Bundeschampionatet i Warendorf

Sv: Bundeschampionatet i Warendorf

jag har slutat läsa allt om CG/CO diskussionerna.. skummar igenom det och läser det andra i trådarna som jag vill läsa..

smaken är ju som baken, en del gillar CG/CO - andra inte.. jag gillar CG/CO :D

Att vi köper en hingst tyskarna inte vill ha kontra att de faktiskt köper en hingst från Sverige? ;)

(Jag gillar LC, det är en skitbra hingst, men det fanns ju faktiska omständigheter som gjorde att han gick från Tyskland.)

Sosaths släpper inte de bästa hingstarna och köper inte de sämsta. Hade de gjort det hade de inte haft ett av de bästa hoppstallen i Europa...

LC var väl inte oönskad som hingst i Tyskland,men de har andra kassationsregler än vad man har i Sverige.Därför kom han hit istället.

Att diskutera COs dåliga ridbarhet utifrån hans bruksprov som 4åring,då han inte var fräsch,är naturligtvis helt missvisande.Sedan kan man tycka att han inte borde fått lov att fullfölja sitt bruksprov,då han inte var ren.Men det är en annan diskussion.

Visar CG den goda förrävning man hoppas på här hemma,är det väl fullt möjligt att han verkar genom importsemin.

Tror definitivt att man skall vara uppmärksam på ridbarheten om man väljer att avla på CO-Clinton-blodet och välja ston som nedärver högridbarhet.Det är trots allt stona som präglar avkommorna mest.

LC var väl inte oönskad som hingst i Tyskland,men de har andra kassationsregler än vad man har i Sverige.Därför kom han hit istället.

Och ändå gick han etta i Oldenburg 2006, så du menar att man kasserar de som vinner proven?? :eek:

Dessutom så talar väl hans egna poäng för sig själv i bruksprovet

Att diskutera COs dåliga ridbarhet utifrån hans bruksprov som 4åring,då han inte var fräsch,är naturligtvis helt missvisande.Sedan kan man tycka att han inte borde fått lov att fullfölja sitt bruksprov,då han inte var ren.Men det är en annan diskussion.

Nej nu tar du markant fel CO är Cornet Obolensky och INTE Corlensky G. Jag har inte disk CG ridbarhet i denna tråden

Visar CG den goda förrävning man hoppas på här hemma,är det väl fullt möjligt att han verkar genom importsemin.

Tror definitivt att man skall vara uppmärksam på ridbarheten om man väljer att avla på CO-Clinton-blodet och välja ston som nedärver högridbarhet.Det är trots allt stona som präglar avkommorna mest.

Det andra du skriver håller jag fullt med om

Och ändå gick han etta i Oldenburg 2006, så du menar att man kasserar de som vinner proven?? :eek:

Varför LC slutligen inte blev godkänd som avelshingst i det förbund han gjorde sitt bruksprov,trots enastående poäng- låter jag vara osagt.

Dessutom så talar väl hans egna poäng för sig själv i bruksprovet

Jag talar naturligtvis om CGs omdiskuterade bruksprov-inte CO.

Nej nu tar du markant fel CO är Cornet Obolensky och INTE Corlensky G. Jag har inte disk CG ridbarhet i denna tråden

Det anspelas mycket på CGs tveksamma ridbarhet,(vilket bla hänför sig till hans omdiskuterade bruksprov som 4 åring)syftar dock inte på dina inlägg därvidlag!!

Det andra du skriver håller jag fullt med om

Då är vi ju nästan helt överens i ämnet då.....

Ja det gör man om de inte klarar kraven på andra sätt. Premieringar är bara premieringar, det innebär inte att de är fullt godkända för avel!

Ja det gör man om de inte klarar kraven på andra sätt. Premieringar är bara premieringar, det innebär inte att de är fullt godkända för avel!

Är man inte godkänd om man segrar??

Så du menar på fullt allvar att LC är kasserad i Tyskland? Då kör man ju med falsk marknadsföring ang hingsten!

Dock så har jag sett honom och tycker mycket om honom och med de poäng han fått här och de andra avkommorna jag sett av LVB så är jag inte så tveksam till hans användande i aveln, som sagt så gillar jag honom bättre än CG :p

Är man inte godkänd om man segrar??

Jag har vad jag vet inte skrivit att han är kasserad. Eller det kanske jag har, men det vet jag inte om han är på pappret så isåfall har jag felformulerat mig. Det jag vet är att det efter hans godkännande kom fram saker gällande någon beteendestörning (vävning, krubbitning osv) som gjorde att han inte blev kvar i Tyskland.

Jag vet inte exakt hur reglerna ser ut och jag kommer inte exakt ihåg vad det var som gällde honom. Däremot så var det stora diskussioner om detta efter att han vann.

(Sen tycker jag inte det är konstigt att de unga hingstarna i Tyskland visar något sånt här som sen faktiskt går över. Det är enorm press på dem under 2-3-årsperioden. De tas ofast från lösdrift och ställs på box dygnet runt, byter stall osv osv osv.)

För att svara på din fråga om en segerhingst automatiskt inte är godkänd så är svaret nej.

Nu skiljer det kanske i olika förbund men jag tror att oldenburg och hannoveranerförbundet kör med samma.

Har en hingst visats och godkänts på premiering måste den uppfylla flera krav för att sen bli fullt godkända. De är egentligen inte godkända då utan bara "gekört"/premierade. De måste antingen göra HLP (30 och/eller 70-dagarstest), tävlas i vissa klasser eller vara bland de bästa på Bundeschampionatet. Jag har inte exakta gången här, men har nån en "Ausgewählte-bok" i närheten så brukar hela gången stå där. På samma sätt som de kan göra det andra vägen, börja med att tävlas och sen visas.

Tex så köpte Leatherdales som äger "mina" hingstar en av de bästa hingstarna på premieringen för ett antal år sen. Han betäckte våren som 3-åring och sen dog han. Han hann aldrig göra sitt HLP som det var tänkt, och han var alltså inte fullt godkänd. Detta ledde till att hans avkommor inte skulle få registreras!! Med andra ord alltid en chansning i Tyskland att betäcka med 3-årshingstar som bara är premierade. Just därför kan aldrig 3-åriga tyska hingstar godkännas på import här. De måste vara 4 och godkända! Nu löste det sig ändå med en slags dispens, men det var fortfarande oklart när de första fölen föddes...

Så LC var alltså segerhingst i hoppning vid sin premiering men släpptes därefter från Tyskland! Bra för oss då jag tycker han representerar riktigt bra blod. Gillar honom skarpt!

Senast ändrad:

Det räcker inte med att segra på premieringen för en hingst. Det är bara ett steg. Efter premiering ska hingsten göra tex 70-dagarsprov. LC gjorde sitt prov på Neustadt (Dosse) 2007. http://www.mluv.brandenburg.de/cms/media.php/2335/hlp70-07.pdf.
Han slutade på en åttonde plats. Hade han varit bland de 10% bästa hade han inte behövt göra om bruksprovet i Sverige.
Lovson, som var stationerad på Flyinge, gick i samma prov och slutade på tredje plats. Han var bland de 10% bästa och blev därmed godkänd för ASVH-avel utan ytterligare bruksprov. Huruvida LC är godkänd eller ej i Tyskland vet inte jag.

Jisses vad många av världens bästa hästar hade blivit kasserade om den regeln gällde alla :crazy:

Hur man kan kassera för beteende störning som kommer av (oftast) dålig miljö tycker jag är konstigt??

Men det är ju en annan historia och diskussion ;)

Vi hade (hos Jens i Tyskland) på 90-talet en superfin hingst e Grannus som blev godkänd. Efter att han sålts dyrt visade det sig att han börjat väva, och vi fick hem honom igen. Han kastrerades och såldes som tävlingshäst! Hrmpf liksom...

Ja vad skall man säga!??

Undrar hur många ston man inte sätter i avel pga beteende störning??

Tror man avlar på dessa ändå, har man en världsstjärna så stoppar inte det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Tillbaka