Bur i baksätet?

wildrose

Trådstartare
Ska skaffa ny bil och klurar på hur jag ska göra med hunden...
Vet inte än exakt vad det blir för bil men har tänkt mig nåt litet och bensinsnålt. Har en Finsk spets så han ryms i bagaget på t ex en golf, men skulle jag då bli påkörd bakifrån så har jag väl ingen hund längre så det känns inte som ett bra alternativ. Vill inte ha hunden lös i baksätet av två skäl 1: trafiksäkerhet, både för mig och hunden. D v s kraftig inbromsning = flygande hund. 2: Jag går ur bilen och hunden sitter i framsätet 2 sekunder senare = mycket hår och lera i hela bilen.

En bur i baksätet skulle vara en bra lösning men går det? Hur förankrar man buren och vilken typ av bur ska man ha? Nån som har erfarenhet?

Mvh Wildrose

Sv: Bur i baksätet?

Berätta mera! Är den specialbeställd eller går det att ställa in en "vanlig" bilbur av rätt storlek? Hur är den förankrad? Kostade?

Det finns bilbälten till hundar, kanske det kan vara ett alternativ? Kolla med zoo-butikerna i så fall:)

jag har min bur i baksätet. funkar jättebra!! den e så pass stor så den kilas fast mellan ryggstödena från bak och framsäte! sitter som gjutet.

funkar jättebra tycker jag!

Det kan absolut vara ett alternativ men en bur känns som en bättre lösning om det inte är alltför krångligt/dyrt att hitta en som fungerar i baksätet. Har ibland hunden i bilen nån timme eller två och då är det ju bättre om han kan röra sig "fritt" i en bur... Kanske inte så lätt att ligga bekvämt med bälte på :crazy:

Men tack för tipset, det ska undersökas :idea:

Okej... Ja jag antar att "min" bur blir såpass stor att det skulle kunna funka. Men är det ok ur säkerhetssynpunkt? Sitter en stor, tung bur verkligen säkert på det viset? Vad händer om man t ex voltar med bilen, man vill ju inte ha en hunbur i huvudet liksom...

Jag har precis bytt bil, men innan hade jag en golf. I den hade jag en vanlig hundbur, köpt i zooaffär, som passade EXAKT in i bilens bagageutrymme. Och min lilla labbetik fick plats gott och väl! :)
Men nu har jag större bil och en bur över.... :angel:

Haha okej... Nu är det ju inte säkert att det blir just en golf men det kan mycket väl tänkas. Hade du kombi el vanlig "liten" golf?

Jag hade en vanlig liten gullig Golf Joker -97 :love: :love:
Rekommenderas varmt kan jag säga!!!
Billig att ha på alla sätt, rolig att köra och... helt fantastisk!! :love:

min bur tar sig aldrig över förarsätena. den är rätt hög och det är rätt lite utrymme ovanför förarsätena. så det känns som min sitter jäkligt säkert. de går ju att dra säkerhetsbältet genom buren i botten så sitter den ju fast.

Ja det var just det jag grunnade på, om det går att "fästa" buren på ungefär det viset... Har aldrig haft bilbur tidigare så jag har lite dålig koll på hur de ser ut. Har du nån bild på din bur?

Jag har bur i baksätet. Vill helst inte heller ha min hund i bakluckan i kombin. Buren sitter fast med säkerhetsbältet, jag har liksom trätt det emellan.

Det är ingen optimal lösning, men det skulle inte bli bättre med hunden i skuffen, hon flyger ju ändå inne i buren.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 112
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka