Bula på senan

Fiorano

Trådstartare
Idag så har min häst lyckats få en svullnad på senan på ena frambenet. Den sitter som en liten bula mitt på baksidan av senan. Hon är rätt varm där över, men inte halt och inte öm.

Vet inte riktigt om den uppkommit av slag (hon går vanligen lindad dygnet runt eftersom hon aldrig gått med fyra brodd, och jag vill helt enkelt inte att hon ska skada sig). Men hon stod ca en timme utan lindor i boxen medan jag var i andra stallet hos min andra häst. När jag kom tillbaka till henne hade bulan uppkommit. Kan ju vara att den hållits ner tidigare av att hon varit lindad?

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra? Tänkte ringa veterinären imorgon för att höra vad han tycker. Men det skadar ju aldrig att höra vad Buke tror om saken;)?

Sv: Bula på senan

Kyl, kyl och åter Kyl.

om det är en skada/reaktion på senan är detta påverkbart med kyla de första 72 timmarna efter skadan, därefter inte.

så kyl som satan och sen jagar du tag i vetten för råd, så skulle jag iallafall göra.

Hur eller varför det uppkommit kan jag inte sia om,men det går att skaffa reaktioner på senan via lindor, om man har otur. Inte för att jag tror det skett, utan bara en passus i och med din kommentar att hon alltid är lindad och därmed inte borde slagit sig osv.....

Ja visst kan de få reaktioner av lindor. Men inte om man kan linda och har bra paddar;). Var ute i snön med henne (djup snö) med nakna ben och kylde ikväll. Har dock lindat för natten eftersom jag inte vill att hon ska slå sig ännu mer, om det nu är det hon gjort...

Jag kanske är petig med ord nu men "bula" på senan, hur stor är den och hur sitter den? Är det verkligen en reaktion i senan? Om du lyfter benet och känner (så att senan är avslappnad s a s) är hon öm då? Vid en ny skada borde hon vara det. Halt behöver hon inte vara men öm om du palperar, tycker jag.

Coldpack i en handduk tex är bra, men bör ju bytas, förstås, med jämna mellanrum.

Det kan vara ett blodkärl också som hon slagit på, det har jag varit med om hästar som gjort, man tror det är senan för det kan se väldigt lika ut.

Men bäst att ringa veterinären, som du har tänkt. Hoppas det inte är så farligt!

Den är ca två cm längs benet och ca 1 cm bred, är mjuk-men inte svampig. Kände inte på den med lyft ben. Tycker också att hon borde vara öm om det är av ett slag. Kan ju inte säga om det är senan som reaktionen kommer ifrån eller om det är ngt annat. Har dock för mig att jag sett häst med samma bula och att det var en blödning på senan, men det var så längesen och jag kommer inte riktigt ihåg hur det var.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 521
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 264
Senast: ll.96
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 673
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka