Bula efter insektsbett??

Ireland

Trådstartare
Vad kan detta vara? Hittade denna igår efter att ha lyckats få in min häst som var galen på alla insekter. Han ömmar lite och där finns ett litet sår som varar mitt på. Han har 2 st. En stor (bilderna) och en lite mindre. De sitter ganska långt bak på magen, mot skapet.
Lillenbildofilm016.jpg

Lillenbildofilm017.jpg

Även på bogen har han en ganska stor "utbuktning, utan sår.
Vad kan detta vara? Blev lite orolig då vi precis har haft en häst som blivit ormbiten. :crazy:

Sv: Bula efter insektsbett??

det kan nog vara insektsbett. min har haft liknande men mindre sår. fast om det är var måste din gått med det eller haft flugor på det? gör rent såret och sätt på lite isbalsam på svullnaden så går det nog ner. En del hästar är lite överkänsliga och kan få såna bett. Det skulle eventuellt kunna var att din häst blivit biten av en annan häst, men då borde såret inte vara litet och runt kanske. Tror inte att en orm når upp till bogen om det inte är en liten häst?

Min häst som är ganska känslig för insektsbett har vid flera tillfällen fått varfyllda bulor, eller snarare varfyllda påsar efter bett.:cry:

De har gått tillbaka av sig själva.

nej, det där är väl inget ormbett? jag tycker det ser ut som ett vanligt bromsbett eller ev. getingstick. Min häst är väldigt känslig för bett och stick på sommaren och han har ofta sådana stora bulor :( Vi måste ta in honom mitt på dagen för att det är så mkt kryp på stackarn...

Ser precis ut som de bromsbett min häst brukar få. Han har just nu 3stycken bulor på kroppen. Bromsar är ett gissel.

mina har likadana :( jag sprejar på blue spray och har på ett tjockt lager idomin varje dag som skydd. en kompis har jod och 4ess på hennes.
de har gått ner lite på både mina och kompisens häst nu efter ca 2-3 dagar.

Gör ett försök att starta upp tråden igen då jag har en häst med en knöl som ser likadan ut...

Jag har varit inne på kliniken med den å de kan inte göra så mycket de förren i vinter om de visar sig att den blir kvar... jag tror på ett bromsbett men tycker den suttit kvar där så länge... Den har suttit där 2veckor ca, i en veckas tid har jag tvättat den med alsolgele morgon och kväll... någon som har varit med om liknande? Hur länge satt den kvar? tips på annan behandling?

Jag har just upptäckt ngt liknande på min häst. Det finns inte ngt sår på den, möjligen ngt som skulle kunna vara ett insektsbett och den är inte så svullen. Jag undrar också vad det kan vara?
Hon har inte feber och verkar inte ha ont.

En i stallet hade liknande bulor förra sommaren. Veterinären trodde det var ormbett. Gick över av sig själv.

Nu har den utveckats å först blivit många små kulor i "den stora bulan" å då trodde jag att vi var på bättringsvägen eftersom jag tänkte att svullnaden la sig, men nu börjar det bli en enda stor jättehård bula...
Vågar inte rida hästen eftersom den sitter precis i sadelgjordsläget. Blir tokig!

Ingen som vet något mer?

hade liknande. Spejade Lila sprej på, borta 7-10 dagar.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Cactus
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 654
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 187
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 061
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka