Bundeschampionatet i Warendorf

Sv: Bundeschampionatet i Warendorf

Ja det håller jag med om. Synd att de inte vill vara mer mötesgående när det är så dålig dräktighet.

Han föll bort helt hos oss just pga det. Det kostar för mycket för att chansa.

Synd på en jättefin hingst

Tycker också Armitage är intressant-MEN-han har sanslöst dålig dräktighet.Har själv provat på 3!!olika ston och inte fått dräktigt.Dessutom har onormalt många ston resorberat eller fött döda föl.Av 37 seminerade ston har det blivit 3!!!!levande föl.Och Zuchthof Klatte som äger honom betalar inte tillbaka ett öre.Det dom erbjuder är att man kan använda honom nästa säsong till halva priset.Men det känns inte som man vill lägga ytterligare pengar på detta.Tycker personligen att det väldigt oseriöst och kan verkligen inte rekommendera någon att använda Armitage tyvärr:devil:

Tack för infon, det är just dräktigheten som jag hört liknande om och som fått mig att tveka... kvittar ju hur bra hingsten är om man inte får dr med honom... de här stona du nämner är det seminerat i sverige el ty? färskt el fryst? Tacksam för mer info :)

Tack för infon, det är just dräktigheten som jag hört liknande om och som fått mig att tveka... kvittar ju hur bra hingsten är om man inte får dr med honom... de här stona du nämner är det seminerat i sverige el ty? färskt el fryst? Tacksam för mer info :)
Nu är det inte så länge kvar tills Damsey ska gå bland 6 åringarna i dressyren.

Är det någon som vet vem hästen var som inne på banan på prisutdelningen/i bild precis innan sexåringarnas första häst startade? Jag missade tyvärr namnet på den. Det var en kvinnlig ryttare...

Två stycken på fryst och en på färsk.Den sistnämnda dessutom en sån som tar sig bara man "springer förbi "med sperman.Frysstona blev båda dräktiga efter byte av hingst.

Just ja glömde nämna att alla är sem. i Sverige.Har försökt få Klatte att redovisa dräktighetsresultat i Tyskland men det svarar dom inte på.Har dessutom varit i kontakt med ASVH eftersom jag tycker att hans betäckningstillstånd ska dras in här pga ovanstående.Känns som det är minst lika viktigt att dom har bra dräktighet som att dom uppfyller alla andra krav.

Nu är det inte så länge kvar tills Damsey ska gå bland 6 åringarna i dressyren.

Är det någon som vet vem hästen var som inne på banan på prisutdelningen/i bild precis innan sexåringarnas första häst startade? Jag missade tyvärr namnet på den. Det var en kvinnlig ryttare...
Det var Kaiserkult och Dorothee Schneider!

Nu är 6åringarna klara.Otroligt fina hästar.Segraren Monte Bellini var fantastisk.Min favorit var dock Contendro-Carolus hästen.Vilken kapacitet,underbar teknik och härlig galopp.:bow:

Just ja glömde nämna att alla är sem. i Sverige.Har försökt få Klatte att redovisa dräktighetsresultat i Tyskland men det svarar dom inte på.Har dessutom varit i kontakt med ASVH eftersom jag tycker att hans betäckningstillstånd ska dras in här pga ovanstående.Känns som det är minst lika viktigt att dom har bra dräktighet som att dom uppfyller alla andra krav.

Då borde fler utländska hingstars betäckningstillstånd dras in i Sverige, har själv använt en i år som användes av 10 ston i Sverige - 3 blev dräktiga.
Nu vet jag ej hur dräktigheten är i Tyskland på Armitage, men jag vet en i Sverige som fått dräktigt stoet där med honom på färsk 2 år i rad nu. En del hingstar (som även den jag använde) verkar ha problem med långskick, enligt de som har "min" hingst fungerar har bra inom Tyskland då de har många skick där som då ej är övernatt.

Nu vet jag ej hur dräktigheten är i Tyskland på Armitage, men jag vet en i Sverige som fått dräktigt stoet där med honom på färsk 2 år i rad nu. En del hingstar (som även den jag använde) verkar ha problem med långskick, enligt de som har "min" hingst fungerar har bra inom Tyskland då de har många skick där som då ej är övernatt.

Precis , det var mycket därför jag vill veta var de befunnit sig, ska luska lite med kolleger i Ty , kanske värt att försöka därnere nästa år... ;) det är utan tvekan en mkt kapabel hingst :)

Vilket möderne på Monte Bellini :d hur många ston tror ni har samma år haft en segrande 6 åring och en 2a placerad 5 åring... med olika hingstar! Attan att M B inte ska vara i avel nästa år... inte ens på fryst förresten??

Vi har fryst på honom. Susanne har hållt på och fryst som en tok hela säsongen. Problemet är att det ser riktigt risigt ut. Det som är kruxet är att det ändå blir dräktigt på det! Vi har ett sto som inte blev dräktigt på 2 försök på färskt men som sen efter att han tagits ur avel blev dräktigt på första försöket med fryst sperma som såg knappt livsdulig ut. Den luras helt enkelt.

Det är dock inte så lätt att födmedla det när det tinas upp och ser livlöst ut. Blir sen inte stona dräktiga så är det ju inget kul...

Men vilken kille! :love:

Och vilken lillebror!! Som du säger - mödernet! Uppfödaren såg mer än nöjd ut på prisutdelningen. :)

Och inte minst gjorde Damsey en bra runda trots lite gnäggningar och sprattel. Inte lätt att vara hingst och behålla koncentrationen ibland. De lär sig när de blir äldre! :)

Då borde fler utländska hingstars betäckningstillstånd dras in i Sverige, har själv använt en i år som användes av 10 ston i Sverige - 3 blev dräktiga.

Ja det tycker jag faktiskt att man skulle, men 3 dräktiga av 10 är iaf 30% dräktighet.3 av 37 som Armitage hade är mindre än 10% vilket är rena katastrofen.Har den som fått dräktigt med färsk importerat själv då eftersom han bara har funnits på färsk i år?:confused:Jag har inte spekulerat över anledningen till att han har så dålig sperma men det kan ju inte bara bero på långskick eftersom han bara funnits på fryst 2007 och 2006.

Ja 3 av 37 är väldigt dåligt.
Med "där" menade jag att stoet har körts till Tyskland och blivit dräktig där.

Rosevelt kom t ex under utredning, hans första år i avel hade han 59 procents dräktighet med färsk sperma och bara 33 procent med transporterad färsk sperma, samma regler borde gälla för importer. Om det är första året de går på långskick vet man dock ej hur det fungerar, och de kan som sagt fungera bra på kortare skick. Första årets ston får fungera som försökskaniner för de som vågar det. F r o m det andra året borde dräktighetsprocenten i Sverige åtminstone skrivas ut så att man vet vad man ger sig in på. I mitt fall har stuteriet dock varit bra att ha att göra med och jag har språngavgiften tillgodo nästa år, så det blir nytt försök i Tyskland nästa år.

Vi använde 3 doser på Armitage 2006... MKT DÅLIG DRÄKTIGHET även det året, köpte sperman av Royne Z, kompensationen blev EN DOS FRYST av samma kvalite, samt möjlighet att köpa till fler doser under säsongen... Står här nu med 1 dos värdelös sperma och inga pengar tillbaka eller någon form av kompenastion. ASVH ringde upp förra året och då var statistiken URdålig på honom gällande 2006 års semineringar:mad:(LURAD?):confused: Ja, så känns det nu i alla fall....

Följer alla era rapporter från Tyskland med intresse.

Men vad trött jag blir de som så förutsägbart bara kan inte ändra uppfattning trots att resten av världen sjunger lovsånger om vissa blodslinjer..... ge upp!

Kul i alla fall att ni andra rapporterar, vi är många som läser utan att delta i diskussionen. Tro inte att vi gett upp helt ;)

/Gragge

Som stolt har en Corlensky - Landlord - xx bäbis att visa upp!
Som inte kommer släppas innan hon själv fölat!

Haha

Så du menar att man inte får ha en åsikt om CO?? Speciellt som han gjorde på OS :crazy:

Löjligt

Och nej jag tycker inte att 5åriga hästar skall behöva ridas på Pelham, men som sagt min åsikt och då spelar det ingen roll hur övriga världen ser det.

Och som jag skrivit tidigare så har jag en häst här hemma som är högt bed i Tyskland och hans ridbarhet är INTE bra.

Här en tråd du kan ge dig in i: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=913412 :D

En liten undran bara - tycker du att dressyrhästar som rids på kandar också ska klassas som oridbara?

Valet av bett har ju inte bara (och kanske inte alls) med ridbarheten att göra. Det här är några av Europas bästa 5 och 6-åringar. De behagar oftast inte ens delta i unghäst-VM eftersom det här smäller så pass mycket högre. Det är toppatleter som rids av mycket bra ryttare. Bettfrågan handlar nog i det här fallet mer om finlir - på samma sätt som när dressyrryttare rider med kandar.

Däremot så skulle jag fasa om jag kom ut på en lokal hopptävling här med 5-åringar och det var fri betsling, för här är 90% av ryttarna är amatörer som helt enkelt inte vet vad de gör och framförallt inte varför.

Du får tycka precis vad du vill om CO, men när domarna efter att ha sett en stor majoritet av hans avkommor säger att de visar FANTASTISK ridbarhet så är det vad som är viktigt för mig!;)

Pfft, det är ju bara Big Business, vet du väl. :cool: Tyskarna mörkar ju nu eftersom det ligger sa mycket pengar i CO. :angel:

;)

Det är ju knappast orsaken :grin:

Och det som diskuterats är ju CG ridbarhet på provet OCH CO ridbarhet och den sistnämnde visade inte speciellt lysande ridbarhet i OS direkt.

Sedan är det min högst personliga åsikt att jag tycker att 5åriga hästar skall ridas på vanligt bett för att få höga poäng

På vilket bett reds CG på under Bundes då?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka