F
Fullblod
För två veckor sen blev min älskade pålla akut buköppnad å sen har hon varit kvar i Helsingborg sen dess... Hon skulle fått komma hem i onsdags men fick då feber, var dock feberfri redan dagen efter. Dock så vågade vi inte ta hem henne eftersom vi inte visste vad febertoppen berodde på, vet vi egentligen inte ännu heller men iaf. Igår skulle hon fått komma hem igen, men har förmodligen fått en liten infektion i såret så det droppar lite sekret . När jag pratat med veterinär så verkar det iaf som om hon ska få komma hem imorgon nu, åtminstone prelininärt . Vågar verkligen inte hoppas för mycket förrän vi är på väg hem med henne igen. Nu till min fråga; Ni som haft hästar som buköppnats hur har eftervården varit för er? Misstänker att jag får reda på allt av vetten imorgon men vill ändå förbereda mig lite. Jag vet ju att hon ska stå på box i 6 veckor nu när hon kommer hem, men att hon får skrittas för hand och longeras 10-20 minuter om dagen iaf. Sen att det är hage 6 veckor efter det innan man får sätta igång henne uppsuttet, men vad gäller utöver detta, även om det säkert skiljer från fall till fall? Får hon bara skrittas under longering eller kan man tex tömköra henne lite försiktigt? Hon har lite svårt att skritta vid longering nämligen å det är mycket lättare att kontrollera henne på töm . Vad händer sen hur gör man för att sköta såret på bästa sätt, vad behöver jag tänka på osv? Behöver alla tips jag kan få just nu för att jag ska lugna mig lite