Bula på ryggen

I

IslaBonita

Min häst har fått som en bula på ryggen, över ryggraden. Ser ut just som en bula. ´Hon ömmar lite när man trycker på den. Igår skrittade jag barbacka och det går bra då är bulan kanske 2 cm bakom rumpan, men sadel går ju inte att lägga på.

Självklart tillkallar jag veterinär om det inte försvinner men tänkte iaf vänta tills efter helgen.

Det är inget sår eller ser konstigt ut i pälsen. Någon som har en susning om vad det är?

Hon är klippt, men sparad över ryggen och det är där under den tjocka pälsen bulan uppkommit. Hon har tjockt täcke på sig ute och jag funderade först på om hon kan ha blivit för varm, men det borde väl inte ha orsakat en bula?

Den är ca 5 x 5 cm bred och lång och upphöjd.

Sv: Bula på ryggen

Alltså har bulan uppstått strax bakom sadeln, eller ligger den under sadeln?

Bakom sadeln så bör du se över kondition, och passform på din sadel. Detta kan förorsaka att det uppstår en svullnad pga sadeln kanske är för trång och får bakvikt vilket resulterar i att den bakre delen klämmer mot ländryggen.

Nu känner jag mig korkad. Det borde jag ju tänkt på! Knölen är strax bakom där sadeln slutar, men det är klart att sadlen kanske åker bak lite när man rider! Ska absolut kolla, min häst har blivit mera riden sedan jag köpte henne så inte helt osannolikt att kroppen faktiskt förändrats! Tack för hjälpen! :p

små knölar på ryggen kan de även få av för mycket protein, (..precis som med sköldpaddor, men det är ganska off-topic!) Så du kan ju alltid kolla upp foderstaten :)

Liknande trådar

Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 578
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 403
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 736
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025