Buköppningar

Maris_

Trådstartare
Hur vanligt är det att kolik leder till buköppning?
Och hur vanligt är det att hästen klarar sig efter en sån? Finns det någon "statestik"?

/ Maris

tror nte att det e så jättevanligt, har aldrig vait med om det eller känner ingen som har varit med om det!

Jag vet att vår försökringman rekommenderade oss att ta utökad veterinärvård, eftersom en bukoperation inte täcks av den vanliga veterinärkostnaden. Av försäkringsbolaget alltså. Hon berättade nämnligen om en häst som hade fått kolik och som de fått öppna... men som senare dog.

Fast chanserna för om de överlever elelr ej har ju mycket att göra med VAD som föranleder buköppning (finns ju annat än tarmvred liksom) och hur snabbt hästen buköppnas.

Däremot finns det någon generell procentsats för hur stor själva risken med narkos och öppning är i sig, och den är inte sådär jättehög, utan sen är det hästens status vid öppningen (hur medtagen är den, hur gammal, hur lång tid gick det från insjuknande till öppning etc) och anledningen till attd en fick öppnas som styr.

De flesta man hör talas om klarar det iaf, men det är nog lite väl litet underlag för att dra några slutsatser av..

Jo, orsaken till koliken har naturligtvis betydelse för utgången. Men å andra sidan är buköppning den sista utvägen när inget annat har fungerat och då får man utgå från att hästen är mycket illa däran. Rent kirurgiskt tror jag att ett tarmvred är att föredra (och har bättre prognos) än t ex en kraftig förstoppning. Jag vet inte heller hur många som faktiskt överlever, men mer än 50% skulle jag inte tippa på. Jag vet en som har klarat sig och mår bra och en skrälldus som avlivats under pågående operation pga utbredda tarmskador och dylikt eller avlidit/avlivats postoperativt då tarmen inte vill komma igång igen och nya kolikanfall tillstöter. Även bukhinneinflammation och fång nämns som vanliga komplikationer.

De jag vet som buköppnats (8 st) så har det ffa varit tarmvred eller förstoppning samt en med massaktivering av blodmask. Alla åldrar från föl till 16-åringar. Alla utom två klarade sig (en dog på operationsbordet och en annan avlivades när de öppnat då en stor del av tarmen dött och inte gick att rädda).

Så Där är överlevandeprocenten god, men skulle man fråga en annan så kanske 8 av 10 dött istället. Är nog bara sjukhuset som kan ge rättvis statistik. Man kan ju ha "turgubbarna" i bekantskapskretsen, eller "otursnissarna", det vet man ju inte.

Men ska jag gå på bekantskapskretsen så är jag betydligt mer rädd för ett benbrott än en buköppning för benbrotten verkar det gått åt skogen med för 90%..

Personligen är jag högst tveksam till hur jag skulle ställa mig inför en buköppning, om jag skulle gå med på en öppning eller låta hästen somna istället. Jag är lite tveksam till att låta dem gå igenom ett så stort ingrepp med så stora risker och den konvalescens som är.. Å andra sidan är jag inte säker att jag när jag (gud förbjude) hamnar i den situationen å det bestämdaste kommer säga "öppna, gör allt ni kan". Samma gäller benbrott, jag kan tänka en sak NU, men när jag står där vetesjutton.

Känner igen mig precis... Jag skulle ALDRIG utsätta min häst för en buköppning, han skulle ha fått somna in innan det ens blev aktuellt! Men... om det hände... lillemannaponken skulle allt lagas till varje pris och helt skulle jag vilja stå bredvid kirurgerna och sikta på dem med lämpligt vapen så att de verkligen verkligen gjorde sitt bästa! :D

Vid vilket/vilka djursjukhus har de ingrepp du känner till gjorts? Nyfiken...

Majoriteten på Ultuna (min närmsta klinik som gör sådana ingrepp så det är rätt naturligt, bekantskapskretsen är ju inom det området), två av den på Helsingborgs djursjukhus (en av dem klarade sig inte).

Jo, jag är rädd att om Vision bröt benet eller behövde buköppning skulle jag spänna ögon i veterinärerna och säga "ÖPPNA! Jag struntar i vad det kostar, jag struntar i vad försäkringen täcker. ÖPPNA HONOM NU!".. :crazy:

Men såhär med sunda förnuftet utan att behövt ta det beslutet så skulle han få somna både om han krävde buköppning eller om han fick ett otäckt benbrott som krävde hängmatta osv. Men som sagt, när man står där är jag inte så säker på att man tänker lika rationellt längre..

Fast det beror nog mycket på hur hästen mår innan och prognosen. Unghästen valde jag ju att låta somna hellre än att gripa efter halmstrået. Men där var det avgörande att hon mådde så fruktansvärt dåligt och hade så ont och INGET verkade hjälpa. Jag fick välja - djurambulans till Ultuna för intensivvård, bukpunktat och vidare undersökningar eller att låta henne somna. Hon fick somna. Men som sagt då hade jag i tre veckor sett henne bli sämre och sämre trots all upptänklig hjälp, och prognosen var så nattsvart att det var hemskt. Men om allt varit detsamma UTOM att hon inte haft ont och själv velat slippa, då vetesjutton. Säg att hon varit rätt oberörd själv, då kanske jag gript efter halmstrået och sagt åt dem att löpa linan ut, det får bära eller brista. Men när hon led..nää..

Så om jag åker in med en akut kolik och de vill ha tillstånd att öppna kanske jag resonerar annorlunda än om vi i en halv dag innan kämpat och hästen blir sämre och sämre och det som återstår är att låta hästen slippa mer, eller att öppna och hoppas han klarar sig.

Fast just benbrott... Tre månader i hängmatta, tre månader på box, ett halvår i hage.. Han skulle vara självmordsbenägen sen, det är en arbetsnarkoman.. Så där skulle det nog vara lättare på så sätt. Då är det eg värre med en lindrig senskada. Hagvila ett år, god prognos (och inte ens chans f-bolaget skulle gå med på utdömning). DÅ skulle jag ha ordentliga samvetskval, för jag vet hur himla deppig han blir av att bara gå.. Vet ju hur det gick med kallblodsstoet (som också hatade att bara gå) som jag ju försökte ha kvar som haghäst. Lite för länge tyvärr, jag önskar jag tagit bort tidigare.. Hon hade ju inte ont men hon mådde PSYKISKT fan..

Usch, bara hoppas man slipper ta sådana beslut mer =/

Min lilla ängel har blivit bukopererad 3 gånger för upphängning av tjocktarmen.1:a gången var hon jätte dålig för då hade det blivit väldigt stopp för att tarmen hade nog hängt uppe ett tag.
Hon blev öppnad senast nu i sommar då hon även hade en 2 veckors gammalt föl vid sidan, men allt gick bra och han har verkligen en livsglädje som man inte kan ta stopp på i första hand.
Men som sagt så är inte själva operationen som är så farlig utan att det är uppvakningen, att de ska börja äta ordentligt så att tarmen fungerar och att de slipper bukhinneinnflamation,bråk oah andra infektioner.
Jag skulle gissa som de andra på att statestiken ligger på ca 50 %.

För att säga min egen statestik så vet jag två hästar som buköppnats och båda är nu döda. Den ena dog dagen efter och min egna som buköppnades i oktober klarade operationen och sviterna efteråt, bukhinneinflammation osv, men fick sen ett bråck på såret och då valde jag att hon aldrig mer skulle få lida. Så i december fick hon åka upp till himlen. Hon klarade ju buköppningen, trots dåligt hjärta och 19 år gammal, men sen hände det där och ja, det kändes bäst för henne.
Jag minns även en häst på ridskolan när jag var ung som dog i tarmvred, men jag vet inte om hon kom så långt som till öppning eller hur det blev.

Min är buköppnad och opererad i 4h pga sammanväxta tarmar (lång historia). Inga komplikationer efter. Det är 10år sen snart. Hon har haft kolik vid 2 tillfällen efter det och det har varit vid extrem boxvila (blockhalt) jag vet ju inte om det beror på tarmoperationen eller ej (8 år efter operationen första gången) men så är det i alla fall.

Ärret är som ett ganska långt litet dike under magen upp mot juvret.

Min helt vanliga försäkringen täckte men det är ju länge sen, jag vet inte hur det är nu.

Min helt vanliga försäkringen täckte men det är ju länge sen, jag vet inte hur det är nu.

Jodå, veterinärvårdsförsäkringen gäller MEN om man har 20 - 25 000 kr (dvs inte utökad) så räcker den sällan till. Det går rätt snabbt att komma upp i 40 - 50 000 kr vid en buköppning och tiden på djursjukhuset efteråt. Så utan utökad försäkring (eller en rejält utnyttjad utökad försäkring) riskerar man att få betala rejält mycket ur egen ficka...

Grejen med kostnaderna är väl att i stort sett alla buköppningar sker på jourtid, allt blir mer eller mindre dubbelt så dyrt som om det hade hänt en vardag.

Jag har varit till Skara en lördag för 1,5 år sedan, med en kolikhäst (inte min egen tack och lov), försäkringen skulle inte räcka till eftervården, och prognosen för hästen som avelssto (hade sitt första [sju veckor gamla :cry:] föl vid sidan) var inte god. Hon fick sluta sina dagar i Skara.
Enligt vet i Skara hade de knappt hört talas om akuta buköppningar på icke jourtid.

Grejen med kostnaderna är väl att i stort sett alla buköppningar sker på jourtid, allt blir mer eller mindre dubbelt så dyrt som om det hade hänt en vardag.
Det är nog därför min försäkring täckte gott och väl, hon opererades planerat, på ordinarie operationstid en vardag. Stod kvar i 10 dagar, inga komplikationer.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Forskning runt om i Europa ger ett ganska samstämmigt resultat när det gäller prognosen för buköppning på grund av kolik. Det är en...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 877
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Jag har aldrig råkat ut för det själv så jag undrar hur det funkar om man får en väldigt hög veterinärräkning.Säg att hästen måste...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 321
Senast: ako
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama