Bur eller sel i bilen när man inte har kombi?

Sv: Bur eller sel i bilen när man inte har kombi?

Jag funderar mycket på detta.
Jag har en liten bil och hade inget annat val än att fälla baksätena och köpa Allsafe selar till mina labbar.
Är nöjd med mitt val men funderar mycket på vad som egentligen är allra bäst.

En säker sele till hundarna måste ju fungera på samma sätt som säkerhetsbälte på människor? Hunden får ont som f*n och kanske några brutna ben men klarar sig med livet i behåll.

Men hur klarar sig hunden inuti en bur? Om man krockar håller ju buren hunden kvar, men hur slängs den runt inne där? Den måste ju slå sig gul och blå i en bur också. Jag åkte av vägen för en massa år sen, hade hunden i en bur bak i bilen och han var rätt öm i kroppen efter det. Vi körde inte så fort, kanske 50kmh, men djä*lar vilken smäll det blev!

Det jag tänker på, och jämför lite med (helt ovetenskapligt på alla sätt måste sägas) är att ingen hade rekommenderat mig att sitta i en störtbur istället för säkerhetsbälte i bilen, så varför skulle det vara så väldigt mycket säkrare för min hund? De nya reglerna säger ju att buren måste vara ganska stor, så hunden kommer verkligen kastas runt om det händer något. Bortsett från att hunden stannar "på plats" i bilen, är det verkligen säkrare för hunden att sitta i bur jämfört med sele?

Japp, det har jag.
Ingen av filmerna visar bur med hund i, jag vill veta hur mycket en hund flyger runt inne i en bur vid en eventuell olycka.
Bara för att jag är nyfiken på vad som är bäst. Bortsett såklart från att aldrig krocka...

I film nr 3 ser man ju en hund i en sele, det ser ju faktiskt rätt säkert ut. Så jag kan inte se varför en riktig bilsele skulle vara så illa.
Fast med bur/galler/grindar kan man ju såklart ha bakluckan öppen med hundar i, och det finns bra ställen att hänga utrustning till arbetande hundar.

Jag är bara intresserad av vad som egentligen är allra säkrast och bekvämast för en hund om olyckan är framme. Helst vill jag ha en stor SUV med ordentlig bur bak, för att det är så man "ska" ha det. Men jag funderar på vad som är bäst.

Garanterat att den flyger omkring lika mycket som en människa gör utan bälte. M.a.o. blir den ganska mörbultad om den överlever. Det är ju en kalkylerad risk man får ta om man ska frakta hunden i bil.

Min kines sitter i bur som står på passagerarsidan bak när vi åker C3:an. Buren är fastsatt i framsätet med spännband så att den inte kan flytta sig i höjd- eller längsledd. I jänken o när vi åker med andra har han bältessele.

Jag har en utställningsbur fäst i baksätet. Hur jag än gör i min lilla bil så känns det osäkert. Hunden i bagagetutrymmet + påkörd bakifrån = platt hund. Sele uppskattas inte av hunden. Å andra sidan så känns bilen i sig så o-krocksäker så skulle det hända en olycka i högre hastighet så överlever nog varken jag eller hunden oavsett :-S
Jag tänker att han iallafall inte flyger fritt i bilen vid t ex hastig inbromsning.

Det jag tänker på, och jämför lite med (helt ovetenskapligt på alla sätt måste sägas) är att ingen hade rekommenderat mig att sitta i en störtbur istället för säkerhetsbälte i bilen, så varför skulle det vara så väldigt mycket säkrare för min hund?

Alla bilar ute på racingbanorna har en liknande konstruktion som en bur fast utan gallret då föraren "sitter kvar" i buren tack vare sitt fyrpunktsbälte.
Tex om du kollar vilken som av dom allvarligare F1-krascherna så är det i stort sett bara "låda/buren" som föraren sitter i som finns kvar oftast i mer eller mindre helt intakt.

Så anledningen att du inte fått den rekommendationen är troligtvis enbart eftersom du bara sysslar med "vardagskörning" och ingen av extrem varianterna som kräver ytterligare ökad säkerhetsnivå.

/Camilla

Jag har en utställningsbur fäst i baksätet. Hur jag än gör i min lilla bil så känns det osäkert. Hunden i bagagetutrymmet + påkörd bakifrån = platt hund. Sele uppskattas inte av hunden. Å andra sidan så känns bilen i sig så o-krocksäker så skulle det hända en olycka i högre hastighet så överlever nog varken jag eller hunden oavsett :-S
Jag tänker att han iallafall inte flyger fritt i bilen vid t ex hastig inbromsning.
En utställningsbur kanske hindrar dig från att få en elefant i huvudet, men hunden kan mosas o spetsas.
*Länk borttagen av moderatorn*

Senast ändrad av en moderator:

En utställningsbur kanske hindrar dig från att få en elefant i huvudet, men hunden kan mosas o spetsas.

Jag vet allt det där men hur föreslår du att jag ska transportera min hund på ett bättre sätt då? Han väger 20kg och kan förvisso sitta i bagageluckan rent platsmässigt om än nätt och jämt. Det alternativet har jag valt bort därför att jag tror att risken att bli påkörd bakifrån i låg hastighet, t ex i stan, är ganska stor och då skulle hunden bli mos.

Sele ger en stressad obekväm hund som aldrig kommer till ro och dessutom är det svårt att få den att sitta bra eftersom han är väldigt välpälsad.

Jag har inte hittat nån variant på krocktestad bur som går att vika ihop och få in i baksätet och bur i bagaget går inte, för litet.

Dessutom som sagt, vid en allvarligare olycka i hög hastighet så kommer bilen förmodligen ändå vara att jämställa med en konservburk och då hjälper knappast en krocktestad bur.

Hur skulle du ha gjort i mitt läge?

Nu svarar jag!

Som jag skrev ovan går det att ha en riktig bur i baksätet på bilen. Själv har jag en Kombi-buren en sådan till vänster här på bilden
volvobur2st.jpg
.
Det man ALLTID måste tänka på är att buren ska vara fastsatt ordentligt så att den inte kan flytta sig i vare sig höjd- eller längsledd, detta gäller även i bagageutrymmet. Kan den flytta sig är den livsfarlig, både för dig o för hunden.

Går den att vika så att man kan få in/ut den då? Jag måste ha en såpass stor bur att jag iaf med den bur jag har nu inte får in den utan att vika den och sedan fälla upp den inne på plats..

Nope, går inte att vika.

Har du en 2- eller 4-dörrars bil?

Jag har en allsafesele i min lilla clio

Tidigare med volvokombin hade jag en plastbur fastklämd på golvet bakom mitt säte, med öppningen mot bildörren. Vid en krock skulle hunden bli mosad om bilen komprimerades men vid en mindre våldsam krock skulle han i alla fall inte flyga ut ur buren och skada någon. Buren var dessutom liten för att minska flygrisken för honom. Rottweilern hade även den en stålbur, fastspänd i skuffen bakom bilgaller. Risken är att han hade kunnat spetsas om bilen komprimerades men han skulle inte flyga omkring som han hade gjort med bara hundgaller och inte heller vore buren så styv (tex som en del svetsade jag sett) att den hade trängt igenom sätet och dödat passagerare.

Burarna var väldigt små för att minska flygrisk, men jag körde aldrig långa sträckor och vid pauser så flyttades de om, rottweilern i skuffen och lilla hunden i rottweilerns bur så att de kunde röra på sig.

Jag hade velat ha en mim, men den hade kostar ett par tusen mer än bilen(!) och som student hade jag verkligen inte råd (fick sälja bilen sedan) och i valet mellan hund och människa så måste människors säkerhet gå först.

Senast ändrad:

Svar till flera:

-Plastbur på golvet, i kläm mellan sätena är rena dödsfällan för hundar/katter. Har funnits en Tysk film om säkerhet för djur i bil, tyvärr har den försvunnit från nätet, där visades med tydlig illustration vad som hände med djur som åkte osäkert i bilar.

mvh

Den filmen visade att det säkraste var i rejäl plastbur som stod på sidan i bagaget.
Alltså bör en bur placerad på golvet (sidledes) vara lika säkert för hunden. För människor i framsätet så får man vägahur styv buren är om det påverkar kompressionszonerna.
Att ställa buren på baksätet och riktad framåt var ju farligt (det borde ju alla kunna räkna ut)

Jag har en 4-dörrars men som sagt väldigt liten bil. "vinkeln" och höjden mellan säte och dörrkarm på bakdörrarna gör att en bur som skulle gå att få in i uppfälld form skulle vara alldeles för liten för hunden. Den buren jag har nu tar upp hela baksätet minus två dm på varje sida och är tillräckligt liten för att minska flygrisk men tillräckligt stor för att hunden ska kunna vistas någorlunda bekvämt i den ett par timmar. Den sitter fast genom att den är klämd mellan ryggstöd och framsäte samt fastspänd mot baksätet.

*KL*

Jag har allsafesele och hunden liggandes i baksätet. Men är högst medveten om att den dag det smäller behöver det inte hjälpa alls. De är krocktestade upp till 25 kg och i ganska låga hastigheter. Ingen vet vad som händer den dagen jag smäller i 90 km/h med 35 kg hund i den - men förhoppningsvis minskar den risken för både mig och hunden.

Jag tyckte bättre om bur som jag hade i förra bilen, och då bak i kombidelen. Dock så då nuvarande hund INTE gillar att åka, så kändes det onödigt köpa bil där bur frå plats - krävs stooor bur till 75 cm hund liksom, och således stor bil. Så det blev en lite mindre bil (Citroen C4) och allsafesele.

Jag har ju också en småbil, Citroën C3. Buren är 46 cm bred o 66 cm djup i botten (53 i toppen) o 55 cm hög. Den går precis att tråckla in i baksätet genom dörren.

Nu har jag ju en liten hund, en Chinese Crested Powder Puff på knappa 5 kg och buren är i största laget till honom då buren är köpt till Kinesen jag hade tidigare som var mycket större.

Fakta
Djurskyddsmyndighetens hemsida finns följande angivet beträffande mått på hundburar för privathundar (DFS 2004:10 Saknr L 5);
1. Längd: hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning x 1,25,
2. Bredd: hundens bröstbredd x 2,5, och
3. Höjd: hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.
Om flera hundar transporteras i en hundbur ska bredden för varje hund ökas med den största hundens bröstbredd.
För yrkesmässiga eller kommersiella transporter gäller andra regler.
På Djurskyddsmyndighetens sida finns ytterligare information beträffande hundar och hundburar.

Ja, de måtten är ju till för att hunden ska ha det bekvämt. Jag bröt medvetet mot föreskrifterna under färd eftersom jag prioriterade säkerheten de relativt korta tidsperioder hunden hundarna reste.

Ligger hunden ned i buren som är hög nog för att den ska kunna stå obehindrat hinner hunden flyga en rejäl bit innan buren stoppar flygturen...

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
697
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 852
Senast: Grazing
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 233
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 292
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025