Bukig unghäst

C

CindyLou

Har en 4 årig arabvallack som alltid varit bukig sommar som vinter. På vintern har han fått extra protein tillskott men ingen skillnad. Han är inte mkt riden men under de två senaste veckorna så är han under igångsättning/grundutbildning. Han har annars även en dålig överlinje vilket han alltid haft och lite spettsigt kors och smal bog, dock har bogen börjat bredda sej lite nu.

vad har ni för tipps och råd att ge till mej för att få bort bukigheten, förbättra överlinjen och muskla upp sej?

Sv: Bukig unghäst

Vad får han att äta? Vad innehåller höt i protein? Vad för extra protein har du gett och hur mycket? Hur står det till med parasitstatusen?

Jag är inte jätte kunnig med detta, men har en arab i stallet, och den ser också ut som du beskriver din. Buken och bogen går säkert att jobba bort men spetsigt kors tror jag kanske är något som är vanligt hos araber. han har alltid haft den och även om ägaren tränar mkt i backar försvinner den inte.
står hästen på halm? i så fall kanske den tuggar i sig den, dom brukar bli bukiga utav det.

hoppas du hittar en bra lösning, får gärna skriva om den om du hittar någon:)

Vad får han att äta? Vad innehåller höt i protein? Vad för extra protein har du gett och hur mycket? Hur står det till med parasitstatusen?

Nu på sommaren får han gräs,mineraler, b och e vitamin.

På vintern får han fri tillgång på hö och då äter han kanske 9-10kg. Sista skörden hade vi ingen analys men det hade vi året innan. Har ej köpt hö inför denna höst/vinter men analys kommer att tas. Han har tidigare testad 2-4kg grund/groov/ åsebro cool. Även 2kg lusern pellets el 4kg lusern hackad strå. Det har varit lite olika genom åren i längre perioder för att se om det blir någon skillnad. Ett tag så fick han även proteinsoja.

Vi har två hästar på 2 ha mark uppdelat i tre hagar. I år ska vi börja med en spec vinterhage ha den som d. Gräset växer ngt dåligt i början men sedan så skjuter det fart i juni då det blir högt och hästarna hinner inte äta allt. Arabstoet har fin överlinje och är rund, förra året fick vi ha munkorg på henne men det känns fel på unghästen eftersom han inte är kraftig annars utan bara bukig.

0:ad på träckproven i våras båda
150 EPG av lilla blodmasken på 4-åringen i augusti 2008. 0:ad stoet
0: ad på träckprovet våren 2008 båda
köpte stoe
1600EPG av lilla blodmasken jan 2007 månad efter vi köpt honom.

2 hagar som varit "djurfria" och som dom tagit hö på har vi nu haft som hage i 3 år.
1 hage var innan 3 år sedan sommarkohage ,finns en del smörblommor i.

Ja jag har även jag sett bukighet hos araber.

På vintern så står dom på spån. Dock funderar jag på halm till stoet när hon ska föla nästa år.

hemma003.jpg

gmma.jpg

Ca 2 veckor mellan bilderna.

Han ser lite rultig ut överhuvudtaget !
Det försvinner nog när du kan börja motionera honom mer !
Hej från hambo

Det kan nog stämma, men tycker det bara sätter sej över magen.

Det kan nog stämma, men tycker det bara sätter sej över magen.

Ser inte bilderna tyvärr. Står han på halm? En del hästar äter mycket halm som tar upp en massa plats i "systemet", samma sak med grövre hö. Utöver det krävs det bukmuskler för att magen ska hållas ihop. Arbetas hästen så muskelringen engageras ("går på tygeln")? Galopp är det som tränar upp bukmusklerna bäst.

Konstigt att bilderna inte syns. Hästen står ej på halm utan går på bete. Spån på vintern i box. Inte mkt riden men longerad och ngt arbetad med tömkörning och skogspromenader. Nu igång sedan två veckor. Har funnit mer motivation nu äntligen. Har bara tränat i lättare form de sista dagarna. Har märkt att efter ridturen de sista dagarna så syns/känns det lite bukmuskler kanske det är på g?

Är det lagom med fem dagars ridning i veckan eller är det för mkt för en 4 åring?

Håller på med igångsättningen just nu. Behöver han mer foder nu på sommaren? Hö vill han ej äta nu när det finns gräs och krafft blir han ännu rultigare/bukigare av på sommaren.

Nu på sommaren får han gräs,mineraler, b och e vitamin.

På vintern får han fri tillgång på hö och då äter han kanske 9-10kg. Sista skörden hade vi ingen analys men det hade vi året innan. Har ej köpt hö inför denna höst/vinter men analys kommer att tas. Han har tidigare testad 2-4kg grund/groov/ åsebro cool. Även 2kg lusern pellets el 4kg lusern hackad strå. Det har varit lite olika genom åren i längre perioder för att se om det blir någon skillnad. Ett tag så fick han även proteinsoja.

Vi har två hästar på 2 ha mark uppdelat i tre hagar. I år ska vi börja med en spec vinterhage ha den som d. Gräset växer ngt dåligt i början men sedan så skjuter det fart i juni då det blir högt och hästarna hinner inte äta allt. Arabstoet har fin överlinje och är rund, förra året fick vi ha munkorg på henne men det känns fel på unghästen eftersom han inte är kraftig annars utan bara bukig.

0:ad på träckproven i våras båda
150 EPG av lilla blodmasken på 4-åringen i augusti 2008. 0:ad stoet
0: ad på träckprovet våren 2008 båda
köpte stoe
1600EPG av lilla blodmasken jan 2007 månad efter vi köpt honom.

2 hagar som varit "djurfria" och som dom tagit hö på har vi nu haft som hage i 3 år.
1 hage var innan 3 år sedan sommarkohage ,finns en del smörblommor i.

Min dotter har en likadan arabkille som köptes vid 4,5 år (är nu sex), han har fram till i vintras varit bukig och haft dålig överlinje.

Vi har väntat ut det en del eftersom vi också trodde att det hade med träning och uppbyggnad att göra, men i vintras så höjde vi kvoten av SRP/MJ i hans foderstat och då kom resultatet, givetvis så tränas han också.

Fram till nu så har gräset varit hyfsat tillräckligt för honom, men nu synns det att han börjar tappa och då är det dags att stödutfodra på betet.
Det vi gör då är att tillsätta protein i någon form, lusern, soja, KP m.m. vad som passar bäst är individuellt för häst & människa.

Summa sumarum så behöv det en analys på det hästen äter och att räkna ut kvoten av det han får/fick när han har/hade dålig överlinje och öka den sen sucsessivt tills man hittar en balans som passar individen.

Oftast tror jag att gemene man fodrar med en för låg kvot för jag ser många hästar med toppiga överlinjer?

/Camilla

Håller på med igångsättningen just nu. Behöver han mer foder nu på sommaren? Hö vill han ej äta nu när det finns gräs och krafft blir han ännu rultigare/bukigare av på sommaren.

Träning och mer protein!:idea:

Krafft kan vara så mycket olika, enligt min uppfattning så behöver sådana hästar mer protein, energi får den oftast tillräckligt ändå genom grovfoder om de inte tränas på elitnivå!

/Camilla

Jag skulle prova att lägga i lite extra protein i kraftfodret.
Hur ser betet ut?

Sen tror jag att eftersom hästen är såpass otränad så saknar den rygg och magmuskler som "håller uppe" magen.

Jag har själv ett 5 årigt hbl som är under igångsättning. Hon är lite bukig, men framförallt är det brist på muskler.
Hon går på bete 24/7, får tillskott med sojaprotein.
Henne löslongerar/lösgalopperar jag mycket, samt går ute offroad i skogen.
Longerar vi i paddocken (med lina) är det mycket övergångar skritt-trav-skritt samt galopp-trav-galopp.

Vad har han gått på för kvot hitills?
Min häst tappar muskler när kvoten kommer under sju vilket tog ett tag att komma på då hon "borde" klara sig på en betydligt lägre kvot.

Sedan tror jag att mycket av magen försvinner när han får magmuskler.

Det bästa hade ju varit en riktigt kuperad hage.

Tyvärr är det väligt plant där jag bor. Hagar,skog och mark. Dock finns det en brantare backe ca 4km hemmifrån och ett sandtag med en del klätterstigar ca 5km hemifrån. Har varit och klättrat två gånger. Blir mkt skritt, en del trav och korta galoppsträckor då det är lite långt för honom. Sedan brukar jag klättra några få gånger i skritt. Vet ej hur långt man ska rida med en otränad unghäst så jag tar det väldigt lugnt just när vi ska ut och klättra.

Sedan så har jag ingen kvot nu då han går på bete.Inget hö.

Har tidigare longerat mkt men jag är rädd att det sliter så jag har inte gjort det så mkt på den sista tiden. Han är extremt lätt att longera. Dock så arbetar han inte med ryggen alls utan travar/galopperar med huvudet högt. Är inte mkt för inspänningar men inspänningstyglar el halsförlängare?
Har en rundkorall men den är inte helt iorning ännu tyvärr.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar