burfåglar som går som kycklingar

Nominous

Trådstartare
:D jag såg sånna när jag var på djuraffärn igår. men jag har glömt vad dom heter :( det är mörka fåglar som inte flyger. dom går omkring i buren som kycklingar :D dom e skitsöta :love:

jag blev sugen på å skaffa sånna kanske istället för chinchillan men jag vill läsa på vad det är för nåt. men det är svårt att hitta ett när man inte vet vad dom heter.

nån som vet?? :p

Sv: burfåglar som går som kycklingar

Det är nog dvärgvaktlar som du är nyfiken på.
Det är en liten hönsras.

Jättemycket information om dom och uppfödare hittar du på www.alternativ.nu ;)

Dom jag känner till är Kinesiska eller Japanska. Tyvärr brukar de inte bli så tama.

Här är lite fakta.

Namn: Kinesisk dvärgvaktel
Latinskt namn: Excalfactoria chinensis
Familjenamn: Phasianidae
Utbredning: Södra Asien från Indien och österut.
Längd: Ca 13 cm.
Livslängd: 8 - 10 år.
Sällskaplighet: Blir vanligen ej tam.
Utfodring: Hirs, kanarie-, fink- och undulatblandning, insekter, frukt och grönt (obesprutat).
Färgvarianter: Flera, bland annat silverblå som visas på denna sida.
Revirinstinkt: Tuppslagsmål är vanliga. En tupp hålls lämpligen med ett par hönor. Går bra ihop med andra fåglar tex Finkar, Undulater och Parakiter i stora burar eller voljär.
Hälsa: Tuppen kan gå hårt fram mot hönan och båda plocka och skada henne. Större utrymme och fler hönor kan hjälpa.
Uppfödning: Tuppar ska alltid hållas separerade.
Bo: Tät vegetation eller ris där hönan gör en grop för äggen.
Antal ägg: 10-15
Ruvningstid: 23 dygn.
Uppmatning: Grodda hirskolvar, äggfoder, kycklingfoder.
Flygfärdiga: Kycklingarna lämnar boet och följer hönan direkt efter att de har kläckts.

Källa: http://www.maximillianfox.com/Birds/Vaktlar.htm

är de vanligt att de får kycklingar?? jag läste lite om de på djurmagazinets hemsida. detvar kinesiska jag hade sett. helt :love:

Dom jag känner till är Kinesiska eller Japanska. Tyvärr brukar de inte bli så tama.

Här är lite fakta.

Namn: Kinesisk dvärgvaktel
Latinskt namn: Excalfactoria chinensis
Familjenamn: Phasianidae
Utbredning: Södra Asien från Indien och österut.
Längd: Ca 13 cm.
Livslängd: 8 - 10 år.
Sällskaplighet: Blir vanligen ej tam.
Utfodring: Hirs, kanarie-, fink- och undulatblandning, insekter, frukt och grönt (obesprutat).
Färgvarianter: Flera, bland annat silverblå som visas på denna sida.
Revirinstinkt: Tuppslagsmål är vanliga. En tupp hålls lämpligen med ett par hönor. Går bra ihop med andra fåglar tex Finkar, Undulater och Parakiter i stora burar eller voljär.
Hälsa: Tuppen kan gå hårt fram mot hönan och båda plocka och skada henne. Större utrymme och fler hönor kan hjälpa.
Uppfödning: Tuppar ska alltid hållas separerade.
Bo: Tät vegetation eller ris där hönan gör en grop för äggen.
Antal ägg: 10-15
Ruvningstid: 23 dygn.
Uppmatning: Grodda hirskolvar, äggfoder, kycklingfoder.
Flygfärdiga: Kycklingarna lämnar boet och följer hönan direkt efter att de har kläckts.

Källa: http://www.maximillianfox.com/Birds/Vaktlar.htm

Vad menas med "uppfödning - tuppar ska alltid hållas separerade?" Får inte tupparna vara med sina hönor när dom ruvar eller?

Nej det betyder bara att du inte ska ha flera hanar tillsammans.

Det är få kinesiska vaktlar som ruvar. Vissa linjer är mer villiga men det flesta kläcks i maskin

okej. tråkigt :D hade vart roligt med kycklingar. fast då lär man ju ska ha uv-lampa och grejer med.

mycket söta är de iaf. var på väg att köpa sådana för ett tag sedan men så kom jag på att jag inte gillar höns....

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 203
Senast: Shenzi
·
Däggdjur Jag funderar på att skaffa hamster men har ingen erfarenhet av sånna typer av djur. Har bara haft katt och häst och dom är lite större...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 564
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 746
F
Övr. Hund har haft min tik i 4 år nu, aldrig vart några problem, blev rumsren ganska sent men de beror på att hon råka illa ut innan mej, är en...
Svar
6
· Visningar
1 223
Senast: hasselby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama