Buköppning - måste skriva av mig

ockelboanna

Trådstartare
I dag så har vi haft veterinären här ute för att behandla mitt halvblod för kolik.
Efter 4 timmar hade det fortfande inte släppt utan vi blev nerskickade till Ultuna. Vi träffade super mysig personal där som tog hand om vår vän sen 14år på bästa sätt.
Han fick samma behandling som tidigare på dagen dvs Vetanyl (kramplösande), smärtstillande samt paraffin genom sond.

Sen fick han komma till en jättefin box i en egen del av en av stallarna för att få lugn och ro.
Där satte de honom på 20 Liter dropp som skulle gå i under natten samt täta tillsyner och promenader.

Innan vi åkte så pratade vi med vet. som berättade att han hade sina aningar att grovtarmen hade hängt upp sig i fel läge och låg upptryckt mot ryggen (kan säga att hästens form var fruktansvärt onaturlig...allt såg fel ut), de skulle dock avvakta över natten om det gick då detta fenomen kunde rätta till sig själv med lite tur vilket skulle vara det bästa för alla parter med tanke på komplikationer och konvalecens.

02,20 ringde telefonen och Vet. berättade att min älskade vän hade blivit sämre och skulle öppnas omedelbart. Om det inte skulle gå att rädda honom så skulle de ringa under OP och meddela detta.

Jag har haft denna underbara varelse från att han var nyfödd, dvs i 14år! Det gör så ont i mig så jag vet inte vart jag ska ta vägen.

Till råga på allt så har vi bott inne på barnkliniken med vår 6-åring helgen som var då han var jättedålig.

Nu är klockan 04,51 och själv sitter jag och funderar hur mkt det är meningen att man ska orka som människa.

Hoppas ni får en trevlig semester - det här har hittills varit den värsta sommaren i mitt liv!

Sv: Buköppning - måste skriva av mig

Så hemskt! Jag hoppas att de blir bra, både hästen och 6-åringen. Jag håller tummarna, och vill ge dig en styrkekram. Jag hoppas att resten av sommaren blir mycket bättre än den varit hittills för dig!

Precis den här situationen gick en av mina bästa vänner igenom. Det är grovtarmen som hänger upp sig. Prognosen är god!! Hästen i vårt stall var 3 år och blev fruktansvärt sjuk i kolik, opererades akut och var ganska vissen ett tag. Han fick stå på box en tid innan han fick börja äta gräs och vara i liten hage. Efter ett par månader sattes han igång och mår alldeles utmärkt idag utan några som helst efterverkningar av operationen och det är 2 år sedan. Hästen såg ju lite eländig ut en tid men har helt återhämtat sig så jag vill peppa dig att ha stort hopp. Visst kan det bli en annan utgång men ta inte ut den i förskott. Buköppningar kan gå bra! Jag håller tummarna för din häst.

Jag tror átt hela Buke skickar styrkekramar- fast vi inte känner dig.

Hoppas att allt går väl med både häst o pojke:laugh:
Många stora Kramar:bump:*vet inte vad jag ska använda för smileys*

Jag vet precis hur det känns, min första egna ponny buköppnades för 6½ år sedan nu och fyfan jag minns fortfarande vad vidrigt det var, hur rädd jag var och allt sådant. Fast han kom in akut och opererades direkt när vi kom dit för han kunde knappt stå på benen p.g.a. smärta. Sen var det inte någon upphängning utan lipom, han hade varit extremt fet och börjat samla fett inuti kroppen så en fettboll hängde ner i tarmsystemet och en dag sa det bara stopp.

Han opererades och vi fick se honom, åkte hem när han var vaken och dagen efter när vi kom och läste journalen stod det; 03:30; "Bankar, HUNGRIG!!!", då blir man ganska glad, för som ponnyägare vet man ju hur de små liven fungerar om man säger så... ;) En ponny som mår bra vill ju ha mat!
Han blev helt återställd, han stod på box i 6 veckor, liten hage tre veckor och till slut vanlig hage och åt små små portioner väldigt länge (typ en tuss på knappa ½kg under hela konvalecensen flera flera gånger om dagen), han läkte hur bra som helst och man kunde inte se alls att han blivit öppnad (och då är det här ändå några år sen som sagt, idag är de säkert ännu duktigare).
Han fick gå i pension sen p.g.a. sin ålder och nu i vintras fick han återigen kolik (det är ju tyvärr det som kan hända men så behöver det ju inte vara i alla fall heller) och togs bort för vet. och hon som hade honom ansåg att han var för gammal och det var värdigare att få avsluta än vänta och lida - vilket jag höll med om. Han har haft 6 underbara år efter sin buköppning och gått som ridskole/läromästar-ponny och bara njutit!

Så det kan absolut sluta bra, jag håller alla tummar och tår för att din häst kryar på sig! :)

Jag vet av egen erfarenhet att detta är jättejobbigt !
Men du kan vara lugn, veterinärerna kan det där .
Kolla upp din försäkring ordentligt, jag fick lösa ut mitt sto för mycket pengar.
Jag tror att vi som människor "bara" får så mycket som vi klarar, trots att det ibland bara blir för mycket !
Lycka till med barnet också !

Kram från Hambo

Håller tummarna att allt gått bra för er under morgonen! :bow:

Vet precis hur ovissheten det känns, var själv ner till Ultuna igår kväll med en oförklarligt blockhalt häst...

*kl*

Skickar massa styrkekramar!
Hoppas allt blir bättre för er båda :bump:

Tumhållning och kramar härifrån med, både att op gick bra, och att eftervården går bra.

som svar till er alla!

tack för alla kramar och uppmuntande ord - det värmer!

Vet ringde nu på morgonen och berättade att det hade blivit en lång och tuff operation men att ha inte hade klarat sig om han inte redan hade varit nere på kliniken - vi har 20 mil dit och det var knappt att det gick att åka när vi åkte vid 17,30 på kvällen.

Han har klarat de första delarna med narkos och uppvak så nu är det tarmfloran och OP såret som är prio 1.
Han kommer att bli kvar där nere minst 7 dagar om inget annat inträffar, sen blir det boxvila i 1 månad!

Det blir sååå dyrt kan jag säga men det är inte mitt största bekymmer just nu - jag vill ´bara att juvuelen ska bli friskt, där är ju som bekant dyrt att ha djur!

Skulle vilja åka och hälsa på idag men avvaktar nog till i morgon för han var mkt medtagen och nere idag! inte så konstigt med tanke på vad han har varit med om!

Vad skönt att höra att det finns hästar som har blivit helt återställda av detta också!

TACK IGEN FÖR ALLA UPPMUNTRADE STYRKEKRAMAR DET HJÄLPER EN DEL NU NÄR DET KÄNNS TUNGT!

kul att det vägen!!!
Ultuna är verkligen proffsiga

Håller tummarna att allt gått bra för er under morgonen! :bow:

Vet precis hur ovissheten det känns, var själv ner till Ultuna igår kväll med en oförklarligt blockhalt häst...

men då kanske det var ni spm kom in efter oss????
vet. sa till vår djursjukvårdare att det rullar på för det är en blockhalt häst på ingång...vi åkte nog därifrån vid 20,30!

Ja det kanske det var! :idea:

Jag vet faktiskt inga exakta tidpunkter under kvällen, mer än att vi åkte från Storvik någon gång efter 17.00 och var hemma igen vid 22.00.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka