Buketräff: hundspåret i Ånnaboda!

Migo

Trådstartare
Eftersom förra tråden rann ut i sanden så gör jag en ny!

Nu har det snöat massor och spåret är pistat idag (7/2). Jag föreslår att vi träffas inom en vecka och nyttjar underlaget innan det försvinner igen!

Helgen 15-17 är jag på kurs, annars är det flexibelt för mig 10 dagar framöver.

Är det nån som är sugen att haka på?

Jag kommer köra fyrspann med SnowRacer, och det går undan vill jag lova.

Sv: Buketräff: hundspåret i Ånnaboda!

Jag kan onsdag nästa vecka och torsdag innan kl. 14. Kommer också köra snowracer eftersom jag har skidförbud.

Undrar bara hur man på bästa sätt fäster hundarna i racern?

Jag kan onsdag nästa vecka och torsdag innan kl. 14. Kommer också köra snowracer eftersom jag har skidförbud.

Undrar bara hur man på bästa sätt fäster hundarna i racern?

Jag tar kort på min anspänning imorrn!

Onsdag funkar bra för mig också! Ska vi ta med fika också den här gången?

Vart ligger det här spåret?
Jag skulle gärna komma och köra lite. Ila drar gärna men skulle nog bli hjälpt av att få ligga bakom ett annat ekipage :)

Vilken onsdag pratar vi om? Den 13e? Då kan tyvärr inte jag :( Däremot fredagen den 15 om det datumet fortfarande funkar för dig Migo. Men det lät jobbigt att köra drag först och sen åka på sökkurs så jag förstår om du säger nej....

Förmiddagen den 15 kan jag absolut, måste ändå fysträna alla hundarna innan det går att ha dem på stillsam kurs i tre dagar...

För att svara på hur jag spänner an hundarna...

När jag kör fyra stycken ser linorna ut så här:
linorna.jpg

Linorna är handknutna av ett 10 mm tjock lina. Jag har karbinhakar att fästa i selar och halsband, men pistolhakar är lättare att hantera med vantar... Har valt att ha alla skarvar knutna istället för att ha ringar och hakar, för att minska skramlet ffa. Nacklinorna är av ett tunnare material, tror linan jag använt är 4 mm. (Jag köpte alla mina linor på RUSTA, de säljer tre rullar för 99 kr)

Linsystemet har en expanderlina närmast fordonet, jag har knutit ihop min med elastisk metervara från BAUHAUS. Allra längst ut på linan är det en fast ögla, och en stor klätterkarbin.

Runt främre delen av ramen på SnowRacern har jag knutit två varv med 8 mm båtlina. I den hakar jag fast klätterkarbinen.

Nacklinor är inte ett måste, det blir lite trassligare vid alla stoppen om hundarna snurrar. De gör dock underverk för att hjälpa hundarna att dra och belasta rakt framåt istället för att hänga åt sidan och snedbelasta. Dessutom håller det ihop spannet och minskar risken för trassel med andra spann.

Så här kör jag med två hundar:
53606_10151191254473666_172966428_o.jpg

Jag har dem fästa i en ca 2 meter lång stamlina med expander närmast fordonet. I andra änden krokar jag fast en lösning som påminner om ett tvillingkoppel, med ca 90 cm långa "armar". Dessutom använder jag en nacklina så att hundarna ska hålla sig tillsammans.

Genom att sätta splittern ett par meter fram minskar jag risken för att hundarna ska trassla, dra åt varsitt håll eller sprida ut sig på spåret.

Förmiddag den 15:e kan jag med.

Hm, tittar lite på ditt system nu och undrar om jag inte kan göra det så enkelt för mig att jag tar en nonstop-lina och fäster ett tvillingkoppel i den. I och för sig hittar jag inga tvillingkoppel med 90 cm långa armar utan det är max 45, men det kanske räcker. Är ohändig som sjutton så tillverka själv blir svårt. Har du testat tvilling-grejen på olika stora hundar?
Ögla finns redan på linan och en klätterkarbin ska jag väl kunna hitta någonstans och lite lämpligt rep.

Det funkar nog med en vanlig större karbin från Biltema. Klättergrejerna är ju dyra...

Testa hur det funkar med ett vanligt tvillingkoppel. Jag har så jämnstora hundar så kan inte säga hur det blir med dina. Kanske en liten förlängning åt Tussen så det blir lite mer spelrum?

Hon behöver inte mer spelrum i sitt liv :devil::D

Jag får testa helt enkelt. Annars borde det gå att ta två draglinor och hålla ihop dem med typ skidremmar. Eller köpa en sådan här :idea: :angel:

kickspark_red.jpg

Vem skulle inte vilja ha en sån? Fast jag tror mer på en lite större släde i trä, med utrymme för packning också...

Idag körde vi hela slingan, drygt 8 km, på ca 35 min. Kanonfint i spåren, även om det hann bli mörkt sista biten. Jag med fyrspannet och sambon med två hundar. Frodo gick sitt livs längsta körtur idag, och jobbade jättefint!

Skit också att man måste hålla på o vila dem hela tiden, vill köra mera!!:p

Skit också att man måste hålla på o vila dem hela tiden, vill köra mera!!:p

Skriver under på det. Idag trillade poletten ned på unge herrn och jag fick uppleva samma sköna känsla som när vi sågs i Ånnaboda. Vi skidade i vägrenen för att slippa lössnön och det var bra glid. Gamle hunden var lös före och A ville ifatt och komma först upp till där vår kanal börjar och det finns ett bra och spännande luktställe där alla hundar stannar och markerar. Han drog med full kraft och när det gled lätt gick det fortare och fortare, han tyckte det var sååå kul! Han fick sin rast och belöning men när jag sedan spände in honom igen var det inte samma glädje i den tunga lössnön så jag selade av och skidade själv för att inte förstöra något. Det är ju ospårat här och det snöar och blåser som sjutton idag.

Duktig A. Han fattar nog snart vad det hela handlar om. Och här fortsätter snön att falla. Funderar på att ta pannlampa och ut och åka lite ändå.

Duktig A. Han fattar nog snart vad det hela handlar om. Och här fortsätter snön att falla. Funderar på att ta pannlampa och ut och åka lite ändå.

Ja vi var ute 5 km medan det var ljust, åkte på kanalen fast jag körde mest själv och lät dem vara lösa, spände bara in några korta stunder. Risken är att man blir för ivrig och förstör glädjen om matte blir för överambitiös.

Vi har just kört snowracer i hundspåret. Cykellampa på ratten och sen såg man hur bra som helst. Det märktes dock att det var tyngre än skidor för jag fick kicka en del själv, annars stannade han mär det tog emot i backarna. Men får vi bara migos fyrspann framför oss lär han springa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka