Jag har ett gäng hundar, och står just nu i tagen att utöka flocken med en eller två valpar till.
Vad är det för ras/raser? Samtliga är reggade border collies.
GK VALLH PR Boss
Född: 2009.
Användningsområde: Spår, drag och specialsök. Enstaka arbeten med vallning.
Personlighet: Min första valp så vi har gjort en del misstag tillsammans, men han har också fått den mest noggranna grundträningen. Träningsglad och lättmotiverad men inte helt lätt att träna. Ser snabbt mönster och försöker alltid gå en extra mil åt matte genom att lista ut i förväg vad det är jag vill. Är mycket intresserad av får men saknar en del viktiga grundbitar för att kunna fungera som vallhund. Är helt fantastisk spårhund som tar presentationsspår och ID-spårar både folk och fä och jobbar på i timtal. Glad och lättsam i vardagen men kan vara osäker på främmande människor och får öht inte umgås med barn då han inte går undan om han blir trängd utan då tar till offensiv.
GK VALLH PR Ida
Född: 2009.
Användningsområde: Drag och specialsök. Enstaka arbeten med vallning.
Personlighet: Ida är för smart för sitt eget bästa, tuff som en malle och med ett aldrig sinande driv. Hon kom till mig som ettåring och vi har gått igenom blod, svett och tårar för att få till det där VPt
. Ida bor sen ett par år tillbaka i ett annat hem då hon blev väldigt stressad av att bo i flock. Jag tränar henne fortfarande.
GK VALLH PR Kärstas Fridolf
Född: 2011.
Användningsområde: Vallning, drag, specialsök
Personlighet: Det här är en vallhund. Ut i klospetsarna. Han har hanterat får som en kung sen 12 veckors ålder, och är en dröm att arbeta tillsammans med. Tar sitt jobb på stort allvar men med massor av glädje, lyder minsta vink och ställer alltid upp. Om jag så ber honom valla in tre getter i en snårskog, ett gäng ungtjurar, 300 tackor eller fyra får på en svår tävlingsbana så ger han allt. Hemma är han kung, sover på bästa platsen i sängen och älskar att tramsa med sin bror.
Kärstas Frodo
Född: 2011.
Användningsområde: Vallning, drag.
Personlighet: Damp-hunden. Humor, levnadsglädje, bus, kreativitet och som en murbräcka hos fåren. Jag har aldrig sett honom backa från en utmaning, snarare växer han ju mer motstånd han får. Ett otroligt kraftpaket som trots det verkligen älskar att ligga på rygg i mattes knä och sova. Väldigt lätt att träna, lättmotiverad, lekglad och smart. Lite för mycket hund för att hålla på och finslipa vallning med, han blommar ut av riktigt arbete där han får använda hjärna och kraft i lika delar. Han kallades "oträningsbar" av en tränare som hade honom innan mig, så jag jobbar mot att genomföra vallhundsprovet 2015 med 100%. Bara för att visa dem!
Sen är det då den tilltänkta nykomlingen i flocken. Har två valpar på G, och har ännu inte bestämt mig för vem eller om det blir bägge som stannar här. Återkommer med presentation av dem när jag fattat alla beslut...