Wilfa

Trådstartare
Någon vänlig själ som kan förklara för mig vad det är och om det påverkar hästen på något sätt? :bow:

Vad jag har förstått är att det ska se ut ungefär som gallor och att det kan växa bort. Tacksam för alla upplysningar.

Sv: Bursor?

Bursor är slemsäckar som sitter på utsatta ställen, t ex mellan skelettben och sena, för att minska friktionen. Hästar har bursor på massor av ställen i kroppen (du också). En del är stora och andra mindre. En bursa kan få en inflammation och detta kallas bursit, den svullnar då upp. Det kan bero på överbelastning av den omgivande vävnaden eller på ett slag (t ex vanligt på bogleden där hästen slår i om den har bråttom in i boxen). Att det skulle växa bort har jag inte hört talas om men det kan läka av sig själv. Ibland sätter man in antiinflammatorisk medicin.
mvh
Lejonelle

Sv: Bursor?

bursor har även stötdämpande effekt, och gör alltså stor nytta och man vill ju givetvis ha kvar dom ;) så det är inget som ska växa bort!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 809
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
857
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama