bukig av lucern?

U

Uddatyp

kan dom bli de?
min häst va väldigt tunn förut men inte så stor mage och sen när ja började ge lucern har hon blivit väldigt bukig?
undrar om de beror på lucernen?
jag tränar mycke så hon borde inte ha den där magen ju.
tränar i backar och galopp, intervallträning o mycke dressyr varje vecka, hon har 1 vilodag som vi e ute och går eller så får hon bara stå.

så ja fattar inte varför denna bukighet inte försvinner?
kan de bero på fodret?
hon har bra ryggmuskler, och bra överlinje.
ja kan knappast träna henne mycke mer?
 
Sv: bukig av lucern?

de är inte heller lite för stor mage asså de ser ut som om hon gå på bete...som om hon va dräkig eller nåt.
kan de va proteinbrist hon har endå?
även om hon har ganska bra med muskler vid rygg o så.
håller nämligen på att bygga upp henne.
ska ja öka lucernen kanske?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: bukig av lucern?

hej! akta så hon inte får ett protein överskott det brukar märkas vid träningen.. hästen blir nästan sämre istället för bättre. sen knölar å svullna ben. vad får hon på en dag? mvh johanna
 
Sv: bukig av lucern?

vad får hon för foder nu och vad har du för näringsvärde på höet?
 
Sv: bukig av lucern?

de e ju de att ja inte har någon analys på höet.
därför e de lite svårt men hon får fri tillgång på de och äter inte så mycke..

nu får hon 1½kg havre, och 6dl lucern också fri tillgång på hösilaget.
 
Sv: bukig av lucern?

racerbumbi skrev:
hej! akta så hon inte får ett protein överskott det brukar märkas vid träningen.. hästen blir nästan sämre istället för bättre. sen knölar å svullna ben. vad får hon på en dag? mvh johanna

så länge proteinöverskottet kommer från grovfodret (vilket lusserna räknas som) är det ingen fara..
 
Sv: bukig av lucern?

Uddatyp skrev:
de är inte heller lite för stor mage asså de ser ut som om hon gå på bete...som om hon va dräkig eller nåt.
kan de va proteinbrist hon har endå?
även om hon har ganska bra med muskler vid rygg o så.
håller nämligen på att bygga upp henne.
ska ja öka lucernen kanske?
ja, det kan du göra, lusern är grovfoder så det är bara att ge.
6dl är ju inte så mycket så jag tror inte att det är lusernet som ger bukigheten.
1liter är ca ½ kg och jag ger min arab 1½ kg dvs 3liter
 
Sv: bukig av lucern?

vart har du fått det ifrån??? protein som protein!! det ska vara balans. sen spelar det ingen roll om det är från kraft eller grovfoder!!
mvh johanna Dipl. inom foder, träning & massage för häst
 
Sv: bukig av lucern?

Trådskaparen ursäkta att jag lånar tråden...........


Det där vill jag ha en närmare förklaring på tack.

Alltid så talas det om att proteinöverskott från grovfoder är inte skadligt. Trots detta har jag sett hästar som blivit helt sjuka i sina kroppar av ex. hösilage. Ett halvt stall som såg ut som Belgien blue djur där det var massörer och kotknackare och laserbehandlare ute varje vecka för att hästarna var så stumma och stela i sina kroppar.

Den kraftfodergivan de fick utöver hösilaget var ju onödigt men kan omöjligt ha varit orsaken till problemen.
Så nog tror jag att protein och kväveöverskott från grovfoder kan skada, men eftersom jag bara är hästägare så kan jag ju bara tro så ut med det nu du som bör veta.
 
Sv: bukig av lucern?

Uddatyp skrev:
kan dom bli de?
min häst va väldigt tunn förut men inte så stor mage och sen när ja började ge lucern har hon blivit väldigt bukig?
undrar om de beror på lucernen?
jag tränar mycke så hon borde inte ha den där magen ju.
tränar i backar och galopp, intervallträning o mycke dressyr varje vecka, hon har 1 vilodag som vi e ute och går eller så får hon bara stå.

så ja fattar inte varför denna bukighet inte försvinner?
kan de bero på fodret?
hon har bra ryggmuskler, och bra överlinje.
ja kan knappast träna henne mycke mer?

Grovfoder fyller ut tarmarna och det kan ge en häst större omfång på magen, likaså en avslappnad mage blir ju ibland rundare än om hästen står och spänner sian muskler.

Sedan så kan det ju vara gaser, alla hästar tål i lucern.
 
Sv: bukig av lucern?

sissu skrev:
Trådskaparen ursäkta att jag lånar tråden...........


Det där vill jag ha en närmare förklaring på tack.

Alltid så talas det om att proteinöverskott från grovfoder är inte skadligt. Trots detta har jag sett hästar som blivit helt sjuka i sina kroppar av ex. hösilage.

Men var det just proteinöverskott? Det kan ju ha varit dåligt silage?
 
Sv: bukig av lucern?

Trissa skrev:
Men var det just proteinöverskott? Det kan ju ha varit dåligt silage?

Det var protein/kväveöverskott, jag vet hur hästar kan se ut i sina kroppar av det. I detta fall var det hösilaget, har sett andra fall från grovfoder och från kraftfoder.
 
Sv: bukig av lucern?

Egentligen kanske man inte ska prata om protein från grovfoder resp. kraftfoder utan mer om lättsmält kontra svårare smält protein.

Det är det lättsmälta proteinet som är problem för hästen eftersom det kan orsaka feljäsningar i grov-/blindtarm eftersom det bryts ner så fort i stor mängd (när det inte hinner smältas i tunntarmen). Lättsmält protein kan ju även förekomma i grovfoder. Inte så mycket i hö men mer i hösilage/ensilage eftersom det ofta är klöver eller blad som det proteinet sitter i. Klöver gör man i regel inte hö av i större mängd och bladen har en tendens att fall av från höet.

Kväveöerskott är jag dock lite skeptisk till...enligt den litteratur jag har så föerkommer inte amminiakförgiftning i princip hos häst (men du kanske har andra källor?). Hårda spända muskler känns inte som proteinproblem utan snarare mineral- eller lättlösligakolhydraterproblem.
 
Sv: bukig av lucern?

Va bra det vore om man bara använde ett ord eller om det bara fanns EN anledning till allt då kunde alla kommunicera så mycket lättare med varanda och förståelse skulle troligen öka.

Fast det handlar ju inte enbart om en feljäsning i tarmarna utan även om syrebrister i muskelaturen, överarbetande lever, njuröverbelatning, ämnesomsättningen över lag m.m.

Tyvärr kan jag inte ge din några andra källor på rak arm. Har knappt läst en hel foderbok i hela mitt liv så jag är bara på ytan och skrapar.

Det är djuren själva som har lärt mig det mesta. Jag vet inte, det är många gånger jag kommit på nåt eller fått för mig trott nåt och så sökt för bekräftelse i nån litteratur, men ej hittat nåt, eller frågat människor som man tycker borde veta, men ej heller fått svar. Har inte ens hittat nånstans där det står att en häst som har näringsbrist kan bli fet, trots att det är konstaterat uti verkligheten...

Tyvärr så har jag inte sparat bilderna, men för några år sedan så fick jag bilder på en häst som levt en längre tid på runt 6kg havre och ungefär dito med hö/dygn, den hästen var helt förtvinad och vriden i sin kropp och kunda knappt gå. X antal månader senare så blev hästen "normal" igen och kunde börja leva. Vilka långvariga inre skador det ev. blev vet jag dock ej. Men musklerna och kroppen "vred" tillbaks sig och han kunde börjar röra sig normalt igen springa och busa från att knappt ha kunnat skrittat så illa var det.

Om förgiftningen kom från proteinet, de lättlösliga kolhydraterna (stärkelseämnena), kväve eller allt tillsammans har tyvärr inget svar, men det hade varit mycket intressant.

Har så många exempel åt alla möjliga konstiga håll..
 
Sv: bukig av lucern?

hej det spelar ju ingen roll var det kommer ifrån allt protein i för stor mängd är farlig om det så kommer från hö, havre..M.m..
i hästens foderstat ska det finnas en balans mellan MJ och SMRP. Om kvoten blir för hög är det ett proteinöverskott. till viss del kan dom klara och vissa klarar det bättre än andra. men i längden är det skadligt. om det är nått mer du vill veta får du gärna fråga:) //johanna
 
Sv: bukig av lucern?

racerbumbi skrev:
hej det spelar ju ingen roll var det kommer ifrån allt protein i för stor mängd är farlig om det så kommer från hö, havre..M.m..
i hästens foderstat ska det finnas en balans mellan MJ och SMRP. Om kvoten blir för hög är det ett proteinöverskott. till viss del kan dom klara och vissa klarar det bättre än andra. men i längden är det skadligt. om det är nått mer du vill veta får du gärna fråga:) //johanna

Var kommer då citatet - protein från grovfoder är inte skadligt. Det hör man ju allt som oftast tycker jag.
 
Sv: bukig av lucern?

Du har fel... protein från grovfoder har hästar en mycket stor tolearns för. Det som skulle kunna ske vid överskott är ammoniakförgiftning vilket i princip inte förekommer på häst. Från kraftfoder däremot kan det ge problem vi överskott, stora givor vid ett och samma tillfälle och/eller för snabb invänjning.

(Skulle vara intressant att veta vad du har för dipl. inom foder?)
 
Sv: bukig av lucern?

I proteinkoncentrat ligger aminosyrorna tätt och ”halvnakna”. I grovfoder ligger de glest och förpackade i fibrer. De aminosyror som inte hästens tunntarm hinner suga åt sig rinner ner i grovtarmen. Om det kommer ner en stor mängd proteinkoncentrat dit på en gång trivs en särskild bakterie ur clostridiefamiljen särskild bra och kan blixtsnabbt växa till. Den bakterien ändade travhästen Baron Gruffs liv och så vitt jag vet höll även Järvsöfaks att stryka med av samma bacillusk.

Inte ens med det starkaste hö i fri tillgång kan det bli så hög koncentration av aminosyror i grovtarmen som med en överdos av värmebehandlat proteinkoncentrat. Därför är det stor skillnad på i vilken form man ger proteinet. HH
 
Sv: bukig av lucern?

racerbumbi skrev:
hej det spelar ju ingen roll var det kommer ifrån allt protein i för stor mängd är farlig om det så kommer från hö, havre..M.m..
i hästens foderstat ska det finnas en balans mellan MJ och SMRP. Om kvoten blir för hög är det ett proteinöverskott. till viss del kan dom klara och vissa klarar det bättre än andra. men i längden är det skadligt. om det är nått mer du vill veta får du gärna fråga:) //johanna

Hur förklarar du dig att hästar kan äta gräs då? I vissa länder gå hästar på bete året om. Konstigt att de lever och är friska?
 
Senast ändrad:
Sv: bukig av lucern?

jag gav min häst 1kg av lusern.tror att det är det minsta man ska ge.en annan i stallet gav 2kg till sin.dom vart fina i kroppen.
är hästen väldigt pigg så minska havre och ge mer lusern då!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 992
Senast: Maniac123
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 489
Senast: Irival
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 061

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp