Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

No shit... Känner mig smått vildögd över hur jag ska lösa allting. har ju katterna att lösa också men tycks vara dåligt om andrahandsboende för djurägare däruppe. Kan ju själv bo hos en kompis men hennes son är superallergisk mot katter så hårbollarna kan inte följa med om jag ska bo där :S

Funderar på att fråga min tränare om hon har några tips. Skulle ju helst vilja ha någon som inte är alltför inkörd på dressyr/hoppning utan gärna är mer villig att köra lite alternativt. Men å andra sidan, så länge de har en sjysst hand, inte har något emot att inte kunna galoppera honom samt har hästvett så är det väl egentligen oviktigt vilken disciplin de rider...
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Tänk att jag helt har missat den här tråden fastän jag har bott här hemma i norrland i flera år :)

Jag är av olika omständigheter försiktig med att skriva ut på nätet var jag bor någonstans - men jag tillhör den här tråden i alla fall :)

Tre hästar har jag - ett paintsto på 22, ett quartersto på 20 och en painthingst på 5 år.

Damerna går med magarna i vädret (nåja, på väg åt det hållet i alla fall). Paintstoet, Tardee, är min sambos promenadhäst till vardags men nu dräktig på dryga 100 dygn om jag minns rätt, även om hon ser ut som det dubbla minst :). Sessan - quartern - är sällskapsdam och avelsmärr, rids inte alls pga en skada som ung lovande cuttinghäst nere i Tyskland/Österrike. Hon har passerat 160 dygn i sin dräktighet och börjar bli lite rund om magen även hon :)

Och så "lillgrabben", Willy - världens goaste hingst som är under igångsättning efter att först fick en viloperiod efter betäckningssäsongen och sedan under hösten fick regnskållorna från helvetet på alla fyra ben med efterföljande lymfangit :crazy: Nu är vi igång igen i alla fall, den senaste månaden bara i töm (longreining) och vid hand men jag planerar att sitta upp och fortsätta hans grundutbildning till veckan om vädret vill. Betäcker i lten skala, och är även min ridhäst som är tänkt skafå debutera i lätta dressyrklasser och westerntävlingar så småningom. Om det blir redan till sommaren vet jag dock inte än, det beror på hur lämpliga tävlingar ligger i kalendern gentemot beräknade fölningsdatum här hemma på gården.

Här är min lilla flock:
fina_tre.png


Jag är gammal dressyrryttare som sadlade om till westernsadel för några år sedan, men som nyligen skaffat "stjärtlapp" igen - dels pga dressyrsuget och dels pga att det banne mig varit omöjligt att hitta en westernsadel som passar en längre tid till både hästens växande och nu galet breda rygg och min lilla rumpa. Dressyrsadeln jag har nu är sadel nummer 5 sedan jag köpte hästen för bara ett par år sedan. :mad: Ställbar bomvidd, tack för det! :)

Jag har även Ehlers Danlos Syndrom, en genetisk bindvävssjukdom som gör att jag har kronisk värk, lätt att leder hoppar ur led osv - men jag har bättre och sämre dagar och gör vad jag kan när jag kan. Jag är sjukskriven på heltid så jag kan anpassa hästeriet ganska bra om dagarna. På grund av min sjukdom är inridningen och utbildningen av Willy fördröjd och utdragen, men det är något som jag tror snarare bara är bra än tvärtom. Vi har inte bråttom, och jag tror på bättre hållbarhet på hästen när det får ta den tid det tar :)
 
Senast ändrad:
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Alltid roligt med nya "ansikten" i tråden :) Och vilka fina hästar du verkar ha! Dressyr och western kan vara en riktigt bra kombo, en av mina bästa tränare genom tiderna körde en blandning av disciplinerna.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

ja jag blev lite glad när jag såg den här tråden faktiskt :) Jag började tro att alla hade snöat inne också, så tyst det har varit här ;)

För min del känns det som en bra blandning, fast jag siktar ju inte så högt, och håller mig på "fin-kanten" inom westernridningen, dvs pleasure, trail osv - ingen reining eller kossor som tyvärr är det vanligaste här uppe...
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

knapp

inte nått om hästar, men jag och sambon åker till australien på tors morgon!! är i stockholm just nu:)
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Hur går de för er där ute i rysskylan? :laugh:
Såna här dagar får man passa på att umgås inne i stallet istället!

Någon som förresten känner till nån sadelutprovare i skellefte-området?!
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Går bara bra här men hästarna får komma in vid 17 tiden istället för 20-21 som dom brukar. Dom vill inte vara ute i kylan. Var faktiskt ute o red 30 min idag barbacka sen blev de lite kallt om tårna. Ibland känner man sig lite härligt galen haha.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

*knapp lån*
Våra har varit ute (utan täcke) 3 ggr i dag, ca 2 timmar varje gång. Vi har -30 grader. och de känns bra att varit hemma idag, och kunna plocka dom in och ut.

* Jenny*
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

*kl*

Mina går på lösdrift och har fått täcken på sig nu faktiskt... ;) Det enda som inte klarar sig så bra är förstås vattnet, men det fyller jag på med varmvatten inifrån huset var femte-sjätte timme dygnet runt så det funkar än så länge i alla fall även om det är tungt och slitigt. Förhoppningsvis ska det inte vara alltför länge med den här extrema kylan, nästa år blir det termobars! (Om de nu klarar sån här extrem kyla?)
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Vi har en hemmagjord värmetunna, och den håller värme även när de är så här kallt. Men jag tycker det är onödigt att ha den igång när dom ändå bara är ute i någon timma åt gången:angel:
Nordsvensken verkar mer frusen än... Ja vad han nu är, men halvblodskorsningen. :o
Nordingen vill in nästan direkt, annars äter han hysteriskt.
Den andra rackaren står och tittar på småfåglarna och vänder sida mot solen, för att absorbera så mycket solljus som möjligt.
Tar jag på dom täcken rör dom sig inte en millimeter. Då är de dålig vits med att dom är ute...

* Jenny *
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Vi har en hemmagjord värmetunna, och den håller värme även när de är så här kallt. Men jag tycker det är onödigt att ha den igång när dom ändå bara är ute i någon timma åt gången:angel:
Nordsvensken verkar mer frusen än... Ja vad han nu är, men halvblodskorsningen. :o
Nordingen vill in nästan direkt, annars äter han hysteriskt.
Den andra rackaren står och tittar på småfåglarna och vänder sida mot solen, för att absorbera så mycket solljus som möjligt.
Tar jag på dom täcken rör dom sig inte en millimeter. Då är de dålig vits med att dom är ute...

* Jenny *

hehe och jag har ett sto som verkligen vantrivs på stall... :) roligt hur olika det kan vara. Hon gillar inte heller täcken, utan klär gärna av sig så fort hon har möjlighet. Nu när det närmar sig -40 har hon dock inte försökt med det :)

Vi har funderat lite på hemmagjord tunna men just kombinationen el - vatten - hemmagjort känner vi inte riktigt att vi har tillräckligt bra koll på för att det ska kännas helt ok. Just i år känns det lite onödigt att köpa dyra vattentunnor när det ändå är så "lite" vinter kvar så vi hinner ju fundera i godan ro innan det ska bestämmas.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

*kl*

Mina går på lösdrift och har fått täcken på sig nu faktiskt... ;) Det enda som inte klarar sig så bra är förstås vattnet, men det fyller jag på med varmvatten inifrån huset var femte-sjätte timme dygnet runt så det funkar än så länge i alla fall även om det är tungt och slitigt. Förhoppningsvis ska det inte vara alltför länge med den här extrema kylan, nästa år blir det termobars! (Om de nu klarar sån här extrem kyla?)

Tror det är Termobar vi har på lösdriften. Skulle visst vara den mest köldtåligaste, men fryser en aning när det kryper under 20-strecket (inte värre än att stallägaren kan värma någon minut med hårtorken, så är det tinat en stund framöver :D )


Halv kl*

Herr Lurv har faktiskt fått gå utan täcke dom här kalla dagarna, men verkar trivas alldeles utmärkt ändå.
Så här såg han ut igår när jag och pojkvännen var ute och hälsade på honom :p

Urtidsdjuret, mer än nöjd att slippa allt vad täcken heter. Matte kommer dock vara mindre nöjd när det är dags att göra sig av med björnpälsen i vår...
409246_10150605382562145_756402144_9232453_538264059_n.jpg
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Men idag var de ju varmt ute, iaf under 30 ;) Jag flyttar snart till surf och längtar ihjäl mig efter ridhus, speciellt de senaste dagarna har det verkat som ett vettigt alternativ till att slippa vara ute :O
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Men idag var de ju varmt ute, iaf under 30 ;) Jag flyttar snart till surf och längtar ihjäl mig efter ridhus, speciellt de senaste dagarna har det verkat som ett vettigt alternativ till att slippa vara ute :O

Vi har ridit på surf nu för rebecca en gång i veckan. Hon är superduktig! Men vad kostar det och vad är förutsättningarna att stalla upp där? Det var ju faktiskt superhärligt med ridhus. :)
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Oh ja!
Jobbar strax norr om Ske-å, där hade vi -22 tidigare ikväll. Pratade med pojkvännen, då var det -2 samtidigt här nere i Umeå! :p:o

Längtar ju inte ännu mindre efter att få vara här nere på heltid efter det samtalet! Hahaha
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Det är inte alls dyrt på surf jämfört ex med andra anläggningar eller stall, nu beror det lite på hur mkt mat/spån det går åt, men kallhyran är 1400 och sedan ingår 6 kärror spån och så köper man antingen till torrhö per kg lr en egen bal i hagen, min kommer gå med fri tillgång i hagen på hösilage + 1 kg torrhö morgon och +2kg torrhö på natten och då kommer hyran ligga på ca (under) 2500:- och då ingår anläggningskort :) man har in/utsläpp 2-3 dagar i veckan men det är inte många hästar så de går fort, verkar nice!
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Det är inte alls dyrt på surf jämfört ex med andra anläggningar eller stall, nu beror det lite på hur mkt mat/spån det går åt, men kallhyran är 1400 och sedan ingår 6 kärror spån och så köper man antingen till torrhö per kg lr en egen bal i hagen, min kommer gå med fri tillgång i hagen på hösilage + 1 kg torrhö morgon och +2kg torrhö på natten och då kommer hyran ligga på ca (under) 2500:- och då ingår anläggningskort :) man har in/utsläpp 2-3 dagar i veckan men det är inte många hästar så de går fort, verkar nice!

Det låter ju inte så farligt faktiskt! Just nu betalar jag 1100 och då ingår spån. Men har inte ens en upplyst ridbana. Sen tillkommer kostnader då jag åker in till surf en gång i veckan med henne och hyr transport. Så kanske skulle bli billigare för oss i längden, och surf ligger närmare där jag bor :)
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Kl*

Åh! Vill kasta mig in här! :D

Norrbottning sedan födsel, krigade på under ridskolans regi upp till 14 års ålder, då denna lilla kakan fick mig på fall, so long ridskolan, tävlingsambitioner och sunt förnuft, hello Shae!

39017_1410604143414_1181806668_990715_6920313_n.jpg

(syns den?)

nu har vi hängt ihop i sju fina år, vi har åkt på våra törnar båda två genom åren, hon har försett veterinärerna med jobb på reguljär basis, och jag har ätit mycket nudlar, men inget ont som inte har något gott med sig :)

sadlade om till western för ca 5 år sedan och har hunnit med två små d-klasser sedan dess:angel: men fler ska det bli så fort vi får en skadefri period ;)
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Jag var sugen på western med min polla, har till och med sadel. ;) men tror inte hennes ben håller för det då hon haft så mycket inflammationer, ganska påfrestande va? Sen finns det ju så lite westernfolk och tränare här ikring?
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 196
Senast: Svartkatt
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
568
Senast: CaisaCax
·
R
Kropp & Själ Detta kanske är ett lite annorlunda ämne, så jag är beredd på att ingen delar mitt intresse. 😄 Men om nån gör det så kanske vi kan...
Svar
14
· Visningar
763
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 446
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp