buköppnad

F

Fullblod

För två veckor sen blev min älskade pålla akut buköppnad å sen har hon varit kvar i Helsingborg sen dess... Hon skulle fått komma hem i onsdags men fick då feber, var dock feberfri redan dagen efter. Dock så vågade vi inte ta hem henne eftersom vi inte visste vad febertoppen berodde på, vet vi egentligen inte ännu heller men iaf. Igår skulle hon fått komma hem igen, men har förmodligen fått en liten infektion i såret så det droppar lite sekret :(. När jag pratat med veterinär så verkar det iaf som om hon ska få komma hem imorgon nu, åtminstone prelininärt :). Vågar verkligen inte hoppas för mycket förrän vi är på väg hem med henne igen. Nu till min fråga; Ni som haft hästar som buköppnats hur har eftervården varit för er? Misstänker att jag får reda på allt av vetten imorgon men vill ändå förbereda mig lite. Jag vet ju att hon ska stå på box i 6 veckor nu när hon kommer hem, men att hon får skrittas för hand och longeras 10-20 minuter om dagen iaf. Sen att det är hage 6 veckor efter det innan man får sätta igång henne uppsuttet, men vad gäller utöver detta, även om det säkert skiljer från fall till fall? Får hon bara skrittas under longering eller kan man tex tömköra henne lite försiktigt? Hon har lite svårt att skritta vid longering nämligen å det är mycket lättare att kontrollera henne på töm :p. Vad händer sen hur gör man för att sköta såret på bästa sätt, vad behöver jag tänka på osv? Behöver alla tips jag kan få just nu för att jag ska lugna mig lite :angel:

Sv: buköppnad

Min ponny buköppnades 2003 och jag hade det nog väldigt enkelt!
Förvisso blev han febrig och lite hängig i samband med stygn som distriktaren hade svårt att ta bort men han skickade oss till djursjukhus och kunde iallafall erkänna sitt "fel" sas.
Men det blev inget värre än en mindre infektion som var typ "ytlig" så han fick bo på Strömsholm 1 vecka till. Togs massa prover, levervärden etc men det var ingenting allvarligt.

Efter det hade vi det väldigt enkelt, följde skötselråd ang såret och anvisningar för hur lite mat han skulle ha och hur många ggr/dag. Vi gjorde rent med aloe vera sårtvätt och höll det täckt med fixomull (finns på apoteket) medans det var gojsigt. Det läkte faktiskt oförskämt bra och han återhämtade sig riktigt bra och trots att han slet sig och drog/rymde från boxen/rymde från sjukhage till stora hagen (suck...) under konvalecensen så gick allting bra. Han stod på box från början av mars till påsk ungefär (det är väl där i mitten/slutet av april?) och sen fick han börja gå ut i en liten hage som vi kunde göra större undan för undan.

I juni var han så pass återställd att han gick att rida, i bra kondition trots omständigheterna och då flyttade han till sitt "pensionärshem" som var en mindre ridskola utanför stan där han mest skruttade runt i 6-7 år tills han tyvärr fick kolik igen och var tvungen att tas bort.
Men han läkte otroligt bra, man kunde inte urskilja öht att han hade blivit buköppnad, han blev sig själv psykiskt väldigt fort (på hans journal stod det "HUNGRIG!!!" 11h efter operationen :D) och fick ha ganska många fina år ändå!

Vi (eller de som hade honom snarare) fick bara tänka på att hålla honom i bra kondition och han fick inte bli för överviktig och det var inga problem.

Vi följde igångsättningen, foderangivelserna och sårvården slaviskt och det tror jag bidrog till att det gick väldigt fort för honom att komma tillbaka. Men jag gjorde också ett eget val att inte träna upp honom till den nivån han vart på innan han blev sjuk för att jag tyckte inte det kändes riktigt okej att försöka få upp en då 17årig ponny på FEI nivå i dressyr "bara för att", han hade tävlat sen han var 6 år och gjort så mycket för mig så han fick bli en glad, lurvig, långmanad pensionär som lärde en hel massa nybörjare saker på den lilla ridskolan :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 054
Senast: Fazeem
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 336
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka