Bullterrier-en läcker hund!

Casper

Trådstartare
Vill någon berätta om sin bulle då jag bara läst om dess rasstandard osv på deras hemsida.
Jag är nyfiken på det mesta med dom.

Jag har länge kollat in dom faktiskt och jag har aldrig varit intr av en hund under knähöjd men en bulle har ngt som jag fastnar för..

Just nu har vi tre hundar men lite längre fram så hade jag inte tvekat på att skaffa en sån här men min sambo (och många i närheten tycker att dom är såå fula:o)
Personligen kan jag tycka att dom e fulsöta i så fall men dom har en charm som jag fastnat för.

berätta om era.hur är dom i temperament, för, nack delar, bör man tänka på ngt speciellt osv..

Har dom några direkta sjukdomar/problem.

Sv: Bullterrier-en läcker hund!

e det ingen här som varken kan el vet ngt av en personlig synvinkel om rasen?

Jag har ingen bulle, men älskar rasen (kallas pizzahund hemma hos oss. :D ) Jag och sambon brukar låna två bullar av en bekant. Det är roliga hundar, men förbaskat envisa, tuffa och starka. Just dessa två hundar har väldigt bestämda åsikter och ger sig inte i första taget. Jag upplever dem som ganska dumsnälla, funkar bra ihop med barn och andra djur och ställer inte till bråk - däremot skulle de inte backa om de blev utmanade.

Jag har inte haft turen att träffa så många bullar utan kan bara utgå ifrån dessa individer, som jag tycker otroligt mycket om. Någon gång i mitt liv vill jag gärna ha en egen pizzahund. :love:

Vill någon berätta om sin bulle då jag bara läst om dess rasstandard osv på deras hemsida.
Jag är nyfiken på det mesta med dom.

Jag har länge kollat in dom faktiskt och jag har aldrig varit intr av en hund under knähöjd men en bulle har ngt som jag fastnar för..

Just nu har vi tre hundar men lite längre fram så hade jag inte tvekat på att skaffa en sån här men min sambo (och många i närheten tycker att dom är såå fula:o)
Personligen kan jag tycka att dom e fulsöta i så fall men dom har en charm som jag fastnat för.

berätta om era.hur är dom i temperament, för, nack delar, bör man tänka på ngt speciellt osv..

Har dom några direkta sjukdomar/problem.

Har haft en bulle, och en ny är planerad. Såhär är de (enligt mig och uppfödare jag har kontakt med)
  • Envisa som synden
  • Mer i luften än på backen de första 18-24 månaderna
  • Charmiga till max
  • En rejäl hund som man har mkt kul med
  • Frysmuppar (gillar inte busväder eller snö)

Dövhet finns i rasen (som i de flesta raser med vitt)
Ljusa hundar är känsliga mot sol (särskilt nos och öron, vi smorde in våran med solskyddscreme)
Angående sjukdomar hänvisar jag till svbtk.com, och deras länk hälsa. Där står allt och lite till.

Våran bullterrier älskade allt och alla, men om någon annan hund stack upp mot henne så var hon inte sen att anta utmaningen (men bara matte morrade åt henne så la hon sig direkt)

Här är hon:
Bild036.jpg

Tack för era svar!

Va fin hon var! jag själv har dock förälskat mig i den mörkare varianten:love: men har ftt en uppfattning att vita är mer vanliga?

Att dom inte backar skulle jag kunna tänka mig och det är det jag är lite rädd för, testar dom rangen ofta? Alltså ja mena skulle dom provocera flockmedlemarna ( nu menar jag typ mina andra fyrbenta:D) vi har en tik som är lite vaksamt och gruffig, det är kanske inte så lämpligt att skaffa sig en bulle så länge hon finns med oss då?

Vad jag har förstått så är de vita mer omtyckta av uppfödare (målet med rasen från början var att få fram en helt vit terrier), men samtidigt har jag hört att om man parar två mörka (färgade) med varandra så får man bara färgade valpar (som jag oxå egentligen tycker bättre om)

Svårt att säga hur de är med rang, eftersom jag bara hade henne då. Kan tänka mig att det beror på hur pass rangsäkra de andra är (om ledaren bestämt sig för att vara ledare och inget annat), men det ska jag överlåta till en bulle-uppfödare att svara på tror jag.:angel:

Ring någon av uppfödarna och hör dig för, de jag har pratat med när jag skulle köpa våran var jättetrevliga och svarade på alla mina dumma frågor. (undra om de trodde mig när jag berättade att jag är uppvuxen med hundar och att min mamma haft kennel sedan -68, med tanke på alla mina frågor...)

Vad jag har förstått så är de vita mer omtyckta av uppfödare (målet med rasen från början var att få fram en helt vit terrier), men samtidigt har jag hört att om man parar två mörka (färgade) med varandra så får man bara färgade valpar (som jag oxå egentligen tycker bättre om)

Svårt att säga hur de är med rang, eftersom jag bara hade henne då. Kan tänka mig att det beror på hur pass rangsäkra de andra är (om ledaren bestämt sig för att vara ledare och inget annat), men det ska jag överlåta till en bulle-uppfödare att svara på tror jag.:angel:

Ring någon av uppfödarna och hör dig för, de jag har pratat med när jag skulle köpa våran var jättetrevliga och svarade på alla mina dumma frågor. (undra om de trodde mig när jag berättade att jag är uppvuxen med hundar och att min mamma haft kennel sedan -68, med tanke på alla mina frågor...)
om du vet någon bra kennel kan du väl pm:a mig? jag har en som jag tycker verka väldigt seriös men man vet ju aldrig...

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 853
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 199
Senast: Inte_Ung
·
K
Hundavel & Ras Min mamma funderar på att skaffa hund när hon pensionerar sig. Har inte så stor erfarenhet av att ha hund. Men tänker lägga ner mycket...
2
Svar
24
· Visningar
17 678
Senast: Kerba
·
Hundavel & Ras En kompis chockade mig imorse när hon ringde o glatt berättade att hon o hennes sambo funderade på att skaffa hund igen. Dom (hon) hade...
Svar
18
· Visningar
3 821
Senast: Minnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka