Majoriteten på Ultuna (min närmsta klinik som gör sådana ingrepp så det är rätt naturligt, bekantskapskretsen är ju inom det området), två av den på Helsingborgs djursjukhus (en av dem klarade sig inte).
Jo, jag är rädd att om Vision bröt benet eller behövde buköppning skulle jag spänna ögon i veterinärerna och säga "ÖPPNA! Jag struntar i vad det kostar, jag struntar i vad försäkringen täcker. ÖPPNA HONOM NU!"..
Men såhär med sunda förnuftet utan att behövt ta det beslutet så skulle han få somna både om han krävde buköppning eller om han fick ett otäckt benbrott som krävde hängmatta osv. Men som sagt, när man står där är jag inte så säker på att man tänker lika rationellt längre..
Fast det beror nog mycket på hur hästen mår innan och prognosen. Unghästen valde jag ju att låta somna hellre än att gripa efter halmstrået. Men där var det avgörande att hon mådde så fruktansvärt dåligt och hade så ont och INGET verkade hjälpa. Jag fick välja - djurambulans till Ultuna för intensivvård, bukpunktat och vidare undersökningar eller att låta henne somna. Hon fick somna. Men som sagt då hade jag i tre veckor sett henne bli sämre och sämre trots all upptänklig hjälp, och prognosen var så nattsvart att det var hemskt. Men om allt varit detsamma UTOM att hon inte haft ont och själv velat slippa, då vetesjutton. Säg att hon varit rätt oberörd själv, då kanske jag gript efter halmstrået och sagt åt dem att löpa linan ut, det får bära eller brista. Men när hon led..nää..
Så om jag åker in med en akut kolik och de vill ha tillstånd att öppna kanske jag resonerar annorlunda än om vi i en halv dag innan kämpat och hästen blir sämre och sämre och det som återstår är att låta hästen slippa mer, eller att öppna och hoppas han klarar sig.
Fast just benbrott... Tre månader i hängmatta, tre månader på box, ett halvår i hage.. Han skulle vara självmordsbenägen sen, det är en arbetsnarkoman.. Så där skulle det nog vara lättare på så sätt. Då är det eg värre med en lindrig senskada. Hagvila ett år, god prognos (och inte ens chans f-bolaget skulle gå med på utdömning). DÅ skulle jag ha ordentliga samvetskval, för jag vet hur himla deppig han blir av att bara gå.. Vet ju hur det gick med kallblodsstoet (som också hatade att bara gå) som jag ju försökte ha kvar som haghäst. Lite för länge tyvärr, jag önskar jag tagit bort tidigare.. Hon hade ju inte ont men hon mådde PSYKISKT fan..
Usch, bara hoppas man slipper ta sådana beslut mer =/