Busig/bråkig häst

H

Häst 2004

Hej!
Jag skulle behöva lite råd när det gäller ridningen i paddock med min häst, ett femårigt sto som blir sex år till sommaren!

Jag har jättesvårt för att rida henne i paddocken emellanåt, hon har jättesvårt att koncentrera sig på vad jag vill, så fort det skrittar förbi en annan häst, el det kommer in en annan häst i paddocken börjar hon bralla o busa :(

I dag började jag med att longera henne (tänkte att hon kanske blir lugnare om hon får springa av sig lite) Men det blev nästan värre, hon blev helt knasig när jag longerade brallade o sprang o fjantade, var ngt lugnare när jag red men la in ett par brallar :crazy:

Hon har haft lite unghäst "grejor" för sig, men det har vi relativt lätt kommit över! Detta tycker jag är svårt att hantera!

Jag brukar longera o släppa henne i paddocken ibland, det kanske är fel, hon tror kanske bara att det är lek där???
Jag försöker ryta till på henne när hon brallar och klämma till med skänklarna men idag blev det bara värre när jag gjorde så...

Måste tillägga att hon är väldigt lugn annars, vi rider i skogen (med andra lugna hästar) och det går jättebra!
I ridhuset är hon också lugn och fin!

Känns lite som om hon tar kommandot i paddocken!
Hur gör jag för att få koll på detta? Det är inte alls kul :(

Sv: Busig/bråkig häst

släpp inte hästen i paddocken lös.
den kan förknippa det med brall o bus.

hur är den att rida ut på då? rid ut en stund först o rid på banan sen?

Låter jobbigt men ge inte upp!! Hästen är inte så jättegammal och kanske inte så jättevan att ridas i paddock! Ju oftare du rider där destu mer bör hon lugna ner sig och inse att man kan jobba där med..
Försök att aktivera henne hela tiden, Volter, serpentiner, byt varv osv så hon inte hinner tänka så mycket på bus. Hoppas d blir bättre har själv haft en sköthäst som var sådan och vet att d tär på tålamodet.. Jättelätt att d blir att man undviker paddocken för att man inte orkar med när dom busar men d blir ju inte bättre av d tyvärr..

Tack för era svar!

Hon är lugn att rida i skogen, har försökt enstaka ggr att protestera där gnm att försöka vända hemåt, småresa sig lite, men det har räckt att jag bestämt sagt till henne och lagt till spöet på bogen.

Men det är nog så att jag måste våga mig på att rida i paddocken mera och där ta o "göra upp" med henne en gång för alla.
Hoppas bara jag sitter kvar... :eek:

Hur mycket/många år är din häst riden? Om hon fortfarande är i unghäst stadiet så tycker jag inte sånt här är särskilt ovanligt.

Jag har en nu fyllda 5 åring som för något halvår sedan blev väldigt spänd när det kom främmande hästar i ridhuset/padocken, även när han var hur snäll som helst att rida i sällskap med andra normalt osv, och mycket van vid arbete i padock och ridhus. När andra hästar fattade galopp, hoppade osv i ridhuset/padocken blev han väldigt spänd, skulle hela tiden ha koll, och gjorde brallar och rivstarter lite av och till när de växlade tempo.

Jag hanterade det så att dagar när det blev mycket folk när vi red så lade jag ner kraven på honom att "prestera" lika mycket, istället fick han trava/galoppera/jobbas runt lite mer i miljö tränings syfte även om jag givetvis krävde tillräckligt för att han ändå skulle behöva lyssna på mig/uppgiften. Han fick alltså inte vara rent olydig, däremot ignorerade jag hans spändhet och om det blev några brallar, därför att det tydligt märktes att det var just omgivningen och situationen som gjorde honom så spänd.

det tog kanske 3-4 månader som han blev sådär, numera reagerar han inte alls när andra hästar håller på utan koncentrerar sig på sitt och vår uppgift.

så jag tror bara det gäller att hänga i och inte göra för stor grej av hennes fåter (då blir det mindre roligt för busungen att demonstrera också, utifall det är lite unghäst trots :)

Önskar er jättemycket lycka till!

Tack för ditt svar!
Hon är inriden som 4-åring, och jag har haft henne i c:a ett halvår. Hon blir sex år till sommaren, men hon är ju inriden rätt sent!
Stämmer att hon har svårt att koncentrera sig så fort det kommer in en annan häst även i ridhuset, fast det är värre när vi är i paddocken. Precis som om hon känner mer frihet där!

Jag ska försöka att inte göra för stor affär av det, men samtidigt försöka tala om att det är fel med för mkt brall!
Säkert är det som du skriver , ett övergående bus, bara hon får vänja sig!!! Tack, känns genast bättre nu när jag fått lite råd :bow:

Vad bra :p tror du är långt ifrån ensam om problemet/syndromet.

Ett tag för oss i höstas så var min häst som ett litet krutskott när andra hästar han inte kände kom in i paddock/ridhus och det hände saker. det var ett evigt pangande i väggar och farande och sprättande - inte så jättekul för en själv :smirk: Men nu har det som sagt gått över och han är hur lugn och sansad och koncentrerad som helst. så det är bara att hänga i och träna, träna, träna! Det låter ju precis som jag trodde på ditt inlägg att hästen fortfarande är mycket av unghäst, så du har en ursäkt ett tag framöver :)

Skönt att höra att jag inte är ensam om detta!!!

I dag kändes det ändå som jag hade kommandot, hon mopsade upp sig lite t o m i ridhuset, men vi red på små volter så fort hon kändes som hon skulle flaxa iväg!

Till slut gav hon sig faktiskt och lugnade sig o lyssnade på vad jag ville!

Så nu blir nästa steg att ta i tu med paddocken.Utrustning: Hjälm , säkerhetsväst och extra mod o envishet!!! :bump:

Mackan har gett dig mkt bra tips.

Har själv haft en liknande häst. Ute i paddocken var värst. Den var större än ridhuset och han hade även span på hästar som gick i hagarna runtomkring.

Tror att det är mkt unghäst över det hela.
Man ska nog inte bli arg utan mer förslka rida vidare, göra tempoväxlingar, ställa lite osv.

Min häst hade en tendens att när någon red förbi, galopperade eller när han passerade ett hörn och den andra hästen var på andra sidan banan kunde han köra in skärten, pipa till och dra iväg i galopp några steg.

Även bralla och vilja visa upp sig liksom.
Jag tyckte själv att det blev lite läbbigt så min tränare red honom en del.
Hon är helt orädd och bara red vidare.

Fungerar bra nu, men har vi inte tränat på ett tag är fortfarande första gångerna lite extra pirriga för hästen och han gör några sprätt här och där.

Han har blivit 6 nu. Var värst som 5-åring.

Jag har en madame som blir 5 nu i år. Hon har varit underbart snäll hela tiden, fram till nu... ska INTE gå dom vägarna jag vill, stegrar, brallar, bockar och studsar lite hur som helst och blir LIVRÄDD för ingenting helt utan anläggning. Hade ut massör i förra veckan och hon kände inget konstigt så hon har inte ont. Men oftast när hon börjar göra något driver jag på henne och/eller svänger så det blir en volt. Hon blir okoncentrerad då. Hon har inga problem när det är andra hästar som hoppar/galopperara osv förutom att hon blir FLY förbannad när dom rider i närheten (ca 10 m), då känner man hur hon laddar och öronen slickas bakåt... Trevligt värre med andra ord. Ute går det oftast helt ok, förutom en av vägarna på väg hem. Det har hon börjat med senaste tiden... Inte kul alls..

Hoppas du hittar rätt knappar och får totto att lugna ner sig (jag hoppas själv på det samma för tillfället)

Tack för Era svar!

Vi får försöka peppa varandra så vi orkar kämpa vidare :)

Rätt som du säger att inte bli för arg och göra för stora grejor av det, utan försöka gå kring problemet o lirka lite!

Jag har som tur är, en tjej som rider min busa emellanåt, hon är tuff o orädd! Har fått förslag att lämna iväg henne på tillridning, men tror att detta är ngt som hon och jag måste gå igenom! Vad tror ni?

Lycka till ni med förresten!

Har samma problem med min pålla. Jag tror som många andra att det mest är ungdomligt bus som ställer till det för er.

Däremot tror jag att det är bra att be om hjälp om du känner dig osäker. Om du inte känner dig bekväm med situationen finns det ingen anledning att sitta och vara osäker. Bättre då att be om hjälp!!! Det finns inget självändamål i att vara överdrivet kaxig, däremot kan det vara farligt. Det finns folk som lever på att vara "dödspiloter" :)

Var inte rädd för att be om hjälp och lycka till!!

Har en dam som är lite likadan. Vill bralla/stegra/bocka osv så fort nånting händer som hon anser "stör". Det jag gör för att kunna fortsätta rida någorlunda normalt är att jag snurrar henne, jag snurrar henne tills hon lugnat sig. Inget våld, och bara lugn hela tiden. Byter håll på snurrandet emmellanåt, så hon inte lär sig åt vilket håll det bär.
Jag får göra detta några gånger i början på passet, men sen räcker det oftast att jag bara tar i ena tygeln lite så lugnar hon ned sig.

Detta hjälper på min lilla sprättgurka! :bump:

Lycka till!

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022