Bukig unghäst

Sv: Bukig unghäst

Vad föreslår ni som bästa proteinet under bete? Lusern kanske? hackad eller pellets? Pelletsen kanske går ner lättare på sommaren?
Haft soja men är inte riktigt förtjust i det.

Sedan så har jag ingen kvot nu då han går på bete.Inget hö.

Det förstår jag att du inte har för det har inte jag heller vid denna tid på året, men du skrev att hästen var sådan både sommar som vinter och då har du kanske en kvot från i vintras/våras som du vet är för liten för din häst?

Orsaken till att det är bra att titta tillbaka hur den varit när den antagligen har varit för låg är att du kan påverka det snabbare i höst när du börjar fodra med grovfoder.

/Camilla

Vad föreslår ni som bästa proteinet under bete? Lusern kanske? hackad eller pellets? Pelletsen kanske går ner lättare på sommaren?
Haft soja men är inte riktigt förtjust i det.

Jag fodrar gärna med lusern för att det är ett grovfoder och inte ett kraftfoder.
Hästen äter inte pelletsen så det blir hack och det har gjort att jag periodvis har tillsatt K****t Protein och i vintras provade jag även soja pga. att volymen blivit så stor på lusernhacket.
/Camilla

Ett tips kan vara vanliga inspänningstyglar (det räcker ofta med att ha en på yttersidan), som är löst spänd.
Inte för lös så att han kan fastna, men samtidigt så hindrar den honom från att köra upp huvudet för mycket.
Beter han sig bättre då kan det ju vara ett sätt, men det sliter på benen, så det bör man ju inte göra för ofta.

En rundcorall vore ju super att träna i :)

Så nu har jag fodrat med ett kg lusern ett tag, tror mej se ngt litet i skillnad.
juli194.jpg

Nu ser man skillnad. Lucern ger jag till mina som extra tillskott. Unghästen kommer att få lite havre ovanpå.
Sen så kan unghästar vara bukiga vissa perioden, beror på hur de växer. (min erfarenhet)
Det får vara lite mage om de har mer eller mindre fri tillgång på grovfoder. Bukigheten rättar sig oftast när de rids och arbetar ordentligt. Som sagt, när de får mer muskler.

Fin häst!!:love:

Tack!
Har börjat ana en bukmuskel när jag rider/har ridit med. Jättekul!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar