Bukig häst, vad ska man göra?

E

et_flikkan

Fick hem nya hästen igår och hon är ruskigt bukig. Har en enorm mage men revbenen syns.

Går nu på en foderstat på 12 kg hö och 3 nävar havre, 7 dl betfor, 1 dl mineraler.
Höet innehåller:
smbp 58
Mj 6,2
C 2,4
P 1,5
Mg 0,7

Kan hon gå på bara hö tror ni elr kommer jag behöva lägga till nått annat?
 
Sv: Bukig häst, vad ska man göra?

En avmaskning och mkt grovfoder och lite motion tro jag skulle hjälpa;)
 
Sv: Bukig häst, vad ska man göra?

Avmaskad är hon.
Det e bara tolv kg ensilage som ingår i stallhyran tyvär.
 
Sv: Bukig häst, vad ska man göra?

men om hästen behöver mer grovfoder måste det väl gå att ordna??
 
Sv: Bukig häst, vad ska man göra?

Mer grovfoder behöver hon nog inte, vi har halm som hon kan äta och som hon äter av :p. Jag tänkte mest på protein, om hon har brist på det.
 
Sv: Bukig häst, vad ska man göra?

et_flikkan skrev:
Mer grovfoder behöver hon nog inte, vi har halm som hon kan äta och som hon äter av :p. Jag tänkte mest på protein, om hon har brist på det.

Nej knappast brist på PROTEIN med det silaget (kvot på över 9) ni har nu. Men det är ju det den fått INNAN, hos den förre ägaren, som gett resultatet! De kanske hade proteinlågt grovfoder?
Det borde lösa sig nu när hästen får ett bättre grovfoder. Sen är frågan om 12kg räcker...

Vad är det för häst? Storlek? Vikt?
 
Sv: Bukig häst, vad ska man göra?

Har hon haft proteinbrist tidigare så kan det ju ta ett tag innan bukigheten försvinner.

ta ett träckprov för att säkerställa att hon inte har mask, även om hon är maskad.

Du kan ju alltid köpa tex. kraffts lucernmix, har lite lägre protein än vanliga lucernen, och ge som kompletterande om du bara får 12 kg hösilage.
 
Sv: Bukig häst, vad ska man göra?

Håller med dig om att göra träckprov för att SÄKERSTÄLLA att det inte är mask och att hon kan ge lusernmix eller lösa det på annat sätt så hästen får i sig mera.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 804
Senast: Blubbis
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 207
Senast: isafore
·
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 208
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp