Busig häst.

C

CrazyMia

Hej: jag har en busig eller galen häst det beror på hur man ser de som.. Och nu är de snart ingen som vågar rida den förutom jag och jag bor på internat och har inte råd/tid att ta hästen med till internatet.

Hon har börjat att bocka och kasta av personer och kastat sig hit och dit.. Vet någon hur man kan få bort sådana fasoer på en häst?
Ska oxå tillägga att hon gör de aldrig med mig. Konstigt nog. :confused: Så ja kan lixom inte hjälpa de andra att få ur henne de eftersom de är bara med de hon gör de.. så HUr ska ja gå tillväga? ska ja bara låta hästen stå istället så att ingen rider henne förutom ja. men de är ju elakt emot henne eftersom hon älskar att vara ute och bli riden.

Enda gången hon är snäll är när man kör men tyvärr så har ja ingen trilla som ja vill låna ut till de andra medryttarna..
Hur ska ja få ur henne detta beteende innan den sista medryttaren drar sig ut? för att då är de katastrof för mig.. :crazy:

tacksam för även det minsta lilla svar!

Ps:// detta är ett gammal foto utav henne. Här har hon föl vid sidan av och inte blir riden. men detta är den enda helbilden ja har utav henne just nu på datorn://ds
944757.jpg

Sv: Busig häst.

Eftersom hon inte gör det med dig, så vet hon väl att du bestämmer och det handlar troligen bara om vem som betsämmer i hennes fall.
(Annars hade det ju kunna bero på ryggproblem etc om hon gjorde så med alla.)

Du måste alltså hitta någon annan som kan bestämma över henne, dvs vara en ledare på ett bra sätt. Någon som hästen kan acceptera och ha roligt med på samma gång.

Medryttarna du har nu är kanske inte rätt personer eller också är de det men måste jobba mer med henne.
Låt dem hålla på med henne från marken i några månader och vinna hennes förtroende. Gå ut och gå, lek lekar, osv. Bygg upp en relation till hästen innan de säter sig på henne för att rida.

Det tror jag skulle fungera.

B&B skrev:
Eftersom hon inte gör det med dig, så vet hon väl att du bestämmer och det handlar troligen bara om vem som betsämmer i hennes fall.
(Annars hade det ju kunna bero på ryggproblem etc om hon gjorde så med alla.)

Du måste alltså hitta någon annan som kan bestämma över henne, dvs vara en ledare på ett bra sätt. Någon som hästen kan acceptera och ha roligt med på samma gång.

Medryttarna du har nu är kanske inte rätt personer eller också är de det men måste jobba mer med henne.
Låt dem hålla på med henne från marken i några månader och vinna hennes förtroende. Gå ut och gå, lek lekar, osv. Bygg upp en relation till hästen innan de säter sig på henne för att rida.

Det tror jag skulle fungera.

Jo de kanske hon vet. Men min medryttare har haft hand om hästen i någrar nu och de är först nu som dehar blivit problem. Och ja vet inte vad ja ska göra eftersom ja börjar tro att de är ngt fel på hästen.. :confused: Hur nu det kan vara möjligt..
Men förtroende har hon eftersom hon går vart manän ber henne. Hon är bara smått galen och vill galoppera hela tiden och bocka o hålla på... Visst är de kul att galoppera men inte kan man ju göra det hela tiden och i sken? hon kan varalugn ibland men så vips s sägerdet bara pang och man sitter på en rodeo häst.. :crazy:
Jaghar tränat henne till att gå i kort galopp.. :D

Att din medryttare inte upplevt problem förrrän efter några månader är ju rätt vanligt. En häst jag var medryttare på började sparka efter mig efter 6 mån (!!) och en annan häst slängde av mig redan andra ridturen.

Jag har upplevt flera gånger att hästar jag ridit börjat testa först efter ett par månader, när det har gått in hos dom att jag faktiskt är där för att stanna :devil:

Poetry_princess skrev:
Att din medryttare inte upplevt problem förrrän efter några månader är ju rätt vanligt. En häst jag var medryttare på började sparka efter mig efter 6 mån (!!) och en annan häst slängde av mig redan andra ridturen.

Jag har upplevt flera gånger att hästar jag ridit börjat testa först efter ett par månader, när det har gått in hos dom att jag faktiskt är där för att stanna :devil:

nä iof. men hästen testar henne varje dag. och det har hon gjort och hon har ännu inte fattat att min medryttare är där för att stanna. *suck* vad gör man då egentligen?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 439
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar