofta, visa hästen att hunden inte är något hot. Här är det ditt ledarskap som råder...

Annars är det bara att undvika att ha hunden med sig...;)

Just nu leds hästen inte alls. Och de andra två bryr sej inte ett smack om hunden.

Så du tror inte han bara busar då? Det är så pass allvarligt att han ser hunden som en inkräktare?

Jag tycke rdet låter som om ponnyn är irriterad och stör sig på hundens närvaro...

våran shettis gjorde så i början av hans karriär här hos oss, men då började vi att träna vart hunden skulle gå och vart hästan skulle gå och det gäller även mina andra två hästar.

ibörjan "plats lade" jag hunden utanför hagen sedan efter det så plats lade jag hunden inne i hagen, så hästarna ser att hunden är med.

Jag får nog öva på något i alla fall för det är tråkigt om jag inte kan gå in på det fältet med hunden alls för att ponnyn försöker mörda henne. Fast det är inte alltid han gör det, bara om han är på bushumör, för oftast när han inte hinner ifatt hunden springer han bort till 4åringen och börjar busa med henne.

Har hjärtat i halsgropen var gång.

Jag hade ett connemara-sto som var sådan. Hon HATADE hundar som kom in i hagen. Försökte verkligen döda dem precis på det sättet som du säger.

Jag bad därför mina hundar att sitta utanför grinden när jag gick in i hagen där connemaran befann sig. Ingen idé att riskera livet på hundarna. De har liksom inget behov av att gå in i hagen.

Om du dock vill gå in i hagen se till att ha hunden nära dig och jaga bort ponnyn när den kommer för nära. Dock skulle jag inte riskera det i ditt tillstånd!

Just nu leds hästen inte alls. Och de andra två bryr sej inte ett smack om hunden.

Så du tror inte han bara busar då? Det är så pass allvarligt att han ser hunden som en inkräktare?

Nej, jag tror inte hästen busar. Hunden är ett rovdjur som inkräktar i hästarnas flock. Syrrans häst och en foder häst jag hade tidigare gick ihop om någon av dom kom nära...och så följde den andra hästen upp det den första påbörjat...Dock hade jag god styrning på dom så jag kunde rädda hunden innan hon fått mer smällar och hon klarade sig med nåt blåmärke...men hade jag inte varit i närheten så hade det inte gått så bra, skulle jag tro:cool:

Antagligen gör hunden hästen irriterad, så håll undan den från hagen.
Jag hade oxå en häst som avskydde hundar & jagade dem om de kom in i hagen & detta var ju resultatet av jobbiga & påflugna hundar som irriterade henne.
Efter ett jagande eller 2 gick de inte in i hagen igen, de borde ju ha självbevarelsedrift naturligt kan man tycka:angel:
Öht tycker jag inte hundar har ngt inne i en hästhage att göra.

KL

Nu blir det väl ett ramaskri om djurplågeri - men så här går det till hemma hos mig!

Bor på gård, flera hästar, uppfödning (kan variera lite vilka, en del kommer o går, en del vill mörda hundar, andra vill leka med dem, en del bryr sig inte), har som regel alltid 2 hundar.

Har som veterinär sett och behandlat ett antal hundar med in- resp utsparkade tänder och en med insparkat pannben - och då har hundar ganska starka pannben. Ni skulle aldrig vilja se en hästsparkad hund med tänderna på 3-kvart (sparken tar ofta i ansiktet), det kan jag försäkra.

Mina valpar får lära sig på det tuffa sättet att hästar är BIG NO-NO. Jag leder en snäll häst, valpen skuttar fram o vill nosa, hälsa. Dressyrspöet bakom ryggen o när valpen inte ser det kommer rappet (ett rejält rapp kan jag säga). Valpen kopplar då det till hästen (elakt djur!) och sedan aldrig några problem, mina hundar håller 2-3 m avstånd till hästarna men går fritt på gården o i stallet.

Hagen: ström på på alla trådar förstås, valpen går förr eller senare på strömmen på nedre tråden, gör aldrig om det. Mina hundar har precis som hästarna och fölen kopplat strömstöten till staketet och går inte ens in i en öppen hage. Gränsen är etablerad även om staketet /grinden ligger nere.

Alltså stora djuren på ena sidan staketet och mindre djuren på den andra, funkar utmärkt hemma hos oss och har aldrig haft en hästskadad hund. Ej heller hund skadad av strömmen men det blir ett himla skrikande förstås när valpen varit på tråden.

När alla djur har klart för sig var gränserna går är allt OK. Hundarna kan vara ute utan övervakning och lugn o ro råder. Vi har rätt stora hagar men där promenerar vi inte hundar eller rastar hundar.

Med en vuxen hund som är van att följa med blir det förstås problem att plötsligt klargöra att det som tidigare var tillåtet plötsligt blivit förbjudet. Men ström är förstås lösningen men har man inte det är det dressyr och eller avskiljning som gäller. Vuxna hundar som lekt med hästar är svåra att vänja av med det - liksom hästar som jagar hundar på lek eller allvar. Man kanske inte heller vet hur en främmande häst beter sig eller t ex ett sto med föl.

Ett annat effektivt sätt att få hunden att hålla sig från hästarna i hagen är att en jagande häst biter hunden över ryggen men det rekommenderas inte (jag litar inte på hästen i det fallet).

Inom parentes kan nämnas att jag en gång hade en presumtiv "hunddödare", han var smart, stod still tills hunden kom i läge och försökte då nita den antingen med kospark bak eller med ett framben. Försökte en gång knäcka ryggen på en närgången tax med en frambensspark men taxen var för snabb. Gudskelov! för det här var på Gärdet i Stockholm.

Hästar kan faktiskt roa sig med att jaga andra djur, har utsikt över en hage och har till min häpnad en gång sett ett par unghästar jaga en hare! som ju vann förstås.

Dock brukar dödsföraktande katter få vara ifred så länge de sitter still och undersöks då noggrant - varpå katten oftast börjar annektera hästen genom att stryka sig mot dess ben och det brukar gå bra.

Men Gott Folk - var rädda om era hundar.

Jag har också en häst som avskyr hundar (och rävar). Har flera gånger sett henne attackera och jaga hundar och en gång en räv. Möter man en hund ute på ridtur är det ok så länge hunden inte kommer inom en meters avstånd

:bump:Jag tycker inte hundar har i hästhagar att jöra..
Jag tycker det är bra att hästen jagar ut hunden , för om det kommer in en stor hund som inte tycker om hästar så får den problem.Min gamle schäfer tyckte inte om hästar han var framma så fort han fick en chans o bet dom i mule eller bena.han hadde lärtsig att parera hästarna..Men det här är min åsikt.chik:bump:

Du har antagligen rätt att jag inte bör riskera något i mitt tillstånd, fast det är ju praktiskt att kunna rasta hunden samtidigt som man kollar hästarna...

Antagligen gör hunden hästen irriterad, så håll undan den från hagen.
Jag hade oxå en häst som avskydde hundar & jagade dem om de kom in i hagen & detta var ju resultatet av jobbiga & påflugna hundar som irriterade henne.
Efter ett jagande eller 2 gick de inte in i hagen igen, de borde ju ha självbevarelsedrift naturligt kan man tycka:angel:
Öht tycker jag inte hundar har ngt inne i en hästhage att göra.

Fast hunden har inte varit i närheten av hästen när han bestämmer sej för att börja jaga henne. Hon springer längs med häcken (har inga staket, har häckar istället, som ju är fulla med roliga kaninhål) och snusar utan att ens titta på hästarna.
Det där med självbevarelsedrift vet jag inte om hunden saknar, för hon har redan sprungit in i 4-åringens bakhov och saknar sedan dess ett öga. 4-åringen har dock inga problem med hunden nu och hunden jagar inte hästarna längre. Ponnyn fanns inte heller med i bilden då.

Tack för långt svar, det var bra tips om det hade varit så att hunden var på hästarna, men nu håller hon sej ju till sitt. Hon stör inte hästarna på något sätt mer än att vara i deras hage. Om jag inte kan ha dem tillsammans så kan jag få problem, för de skiftar hage och ibland är de över hela mina marker och då skulle hunden inte kunna gå någonstans alls.

En idé är ju att lägga hunden utanför hagen tills jag kollat vattnet, men då blir det mindre gos för hästarna. En annan variant är ju att ta på hästen grimma och leda runt honom medan jag kollar de andra. En tredje är att binda fast ponnyn och så får han stå där tills jag är färdig.

Eftersom hon redan haft olyckan med ena ögat och kom lindrigt undan den gången så vill jag verkligen inte riskera något mer.

Nån som vill köpa en jättetrevlig ponny? :D

Jag tror också att hon är irriterad på hunden och har inget bra råd att ge förutom att lära hunden att inte gå in i hagen. Vår ena ponny attackerar våra katter om de kommer för nära när hon äter eller tränas på ridbanan. Katter är ju svårt att fostra så man får bara hoppas att de hinner undan.

Jag skulle vänta med att ta med hunden tills du fött barnet, eller åtminstonde binda upp ponnyn medan du är där. Sedan när barnet är fött skulle jag ta med hunden in i hagen, hålla den nära mig och markera för ponnyn att "den här rör du inte".

Varför binda upp ponnyn, det är väl bättre o binda hunden utanför hagen?

Varför binda upp ponnyn, det är väl bättre o binda hunden utanför hagen?

TS sa väl på att hon ville rasta hunden- och det är ju egentligen inte hunden som är huvudproblemet då de andra hästarna inte bryr sig om den, det är ponnyns beteende emot hunden som stör. Sen om man vill binda upp ponnyn i hagen eller inte är ju upp till var och en (hagen är hästens fristad.. typ.. ), jag skulle hellre markerat för ponnyn, som en "ledare" att hunden är en del av flocken och får inte attackeras/jagas.

Min ponny är lite skeptisk mot vår hund då jag tror hon tycker att han är lite fjollig och irriterande (när han skäller i onödan) :p men jag brukar bara höja rösten lite och lyfta upp armen när hon får för sig att gå efter honom, han ska följa med mig i hagen och inte ska min häst göra livet besvärligt för mig i onödan. ;)

Det är ju inte hunden som gör fel. Det är lika mycket hundens mark, om inte mer. Kan ju testa att ha hunden bredvid mej när jag är i hästhagen, som det är nu springer hon oftast runt själv på andra sidan hagen.

Detta är den enda motion jag får för tillfället och så också hunden, så att binda upp henne känns lite elakt. Hagen är hästarnas de andra 23 timmarna på dygnet.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 896
Senast: Mabuse
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 260
Senast: Masse
·
Hästmänniskan I familjen har vi tre hästar; mina två + dotterns ponny/sällskapsponnyn (+ en inackordering). Ponnyn i fråga lider av...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 853
Senast: mackan
·
Foder & Strö I somras blev vi hästägare för första gången (en C- och en D-ponny). Tanken var att de skulle gå på lösdrift med fri tillgång till hö...
Svar
18
· Visningar
1 532
Senast: asjoh108
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama