Bula i huvudet - vad är det?

athena

Trådstartare
Ett av mina ston hade fått en bula i huvudet för ett par veckor sen. Den sitter framför/nedanför ögat, i pannan liksom - svårt att förklara. Nu har det kommit upp som ett streck i pannan på henne, utifrån den bulan, till en annan bula på andra sidan :confused:. Det ser verkligen jätteskumt ut. Hon måste ha slagit i huvet nånstans (det är för brett och rakt för att kunna vara en spark). Men varför går inte bulorna ned?

Det är varmt och lite tryckömt i området, men hon verkar inte påverkad för övrigt. Hur länge ska man avvakta innan man kontaktar veterinär??

Sv: Bula i huvudet - vad är det?

Har du kollat tänderna på henne? Fick se ett hästkranium en gång som var helt deformerat i pannan pga en tandinflamation... (behöver kanske inte tillägga att hästen dog av det.) Denna häst var en unghäst och inflamationen var innanför pannbenet så det var inga mjuka bulor. Det du beskriver verkar ju onekligen som ett slag, men jag tycker att det är konstigt att det "sprider sig". Bulor efter slag brukar ju dyka upp på en gång och sedan avta efterhand, inte växa.
Om jag var du skulle jag tala med veterinär omgående, att bulorna är varma borde tyda på en inflamation av något slag.

Tänderna är kollade för bara ett par månader sen. Hon hade visserligen rejäla hakar som raspades ned delvis men jag tycker det är konstigt om det borde märkas där uppe? Men det är skumt att de är varma. Kanske ska ta och ringa vet. i morgon iaf...

Ja det brukar det vara. Har för mig att det både kan vara hårt och mjukt

Om det är bihålorna som spökar så brukar alltid lymforna på undersidan av ganachen vara som pingisbollar, brukar vara det tecken man ser först på att något är på gång med bihålorna.

En tanke som slog mig, är det ett av de vuxna stona eller en unghäst ? För det är väl inte så enkelt att det är tillväxtzonen på en unghäst som blivit väldigt bulig (vissa kan få rejäla bulor där, men dessa känner du väl till redan)

Har bulorna farit bort? Min häst har likadana!

Liknande trådar

Hästvård Tänkte fråga både som en fundering & samtidigt om någon har ett snabbt råd att ge. Vår lilla ponny kom in från hagen idag med ett sår i...
Svar
7
· Visningar
4 432
Senast: TinyWiny
·
M
Övr. Hund den lilla valpen har fått en bula mitt på huvudet. kan de vara de att han slagit i huvet i något? kan dom få bulor av sånt? han får ju...
Svar
7
· Visningar
5 535
Senast: Minnusen
·
K
Träning Jag har tidigare skrivit här på buke om min hingstiga valack som är otroligt dominant. Vi är nästan identiska till personligheterna (vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 363
Senast: Equiform
·
M
Hästvård Är det någon som varit med om något liknande. Våran ponny fick för några dagar sen en bula strax bakom ena ögat nedanför örat. Han är...
Svar
3
· Visningar
1 331
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka