Jag är sverigefinsk så jag har koll bara så du vetJa? Jag med. Jag bor och är född Finland så jag har ju lite koll vettu.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är sverigefinsk så jag har koll bara så du vetJa? Jag med. Jag bor och är född Finland så jag har ju lite koll vettu.
Som TS bestämmer jag att Mandelmanns inte får omnämnas i positiva ordalag i tråden. Det ni!
Ni har fel alla tre, mumintrollet bor på Finnairs kundtjänst.
Nä, de jobbar på avdelningen för barnfrågor hos 1177 (och är helt underbara )Ni har fel alla tre, mumintrollet bor på Finnairs kundtjänst.
Ni har fel alla tre, mumintrollet bor på Finnairs kundtjänst.
Känns också som att grannländerna generellt är bättre på att både prata och förstå svenska än vi deras språk.
Dessutom leker de ju inte månskensbönder - de är extremt affärsinriktade och väldigt väldigt långt från bilden "liten självförsörjning" som de säljer i TV. De rider på vågen där lokal matproduktion osv säljer- de är smarta affärspersoner!Snabba sammanfattningen är stadsbor som leker månskensbönder och inte vet hur man sköter djur, hur man följer livmedelslagstiftningen samt BYB:ar BCs
De har tydligen anställda med men de syns ju aldrig på tv va? Iaf i de avsnitten jag sett har det sett ut som att de är de enda som gör allt på gården. Det tycker jag är lite missvisande faktiskt.Dessutom leker de ju inte månskensbönder - de är extremt affärsinriktade och väldigt väldigt långt från bilden "liten självförsörjning" som de säljer i TV. De rider på vågen där lokal matproduktion osv säljer- de är smarta affärspersoner!
Kan tipsa om att BBC har gjort en serie med flera säsonger om historiskt jordbruk mm. Väldigt mycket av det Bonneröven gör, kommer direkt från den. Men man slipper kass djurhållning osv!Gillar inte heller mandelmanns eller bonde rövens djurhållning. Men
Tycker att i varje avsnitt har det varit något intressant. Tex hur dansken på ett gammaldags sätt bygger och gör olika grejer på gammalt vis tycker jag är intressant. Mandelmann ger tips om hur man kan göra med olika grönsaker.
Ah vad roligt! Tack för tips!Kan tipsa om att BBC har gjort en serie med flera säsonger om historiskt jordbruk mm. Väldigt mycket av det Bonneröven gör, kommer direkt från den. Men man slipper kass djurhållning osv!
Arkeologen som är programledare heter Ruth Goodman, alla avsnitt finns på youtube.
Jäklar han har börjat jobba
Nä, de jobbar på avdelningen för barnfrågor hos 1177 (och är helt underbara )
Vi var några kompisar som faktiskt diskuterade om 1177 aktivt anställde finlandssvenskar för att de låter trovärdiga och lugnande.
Som ligger i Vanda = södra Finland, I win
De gjorde nått till slut. De fäste repen så fel i benen på kalven innan de drog, att det är stor risk att de skadade den rejält!Märkligt att hon inte gjorde nånting, vilket avsnitt var detta? (Har bara sett några avsnitt på förra säsongen och ett på denna säsong)
De gjorde nått till slut. De fäste repen så fel i benen på kalven innan de drog, att det är stor risk att de skadade den rejält!
Jag håller inte med. Jag tycker att det är åt helvete upprörande att sån djurhållning får uppmärksamhet i TV, och dessutom utmålas som "småskalig och omtänksam". Vi som faktiskt lever på att föda upp lantbruksdjur sliter redan med drösvis av fördomar mot hur djuren har det, vi behöver INTE representeras i TV av folk som säger att det är fullt normalt att hitta döda tackor på betet, hanterar får som om de vore höbalar och behandlar en besvärlig kalvning som nån slags fikaunderhållning.Okej. Samtidigt tänker jag kanske att det inte är helt orimligt att alla människor ibland tar felaktiga beslut. Jag har inte koll på deras statistik i allmänhet, men de flesta kalvningarna och lamningarna verkar ju gå bra (vilket iofs säkert kan vara bara ren tur, vad vet jag). Hur som helst tycker jag inte att jag utifrån det jag sett av programmet kan säga att jag tycker att de har en usel djurhållning.
De vill ju väl och är gulliga och snälla!Nu mår jag illa Hur har dessa idioter klarat sig från djurförbud?!
Åh, som en google text to speach på norska!Ni kan vara något på spåren här! När man läser ett inlägg här som gör en störtförbannad kanske man kan pröva att läsa det igen, högt, på norska?
De lade snaran i karleden, precis ovanför klöven, istället för över kotleden. En jäkla skillnad när det handlar om hur kroppen klarar av den belastningen. Dessutom en av de saker som det trycks stenhårt på i _all_ litteratur och alla kurser om förlossningshjälp av klöv/hovdjur. Det handlar alltså om att de antingen aldrig öppnat en bok i ämnet, eller inte har förstånd nog att ta in information.
Man får en heeeeelt annan respekt och vördnad för tegel och tegelpannor efter att ha sett det. Satan vilket jobb och vilken energiåtgångAh vad roligt! Tack för tips!