Bukig av för lite stråfoder?

charmant

Trådstartare
Har sett många bukiga hästar där revbenen syns....hästarna har hängmage "nertill"och revbenen syns upptill liksom.Hoppas att ni förstår vad jag menar.
Jag har sett flertalet hästar se ut på detta sätt.Hna funderingar på om hästarna blir så i kroppen om dom får för lite strå?Blir dom liksom som "svältoffer" stora magar med revben synliga.
Många av dessa hästar har stått i samma stall som mig och de har fått väldigt lite strå.
Kan detta vara anledningen till bukigheten?

Sv: Bukig av för lite stråfoder?

För lite stråfoder kan ge lite insjunkna flanker, vilket såklart kan påverka intrycket av resten av kroppen.

Annars låter det mest som proteinbrist, eller kanske allmän näringsbrist?

Jag tycker att det låter som näringsbrist, både energi och protein av vad du beskriver.

Aha okej.Får dom det om dom får får lite strå eller är det hela foderstaten som är "fel".

Troligen hela foderstaten som är fel. Analysera grovfodret o ge minst 1,2kg hö/100kg häst, komplettera med kraftfoder det som fattas i höt.

Detta är inte mina hästar så jag kan inte göra någon,fick bara lite funderingar kring detta.Tusen tack för svaren

Det är "lätt hänt" att det blir så för lågpresterande hästar som får mestadels hö. Om man då t.ex. året innan haft ett hö med höga värden och gett X kilo av det så har då hästen hållit sig jättefin. Följande år kanske man har ett annat hö med mycket sämre värden och borde ge Y antal kilon istället men fortstätter ge X antal kilon som hästen varit fin på "alla åren förr" och *vips* så blir det näringsbrist. Med höanalys har man ju lättare koll på det här. Eller med hästar som presterar mera som därmed får mera mat och antagligen också något kilo kraftfoder som därmed kan kompensera det sämre höet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 075
Senast: MML
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 638
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka